Gå til innhold

Hva kan man ha i

Tintin

Anbefalte innlegg

Jeg drar snart til USA, og lurer litt på om noen av dere som har vært der før kan gi meg noen tips.

Jeg har hørt at man ikke kan låse kofferten, fordi de skal ha sjansen til å gå gjennom bagasjen når man kommer til flyplassen. Er det noe som er lurt å unngå og ta med i kofferten?? Kan jeg f.eks. ta med vitaminene jeg tar hver dag? Eller kommer de til å ta dette? Burde jeg ha med resepten på p-pillene mine? Og hva med kremer, shampoer osv.?

Noen som har greie på dette her, vil jo at det skal gå så smertefritt som mulig når jeg kommer til USA? Er litt redd for at det jeg kan anse som ufarlig, regnes som "farlig" når jeg kommer til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i USA i fjor og da fikk jeg også beskjed på forhånd om at man ikke skal låse kofferten, i tilfelle de skal åpne den. Ellers kan jeg ikke huske på at det var noe mer man måtte tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Da veit jeg at jeg ikke skal dra til USA med det første. Ikke pokker om jeg lar være å låse kofferten når jeg sender den avgårde ubevoktet. For det første så har man ingen garanti for ikke å bli robbet, og for det andre så det jo en ekstra garante for at låsene ikke spretter opp. Da får heller tollerene i USA bli sure på meg.

Siste jeg kjøpte koffert så var det forresten snakk om nye koffertlåser som kan låses opp med en universalnøkkel som tollerene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da veit jeg at jeg ikke skal dra til USA med det første. Ikke pokker om jeg lar være å låse kofferten når jeg sender den avgårde ubevoktet. For det første så har man ingen garanti for ikke å bli robbet, og for det andre så det jo en ekstra garante for at låsene ikke spretter opp. Da får heller tollerene i USA bli sure på meg.

Siste jeg kjøpte koffert så var det forresten snakk om nye koffertlåser som kan låses opp med en universalnøkkel som tollerene har.

Tollerne kan bare be deg låse opp bagasjen, siden du jo henter den før du går gjennom tollen :)

Du tenker vel på sikkerhetspersonalet, men hvis de ser noe mistenkelig i gjennomlysningen så åpner de den nok uansett, lås eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Tollerne kan bare be deg låse opp bagasjen, siden du jo henter den før du går gjennom tollen :)

Du tenker vel på sikkerhetspersonalet, men hvis de ser noe mistenkelig i gjennomlysningen så åpner de den nok uansett, lås eller ikke.

Jeg veit at tollerene kan be en om å åpne kofferten, og at de først dukker opp etter at man har hentet bagasjen. Så var vel sikkerhetspersonalet jeg tenkte på.

Uansett så er det jo helt idiotisk å ikke låse kofferten før man leverer den fra seg. Og skulle de oppdage noe mistenkelig i gjennomlysningen, så får det være, for min del så kan de gjerne åpne den, men da har man jo heller ingen garantier for at ting ikke kan bli plantet i kofferten etter at man har sjekket den inn. (JA, jeg er litt paranoid på det der, men heller paranoid enn idiot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i USA i fjor og da fikk jeg også beskjed på forhånd om at man ikke skal låse kofferten, i tilfelle de skal åpne den. Ellers kan jeg ikke huske på at det var noe mer man måtte tenke på.

Har også hørt at kofferten ikke bør låses. :)

Men hva med f.eks. p-piller om du går på det? Måtte du i så fall ha med resepten? Pratet med en venninne som sa det var viktig at p-pillene lå i esken sin, og at man hadde med seg resepten. Hvis det ikke er et must, så hadde det vært greit å slippe og dra rundt med resepten på ferie ;)

Og var det mye inngående spørsmål eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hørt at kofferten ikke bør låses. :)

Men hva med f.eks. p-piller om du går på det? Måtte du i så fall ha med resepten? Pratet med en venninne som sa det var viktig at p-pillene lå i esken sin, og at man hadde med seg resepten. Hvis det ikke er et must, så hadde det vært greit å slippe og dra rundt med resepten på ferie ;)

Og var det mye inngående spørsmål eller? :)

Det vet jeg faktisk ikke. Kanskje noen andre som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe noen andre har svaret på det, ellers er det jo ikke verre enn å sende en mail til den amerikanske ambassaden eller UD.

Men takk, for råd uansett!! Alltids noen kloke hoder på KG ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe noen andre har svaret på det, ellers er det jo ikke verre enn å sende en mail til den amerikanske ambassaden eller UD.

Derfor man har KG vettu.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svaret! Jeg var i USA i mars. Hadde p-piller og salve i kofferten, ikke noe problem. Vi fløy via Amsterdam. Da vi landet i Amsterdam ble jo bare koffertene sendt videre til neste fly uten at vi måtte hente dem.

Vi ble stilt en del spørsmål av noen sikkerhetsfolk. De tok til side hver enkelt reisegruppe, slik at de du reiser sammen med blir spurt samtidig som deg selv.

De spurte om hvor du pakket kofferten, om du var alene da du pakket kofferten, om du har blitt bedt om å ta med noe for noen, om du har gått ifra kofferten uten tilsyn, om hvor du skal bo, hvor lenge du blir... tror det var det.. så får du gå igjennom sikkerhetskontrollen.

Reglene for å ta med ting i veska er de samme som ellers. Jeg tok med kun det aller nødvendigste og det gikk greit.

Angående piller osv så tror jeg faktisk ikke jeg hadde med resepten... ble uansett ikke spurt om å forevise noe slikt.

Ble akkurat minnet om at det er lurt å ta med penn på flyet. Det gjorde nemlig ikke jeg.. du må fylle ut to skjema på flyet... heldigvis hadde sidemannen min med seg en penn jeg fikk låne..

Endret av mia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe av det du nevner er noe problem å ha med seg.

Det er lurt å ha en koffert med det universallås-merket (eller hva jeg skal kalle det), for da blir ikke låsen ødelagt hvis de bestemmer seg for å åpne kofferten din. Det skjedde med meg da jeg var der borte for to år siden.

Nå har jeg kjøpt ny koffert og er klar for ny USA-tur.

Håper du får en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...