Lemming Skrevet 11. juni 2009 #1 Del Skrevet 11. juni 2009 Vel, ungen var på tur i fjæra med barnehagen, og de dro med seg en masse greier tilbake. Dette er hva ungen stilte seg opp og ba så pent om å få ta med hjem. Vel, saken er at jeg er syk, og korttenkt og tussete som jeg blir når jeg har vært febersk i noen dager sier jeg ja til mye rart. Vi fant imidlertid ut at denne fisken eller hva det nå er skulle få komme "hjem" igjen, og etter middag kjørte vi til fjæra og slapp den løs i havet igjen. Vi tok bilde av den, og av ren nysgjerrighet vil jeg vite hva det er de hadde fanget for noe. Jeg har lyst å kalle det tangsprell, men den er liksom mer.... fiskeaktig enn det. Den fascinerte meg også, fordi jeg aldri har sett en så stor ehh, fisk/tangsprell her hvor jeg bor. Jeg bor langt nord, og de største småfiskene jeg har sett her er godt under halve størrelsen av denne. Den var omtrent 20cm lang. anyways, hør på meg, rabler i vei, enda febersk og surrete i hodet! Dette er sikkert 4 ganger mer info enn dere trenger. Så her er et bilde av tingen, og jeg håper noen vet hva dette er:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 11. juni 2009 #2 Del Skrevet 11. juni 2009 Dette er sikkert 4 ganger mer info enn dere trenger. Så her er et bilde av tingen, og jeg håper noen vet hva dette er:) Hehe.. Først av alt så var det et bra bilde, sikkert ikke lett å få dem til å stå stille. Min første tanke var det samme som deg, en tangsprell. Nå der det et hav av forskjellige typer som alle går i denne felles potten tangsprell. Etter å ha sett litt mere på den så er jeg ikke riktig sikker, Den virker faktisk ganske stor og når du sier den var ca 20cm, så er vel så lang som de kan bli. De skal også ha sorte flekker på ryggfinnen, som igjen er betydelig lengre enn bukfinnen. Nå kommer det ikke frem av bildene, man kan du huske sorte flekker på ryggfinnen ? Om det var det ville jeg ha sagt at det var en godt voksen plugg av en tangsprell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Hehe.. Først av alt så var det et bra bilde, sikkert ikke lett å få dem til å stå stille. Min første tanke var det samme som deg, en tangsprell. Nå der det et hav av forskjellige typer som alle går i denne felles potten tangsprell. Etter å ha sett litt mere på den så er jeg ikke riktig sikker, Den virker faktisk ganske stor og når du sier den var ca 20cm, så er vel så lang som de kan bli. De skal også ha sorte flekker på ryggfinnen, som igjen er betydelig lengre enn bukfinnen. Nå kommer det ikke frem av bildene, man kan du huske sorte flekker på ryggfinnen ? Om det var det ville jeg ha sagt at det var en godt voksen plugg av en tangsprell Min første tanke var også tangsprell, men så ble jeg usikker og googlet det. De bildene jeg fant ligner ikke helt på den der. Ingen sorte flekker, og heller ingen bukfinne. Endret 11. juni 2009 av Lemming Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. juni 2009 #4 Del Skrevet 11. juni 2009 Min man sa genast att det ser ut att vara en Lange, och visst gör det det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. juni 2009 #5 Del Skrevet 12. juni 2009 Nei, dette er mest sannsynlig en Ålekvabbe . Store brystfinner, og en ryggfinne som begynner rett bak gjellene, og strekker seg ubrutt bak til halen. En lange er det iallfall ikke. Tangsprell ser mer ut som en sjøhest som er krøllet ut, og har ikke de lange ryggfinnene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 12. juni 2009 #6 Del Skrevet 12. juni 2009 Nei, dette er mest sannsynlig en Ålekvabbe . Store brystfinner, og en ryggfinne som begynner rett bak gjellene, og strekker seg ubrutt bak til halen. En lange er det iallfall ikke. Tangsprell ser mer ut som en sjøhest som er krøllet ut, og har ikke de lange ryggfinnene. trammtatta.... We have a winner !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lemming Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 12. juni 2009 Ok, jeg ga bildet til en jeg kjenner som kan mye om fisk. Faren hannes eier et fiskeoppdrettsanlegg, han gikk maritimt fiskefag etellerannet på skole, osv. Anyways, han tror det er en lange. Jeg så på wikipediaartikkelen, og sier til han "Oj! Den regnes som nær truet! Jammen bra jeg slapp den fri igjen. Da slipper jeg å ha det på samvittigheten iallefall!" Vel. Han knuste illusjonen like fort. "Lange e en dyptvannsfisk, så den er sannsynligvis fortapt uansett" Antakeligvis har den blitt dratt opp i en fiskebåt og kasta på hav igjen her i bygda. Eller så har mora vært på vandring og poppa ut ungene på uheldig grunt vann. Man kan forøvrig finne unge langer på 15 meters dyp fant vi ut. Så kan også hende den har forvilla seg inn til land og blitt fanget når det ble fjære. Velvel. Hvem vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 12. juni 2009 #8 Del Skrevet 12. juni 2009 Ok, jeg ga bildet til en jeg kjenner som kan mye om fisk. Faren hannes eier et fiskeoppdrettsanlegg, han gikk maritimt fiskefag etellerannet på skole, osv. Anyways, han tror det er en lange. Jeg så på wikipediaartikkelen, og sier til han "Oj! Den regnes som nær truet! Jammen bra jeg slapp den fri igjen. Da slipper jeg å ha det på samvittigheten iallefall!" Vel. Han knuste illusjonen like fort. "Lange e en dyptvannsfisk, så den er sannsynligvis fortapt uansett" Antakeligvis har den blitt dratt opp i en fiskebåt og kasta på hav igjen her i bygda. Eller så har mora vært på vandring og poppa ut ungene på uheldig grunt vann. Man kan forøvrig finne unge langer på 15 meters dyp fant vi ut. Så kan også hende den har forvilla seg inn til land og blitt fanget når det ble fjære. Velvel. Hvem vet. Habitatet tilsier at det ikke er lange, men min største innvendig er at ryggfinnen ikke stemmer. Lange/bromse har ikke en kontinuerlig ryggfinne. Jeg går helt kart for mann_42 sitt forslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå