Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har behov for dette. Han har altfor mye smålån her og der og for mye regninger generelt... Så nå må han begynne å rydde opp litt.

Men vi vet ikke helt hvordan vi går frem på dette. Men nå er nok nok! Han skylder penger her og der og regningene bare flommer inn. Dette går ut over ferien vår. Vi hadde ikke ferie i fjor av samme grunn, planla i år, men måtte bare avlyse sydenferien og turen til Tyskland. Fordi han har ikke råd, og fordi vi ikke klarer regningene om vi reiser. JA det er tragisk og nå går det på forholdet vår. Jeg akter ikke å måtte ødlegge ferien min flere ganger fordi HAN bruker for mye penger og tatt på seg for mye gjeld. Det skal ikke ramme meg, men på en annen måte så må jeg jo hjelpe han også. I gode og onde dager!

Han kunne trengt noen til å hjelpe han med å sette opp et budsjett, eventuelt samle smålån og gjøre de månedelige regningene litt mindre. Men hvor starter man med dette? Noen med tidligere erfaringer? Dette går snart på helsa løs :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Dere kan ta kontakt med namsmannen i området ditt.

Ring politiet - de burde kunne henvise deg videre da namsmannen i mange tillfeller har kontor på politihuset.

Skrevet

Kunderådgjevar i banken kan sikkert hjelpe.

Skrevet

Ikke så veldig hokus pokus egentlig. Du kan se alle episodene av luksusfellen på tv3.no Greit å se hvilke råd andre får og se litt hva det koster med små lån osv.

Ellers er det ikke vannskelig å laget et budsjett.

Begynne med å lage et regnskap bruk konto utskrift.

så kan dere lage et ut i fra sifo.no sine tall som viser hva en bør klare seg greit på. ut i fra dette bør det være mulig å lage et fornuftig budsjett til passet den person som skal bruke det.

så er det bare å sørge for at han følger det da.

En mulig løsning er at du tar over styringen på økonomien og gir han lomme penger. men siste utvei det da, ikke sikkert han går med på det heller. og om han gjør det kommer han ikke til å lære seg å være ansvrlig du må passe på han. går ann å reservere seg mot å få kredittkort.

Skrevet

Sosialtjenesten har også økonomisk rådgivning. Hos namsmannen er det ofte god ventetid.

Gjest Gjest
Skrevet

Namsmannen har ingen rådgivingstjeneste, det er kun rådgiving dersom man har tenkt å søke gjeldsordning. Og det får man bare dersom man er "varig ute av stand" til å betale for seg, noe som betyr at man faktisk ikke har nok inntekt til å betjene gjelda selv om man lever på budsjett. Smålån og ubetalte regninger, og luksusforbruk generelt får man ikke hjelp til der.

Rådgivingstjenesten i kommunen, eller banken, tror jeg er et bedre forslag.

Skrevet
Dette fant jeg på Bergen kommune sine sider. Nå vet jeg ikke hvor du bor men de har det kanskje i din kommune også? Håper det ordner seg for han/dere. Lykke til
Skrevet

Du kan egentlig hjelpe til selv med økonomien, det er ikke så vanskelig som mange tror.

Noen huskeregler:

- Klipp i stykker alle kredittkort (det er et privilegie som man må gjøre seg fortjent til gjennom ryddig økonomi)

- Finn ut hva inntekten EGENTLIG er, mange glemmer å trekke fra skattetrekket, eller legger til overtid som ikke blir betalt ut fordi man tar avspassering. Selvom man får igjen skattepenger eller mye feriepenger så betyr ikke det at man er "rik". (selvom det ofte føles sånn)

- LAG BUDSJETT!!! som andre nevner så er sifo.no sitt budsjett godt å gå etter, husk å legge til forsikringer, reparasjoner/diverse på bil og ekstra penger på poster som dere vet krever mer penger (dyre hobby, gaver, selskap)

- Følg opp budsjettet med å holde regnskap. Dette kan gjøres veldig enkelt med en post for inntekter og kostnadene fordelt på mat, bolig, klær (veldig greit å bruke sifo sine poster som grunnlag, igjen husk bil og forsikringer).

- Ta vare på ALT av kvitteringer, gå gjennom de f.eks hver 2. uke. Dette vil synliggjøre "tulleinnkjøp" og hvor mye de faktisk koster.

- Gå igjennom abonnement på blader bøker osv. Mye av det kan kanskje avbestilles?

- Skriv opp alle smålånene med summer og renter, ha denne listen synlig. Heng den på kjøleskapet eller lignende, da vil man konstant bli påminnet om gjelden og for de fleste vil nedbetalingsviljen øke.

Og siden det er samboeren din som har "problemet" så få han til å gjøre mesteparten/engasjere deg. Det er vanskelig, men hvis han ikke skjønner hvor mye ting virkelig koster så vil han heller ikke forbedre seg.

Disse punktene har hjulpet mange av mine venner og bekjente ut av kniper, håper den kan hjelpe dere også :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...