Skogtussa Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hunden min på 7 år (tispe) har fått stor mage den siste tida. Vi har tenkt at hun kanskje har lagt på seg bare, men begynner nå å tro det kan komme av andre årsaker. Magen hennes er stor og hard som et trommeskinn..Jeg prøver å klemme litt på magen hennes, og da strammer hun magen enda mer. Viser ikke andre tegn på ubehag når jeg klemmer. Hun spiser godt, drikker godt og bæsjer normalt. Hun gråter også litt innimellom nå, så lurer på om det kan komme av at hun har vondt i magen. Hun fikk også ormekur (Panacur var det vel..) for 2-3 måneder siden. Har dere noen tips til hva dette kan dreie seg om? Jeg skal ringe dyrlegen i morgen og bestille time, men tenkte jeg kunne lufte det her inne også.. Endret 11. juni 2009 av Skogtussa
Sheenaca Skrevet 11. juni 2009 #3 Skrevet 11. juni 2009 Det første jeg tenkte da jeg så overskriften var magedreining, men ettersom det har kommet gradvis kan det vel ikke være det (heldigvis). Tisper får jo gjerne livmorbetennelse (pyometra), og om det er lukket betennelse vil det ikke komme utflod, og all gørra bare samler seg opp i livmoren. Kan tenke meg at om det får gå langt kan magen bli veldig oppblåst og hard, men da burde hun vel også få nedsatt apetitt og drikke mye vann, og generelt virke i dårlig form. Nei, jeg har iallefall ikke vært borti noe sånt. Nysgjerrig nå, vær snill å oppdatere når du har vært hos veterinær.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Tenkte også på livmorbetennelse,og da bør man komme seg til dyrlege så fort som overhode mulig.. Kan det evt. være drektighet?
Skogtussa Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2009 Hun har hatt lukket livmorbetennelse, så alt er fjernet. Dermed kan vi i hvertfall utelukke det! Det er snakk om en dachs, så det skal vel uansett mye til med tanke på magedreining ja.. Hun har vært sånn i tja..par tre uker? Som sagt tenkte vi at hun har lagt på seg, da vi vært litt for snille med å gi godbiter oftere enn vanlig. Jeg syns magen hennes har blitt hardere den siste uka.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Kanskje greit å få det sjekket hos dyrlegen likevel? Lykke til,håper det ikke er noe alvorlig Oppdatere oss da når du vet noe mer
lille_mei Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ingen gode forslag, men ønsker deg lykke til. Er også spent på hvordan det går.
Gjest Sarasahara Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Spiser hun normalt? Er absolutt ingen ekspert, men så et program på animal planet en gang, hvor det var en hund som hadde spist veldig mye på en gang på helt tom mage ofte, og det endte med de samme symptomene som du beskriver. Magen ble rett og slett veldig oppblåst og fordøyelsen stoppet. Så ta henne med til dyrlegen, og lykke til
Skogtussa Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2009 Ja hun spiser normalt..Hun har en voldsom appetitt da..Spiser stort sett kun tørrfòr, Royal Canine. Nå har vi derimot valgt å bytte til fòret hun brukte tidligere (Pro Plan), for hun har blitt vill etter kattebæsj etter at vi gikk over på Royal Canine. Det eskalerte seg spesielt denne våren da, så vi VET jo ikke om det hadde med fòret å gjøre. Har begynt å gi henne Salmopet igjen også, og etter det har kattebæsj-spisinga roet seg mye. Kan jo med andre ord være mye rart det her; bytte av fòr, kattebæsj, fått mye godbiter den siste tida så hun har lagt på seg (skal jo ingenting til når det er en dachs).. Får ringe i morgen, så vi i hvertfall får sjekket det ut. Får bare håpe det ikke er noe alvorlig..
Julie Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Fortell hvordan dyrlegebesøket gikk? Håper det ikke er noe alvorlig. Hadde samme kasus med min forrige hund. Appetitten var som vanlig, fikk ormekur..uten bedring. Dro til dyrlegen for å sjekke og dro derfra en hund fattigere. Det jeg trodde skulle bli et "harmløst" dyrlegebesøk tok en uventet vending kan du si. Visste seg at hun var full av kreft og vi ble anbefalt avliving.
Skogtussa Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2009 Huff, nå skremte du meg skikkelig..Jeg håper virkelig det ikke er som du sier, selv om jeg har tenkt tanken. Jeg er oppvokst med mange hunder, og jeg husker at en av hundene våre fikk sånn stor oppblåst mage..og hun hadde altså kreft i magen og ble avlivet. Skal til dyrlegen i morgen, så da får vi bare håpe på det beste!
Aftensol Skrevet 14. juni 2009 #12 Skrevet 14. juni 2009 Hvordan gikk det hos dyrelegen? Det første jeg tenkte var faktisk innbilt svangerskap... Men jeg har ikke vært borti det mer enn at en tidligere venninne sin hund fikk det... Så jeg aner ikke hvor lenge de eventuelt er "drektig" før de finner bamser osv sin valper...
Skogtussa Skrevet 14. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 14. juni 2009 Innbilt svangerskap får det ikke vært, for hun har fjernet livmor, pga livmorbetennelse. Vi var hos dyrlegen i går, hvor de undersøkte henne nøye. Hun viste tydelig at hun hadde vondt i magen, og på røntgen kunne de se mange små biter av et eller annet i magesekken. Regner med at det er snakk om bein, men det kan jo og dreie seg om metall, steiner eller noe. Vi skal tilbake og ta nytt røntgen i morgen for å se om de bitene fortsatt er der, eller om de er borte. Om de fortsatt er der, blir det vel vurdert operasjon vil jeg tro.. Vi fant i hvertfall ut at det ikke var kreft, og det var en stor lettelse!
tigerpus1 Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 så bra det ikke var kreft. :-) får håpe det er kommet ut sånn at hun slipper operasjon. lykke til
Skogtussa Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 18. juni 2009 Nå har vi tatt enda et røntgenbilde, og det som var i magen er nå borte. Dermed er det ikke der problemet ligger i hvertfall, og vi slipper mageoperasjon. Syns magen hennes har blitt noe mindre kanskje, men den blir fortsatt stor som en ballong etter at hun har spist. Har nå tatt blodprøve som vi får svar på i løpet av kvelden. Om ikke den viser noe heller, skal vi se det an litt. Prøve å fordele maten over flere måltider pr dag og litt sånt, bare for å se om det bedrer seg. Hvis ikke, blir det vel gastroskopi som er neste på lista..
Skogtussa Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #17 Skrevet 19. juni 2009 Kan jo oppdatere med blodprøvene som ble tatt også! Prøvene viste fine verdier, bortsett fra at de viste at hun mest sannsynlig har parasitter. Skal ta en ny runde med Panacur igjen, så får vi se om det blir bedre. Det er en stor lettelse at det ikke var noe mer alvorlig enn parasitter i hvertfall!
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 19. juni 2009 #18 Skrevet 19. juni 2009 Åh,hvilken deilig nyhet Håper hun er frisk og fin igjen snart! Ha en fin kveld
Skogtussa Skrevet 19. juni 2009 Forfatter #19 Skrevet 19. juni 2009 Tusen takk for det, og i lige måte!
Sheenaca Skrevet 19. juni 2009 #20 Skrevet 19. juni 2009 Så bra at det ikke var noe alvorlig, håper Panacuren tar knekken på problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå