Gå til innhold

Hemmelig ekteskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke helt om dette er plassen for å finne ut av dette, men jeg prøver uansett. Samboeren min og jeg vil gjerne gifte oss, men så har vi et lite problem. Hans familie liker meg ikke i det hele tatt, og min familie synes ekteskap bare er tull. Så da er mitt spørsmål, er det mulig å inngå ekteskap uten at noen andre enn de som gifter seg vet om det? Vi vil heller ikke at våre venner skal vite det, da det er lett at noen forsnakker seg osv... Noen som har gjort noe slikt? Alle innlegg tas imot med takk :)

Hilsen fortvilet :/

Skrevet

Selvfølgelig går det an, man har da ikke opplysningsplikt. Men dere må ha hver deres forlover som skriver under.

Skrevet
Men dere må ha hver deres forlover som skriver under.

Hvis dere ikke vil velge forlover selv, kan dere snakke med byfogden, så ordner de vitner for dere, så slipper dere å involvere noen dere kjenner.

Skrevet (endret)
Hvis dere ikke vil velge forlover selv, kan dere snakke med byfogden, så ordner de vitner for dere, så slipper dere å involvere noen dere kjenner.

Byfogden/kyrkjekontoret kan sikkert ordne vitner til sjølve vigselen, dersom de avtaler dette i forkant.

Men de må fortsatt ha ein person kvar som skriv under forlovererklæringa! Utan den får de ikkje prøvingsattest, og utan prøvingsattest får de ikkje gifte dykk.

Endret av cogito
Gjest Marlo
Skrevet

Så man er NÖDT for å kjenne noen som kan väre forlover, eller iallefall skrive under på det?

Tenk om man ikke kjenner noen da?

Skrevet

Det er ikke det at vi ikke kjenner noen, vi vil bare ikke innvolvere noen vi kjenner. Men det ser ikke ut som det er noen vei utenom?

Skrevet

da får man spørre en tilfeldig på gata... er vel ingen som vet om de kjenner hverandre?

Skrevet

Tviler dessuten på at det går an å holde det hemmelig i lengden. Det blir registrert i folkeregisteret. Jeg tror ikke man kan få den informasjonen fra folkeregisteret som privatperson, men det kommer til å stå på en del ark.

Skrevet
da får man spørre en tilfeldig på gata... er vel ingen som vet om de kjenner hverandre?

Akkurat det ville jeg vært forsiktig med... Man fyller jo ut personlige opplysninger på forlovererklæringen og vitner at det brudefolkene har skrevet stemmer. Det er straffbart å oppgi falske opplysninger :)

Skrevet
Akkurat det ville jeg vært forsiktig med... Man fyller jo ut personlige opplysninger på forlovererklæringen og vitner at det brudefolkene har skrevet stemmer. Det er straffbart å oppgi falske opplysninger :)

om man ikke har en eneste venn så har man et problem i dette tilfellet..

Gjest Elfrida
Skrevet

Hva med kolleger, eller tidligere kolleger som ikke kjenner ens familie og venner.

Gjest Marlo
Skrevet

Så om vi setter ting helt på spissen; Man kan ikke gifte seg om man ikke kjenner noen, eller ikke tör å ta inn en ukjent til å skrive under på papiret?

Skrevet

Det er straffbart å lyve på forlovererklæringen, der skriver en underpå aten kjenner brudeparet så det kan ikke være en vilkårlig person heller.

Gjest Marlo
Skrevet

Syns faktisk det er helt latterlig.

I mitt tillfelle så föler ikke jeg for å blande inn noen i mitt bryllup når den dagen en gang kommer.

Bare meg og samboeren min, föler ikke for å dra med meg andre.

Men så MÅ jeg gjöre det ellers kan jeg ikke gifte meg ... hmmm, dette må undersökes :P

Skrevet
Så om vi setter ting helt på spissen; Man kan ikke gifte seg om man ikke kjenner noen, eller ikke tör å ta inn en ukjent til å skrive under på papiret?
Nettopp! Forloveren skal bevitne at den som skal gifte seg ikke er gift fra før og at brudeparet ikke er nære slektninger. Men du trenger ikke å ha forloveren til stede når du gifter deg, vitnene kan være hvem som helst.
Gjest Glør
Skrevet
Tviler dessuten på at det går an å holde det hemmelig i lengden. Det blir registrert i folkeregisteret. Jeg tror ikke man kan få den informasjonen fra folkeregisteret som privatperson, men det kommer til å stå på en del ark.

Står det registrert i folkeregisteret/andre steder hvem som har vært gift tidligere også?

Skrevet

Synes også det virker helt latterlig at det ikke kan holdes hemmelig om det er ønskelig. Jeg kunne godt tenkt meg å ha med både venner og familie, men det er umulig slik situasjonen er nå dessverre. Tusen takk for alle svar uansett!

Gjest Marlo
Skrevet
Synes også det virker helt latterlig at det ikke kan holdes hemmelig om det er ønskelig. Jeg kunne godt tenkt meg å ha med både venner og familie, men det er umulig slik situasjonen er nå dessverre. Tusen takk for alle svar uansett!

Enig.

Jeg kunne IKKE tenkt meg å hatt med venner og familie jeg da ;)

Skrevet
Enig.

Jeg kunne IKKE tenkt meg å hatt med venner og familie jeg da ;)

Hehe, nei vi er alle forskjellige. Men jeg tenker at det må finnes et smutthull i loven et eller annet sted :P Synd jeg ikke er jurist. Får ta kontakt med byfogden å høre hva de sier.

Skrevet
Hehe, nei vi er alle forskjellige. Men jeg tenker at det må finnes et smutthull i loven et eller annet sted :P Synd jeg ikke er jurist. Får ta kontakt med byfogden å høre hva de sier.

eller send en mail til skatteetaten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...