Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min sønn blir 5 år om tre uker til og har spart opp 12oo kr på egenhånd som han vil bruke til å kjøpe en Nintendo DS. Da må jeg spytte inn 5oo kr for de ligger på rundt 17oo inkl ett spill.

2 spørsmål; Er han for liten til en så dyr gave? Og er det "riktig" av meg å spytte i 5oo kr til bursdagsgaven hans når det blir han som betaler mesteparten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes absolutt at han bør få Nintendo DS, evt går det an at dere setter han penger på en sparekonto, og så kjøpe det i gave fra dere. Så utrolig flink han er som har klart å spare så mye! Vi kjøpte Game Boy til gutten vår da han var fem år, det var en helt fin alder for å begynne med sånt. Han fikk etterhvert DS når det kom på markedet.

Skrevet

Det er bare meg alene med han og broren, så har ikke så god råd heller. Derfor tenkte jeg at selv om jeg bruker hans 12oo, så får han likevel gave av meg så lenge han mangler 5oo kr. :)

Eldste gutten min, broren, kjøpte sin av egne penger der jeg spytta inn 2oo kr så han fikk ett spill oxo med.

De er flinke gutter begge to til å ta vare på ting, så spørs om ikke han får en til bursdagen sin. Takk for svar!

Skrevet

Hvis han har spart de pengene selv, så synes jeg at han skal få det. Da kjøper han DS'en, og så kjøper du spillet. Men synes du skal høre med han først, før du bruker pengene hans.

En annen ting, så synes jeg at du bør spytte i like mye penger som du gjorde for broren, hvis ikke blir det forskjellsbehandling. Er ikke sikkert de er gamle nok til å skjønne det da, men de skjønner mye som små også, så du vet kanskje om de kommer til å tenke tanken.

Og så vil jeg bare si at jeg synes det er veldig bra at ungene sparer selv til noe de ønsker seg. Er ikke helt for den "foreldre kjøper alt de vil ha"-tendensen. Det er bra at ungene lærer seg at ting koster.

Skrevet
En annen ting, så synes jeg at du bør spytte i like mye penger som du gjorde for broren, hvis ikke blir det forskjellsbehandling. Er ikke sikkert de er gamle nok til å skjønne det da, men de skjønner mye som små også, så du vet kanskje om de kommer til å tenke tanken.

Det synes jeg er bare tull! Slikt jevner seg ut med årene... Jeg har selv to barn og i dag skulle de få hver sin ting på leketøysbutikken. Jenta på 4 ville ha såpebobler til 15 kr og gutten på 2 en lastebil til 70 kr.. De fikk hver sin ting og var fornøyde... :)

Det er ikke nødvendig å tenke kroner og øre hele tiden...

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Det synes jeg er bare tull! Slikt jevner seg ut med årene... Jeg har selv to barn og i dag skulle de få hver sin ting på leketøysbutikken. Jenta på 4 ville ha såpebobler til 15 kr og gutten på 2 en lastebil til 70 kr.. De fikk hver sin ting og var fornøyde... :)

HELT ENIG!

Her kjøper vi det de trenger/har lyst på, uavhengig av pris!

Gjest Gjest
Skrevet

Syns ikke det er noe problem. Kjenner en 5-åring med nintendo DS - hun fikk det fordi hun stadig lånte søsteren eller broren sin og da kanskje ikke behandlet den like fint som det de gjorde (skraper på skjermen etc fordi hun kanskje brukte blyant i stedet for den pinnen som følger med).

jeg syns at slike avhengighetsskapende leker bør komme med kriterier (dvs hvor lenge man kan bruke dem pr. dag for å unngå at andre sunne aktiviteter glemmes). Men man må ikke glemme at 5-åringer er svamper og spillene som beregnes på dem er ofte lærerike og en flott måte å lære f.eks. tall og bokstaver på.

Skrevet

Det er jo to forskjellige ting. Hvis ungene hadde valgt samme ting, hadde du virkelig latt den ene betale av sine lommepenger mens den andre slapp? Eller at de hadde måttet betale forskjellige summer for samme ting mens du la i resten?

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg hadde aldri forskjellbehandla mine når det gjaldt samme ting. Jeg skjønner deg når det er to forskjellige ting, og da er jeg helt enig med deg, men ikke når det gjelder akkurat samme ting.

Skrevet
Det er jo to forskjellige ting. Hvis ungene hadde valgt samme ting, hadde du virkelig latt den ene betale av sine lommepenger mens den andre slapp? Eller at de hadde måttet betale forskjellige summer for samme ting mens du la i resten?

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg hadde aldri forskjellbehandla mine når det gjaldt samme ting. Jeg skjønner deg når det er to forskjellige ting, og da er jeg helt enig med deg, men ikke når det gjelder akkurat samme ting.

Nå skal jo ts betale 500 for den ene, mens hun kun ga 200 da den eldste kjøpte ds. Synes ikke det gjør så mye jeg.. Begge barna har spart penger og får litt ekstra av mor for å kjøpe det.. Regner med at guttene har fått forskjellige ting til forskjellige priser opp gjennom årene...

Ville ikke gitt mitt ene barn en gave til 2000 kr mens den andre måtte kjøpe selv for sparte penger... Men noen 100 kr i forskjell må det kunne være... det jevner seg jo ut..

Skrevet

Jeg prøver å gjøre det så rettferdig som mulig, men med tanke på at eldstemann har hatt to mer år å spare på så han ligger 5oo kr mer enn lillebror er ikke så nøye her i huset. Det som jeg ser er at de kan linke osv og er som noen skreiv at spillene kan være lærerike. MEN de får ikke lov å sitte i timesvis. Her er det lekser først (nå er det jo snart sommerferie) og hvis det er fint vær, går vi gjerne på utsida og sykler og går på tur med bikkjene. Så det er ikke DS`n som kommer i første rekke.

Vi reiser til Sverige på ferie i en uke, da er det langt å kjøre. Tenkte det ville vært greit med en hver så jeg slipper "min tur nå! Kan æ ha an nå?" osv... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...