Louë Skrevet 11. juni 2009 #1 Skrevet 11. juni 2009 Hei alle sammen Synes jeg ser at flere som skriver de har PCO(S) også er overvektige, er det neon sammenheng der? Er det ellers noen "ytre" tegn på lidelsen? Eller er det rett og slett kun innvendig det er "synlig"? Synes også noen skrev at de er mer håven rundt maven.... Om noen kjenner til noen sammenhenger, ytre synlige tegn eller grunner til at man får det så skriv gjerne inn svar!! på forhånden tusen takk
Adenosin Skrevet 11. juni 2009 #2 Skrevet 11. juni 2009 Hei du! Ja, det er absolutt en sammenheng- det er et av de vanligste symptomene. Se link her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1377
Louë Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2009 Tusen takk for linken, den var veldig lærerik Jeg har ikke fått tilbake menstrasjonene siden jeg sluttet med p-pillen for over ett år siden, og har bestilt meg time hos legen i neste uke for å følge det opp. Det rare er at jeg ikke har noen av de tegnene som blir beskrevet i linken du la ut, ikke i det hele tatt Jeg som var ganske så sikker på at det var det som feiler meg... Det går kanskje ann å ha det alikevell?!? Det eneste som kan være gjenkjenbart er acne nå og da.. og at menstrasjonen ikke vil komme... Noen andre som har fått det påvist uten "ytre" tegn?
Icicle Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 Husk at det er forskjell på pco og pcos. Begrepene blandes ofte, også av leger. Man kan ha pco uten å ha symptomer som overvekt og uren hud. Står litt her: pco og pcos.
Louë Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2009 Takk skal du ha Så da er PCO en mildere utgave av PCOS? Og kanskje forbigående?!?.... Føles liksom litt greiere å ta det opp med legen når man har litt kunnskap rundt temaet
Tinio Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Hei! Man kan ha pcos selv om man er slank også, det har jeg. Men så trener jeg ca 5 ganger i uka og passer på hva jeg putter i munnen også da. Har også fått beskjed fra legen om å holde meg slank. Jeg er heller ikke unormalt hårete, har bare litt uren hud til tider men ikke så altfor ille.
Louë Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2009 Hei! Man kan ha pcos selv om man er slank også, det har jeg. Men så trener jeg ca 5 ganger i uka og passer på hva jeg putter i munnen også da. Har også fått beskjed fra legen om å holde meg slank. Jeg er heller ikke unormalt hårete, har bare litt uren hud til tider men ikke så altfor ille. Hei Tinio Ja det høres mer ut som meg, bare at jeg jobber ikke spesielt mye for å holde meg slank. Er vell sånn ganske sunn, men har liksom alltid vært slik... Alle legger vell på seg om de hiver innpå med fet mat og godterier hver dag og aldri rører seg. Har du vært overvektig tidligere i livet ditt da? Og er det noen andre i din nærmeste familie som har det? (mor,søstre..) Tusen takk for svar
Tinio Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Hei Tinio Ja det høres mer ut som meg, bare at jeg jobber ikke spesielt mye for å holde meg slank. Er vell sånn ganske sunn, men har liksom alltid vært slik... Alle legger vell på seg om de hiver innpå med fet mat og godterier hver dag og aldri rører seg. Har du vært overvektig tidligere i livet ditt da? Og er det noen andre i din nærmeste familie som har det? (mor,søstre..) Tusen takk for svar Nei, jeg har aldri vært overvektig, men merker at om jeg spiser masse usunt iløpet av en periode legger jeg fort på meg, kanskje lettere enn andre. Har vært opptatt av å spise sunt siden jeg var liten egentlig. Jeg vet ikke om andre i familien har det, men den yngste søsteren min har hvertfall alltid hatt uregelmessige menstruasjoner, hun har ikke sjekket om det kan være pcos enda. Men hun legger hvertfall ikke fort på seg, hun har vært lang og tynn hele livet, selv om hun spiser snop og fet mat året rundt. Hun har en del hår på kroppen da, men vil ikke si det er unormalt mye. Kan jo hende hun har pcos hun også...
Rhodi Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Det er slanke PCOS'ere også. De som er overvektige har det oftest på magen, pga den økte testosteronen. Veldig mange PCOS'ere er insulin resistense og da legger man fort på seg. PCO er når man har cyster på eggstokkene, men sjelden noen symptomer. Det kan gå over og er ikke så alvorlig. PCOS går ikke over, men man kan holde det i sjakk, hjelper mye å slanke seg hvis man er overvektig. Ellers så kan diabetets medisin (metformin) hjelpe noen, det stabiliserer blodsukkeret, også noen slanke PCOS'ere har nytte av dette, men de lærde strider om det er noe i det og ikke alle leger vil gi det ut.
Louë Skrevet 29. juni 2009 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2009 Vell, da har jeg vært hos legen og tatt blodprøve. Svarene viser at jeg har forhøyet Prolaktin nivå i blodet, og er nå henvist til MR for å se på utskillelsen av hormonet i hypofysen... Så da var det altså ikke PCO(S) jeg hadde....
mariekristine Skrevet 30. juni 2009 #11 Skrevet 30. juni 2009 Vell, da har jeg vært hos legen og tatt blodprøve. Svarene viser at jeg har forhøyet Prolaktin nivå i blodet, og er nå henvist til MR for å se på utskillelsen av hormonet i hypofysen... Så da var det altså ikke PCO(S) jeg hadde.... Kan jeg spørre hvilke symptom du har på dette?
Louë Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. juli 2009 Kan jeg spørre hvilke symptom du har på dette? Selvfølgelig kan du det Da jeg begynte på p-pillene, og hele veien igjennom (og enda ette p-pille slutt) har jeg hatt ørlite melk i brystene. Jeg sluttet på p-pillene i slutten av mai-08 og har enda ikke fått tilbake menstrasjonen... (frustrerende!!! ) Mister en del hår, og kan være ganske "hormonell" til tider... Har vært en del stress med jobb osv i livet mitt også, noen som også er med på å trigge hormonet. Er eller som sakt veldig slank, så jeg fikk det ikke helt til å stemme med PCO(S), noe legen avskre med en gang. Har tatt plodprøver, og skal nå til MR for å se etter svulst e.l i hypofysen (pleier å være godartet), som kan minkes med div piller. Skal skrive inn mer om hva jeg får av behandling på sensommeren, når jeg har vært til videre utredning (blir sikkert noe for å sette i gang eggløsning osv...) Prolaktin er det hormonet man skiller ut i slutten av svangerskapet, og spesielt rett etter fødselen, for å sette i gang melkeproduksjonen (derav hårtap etter fødsel), og gjør at man ikke får tilbake menstrasjonssyklusen mens man ammer (som regel vell å merke) Om det er noe mer du lurer på, så spør! Er sikkert noe jeg ikke har fått med!
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Hei alle sammen Synes jeg ser at flere som skriver de har PCO(S) også er overvektige, er det neon sammenheng der? Er det ellers noen "ytre" tegn på lidelsen? Eller er det rett og slett kun innvendig det er "synlig"? Synes også noen skrev at de er mer håven rundt maven.... Om noen kjenner til noen sammenhenger, ytre synlige tegn eller grunner til at man får det så skriv gjerne inn svar!! på forhånden tusen takk Tror jeg har hørt at man får epleform (fett sentrert rundt midjen) når man har den PCOS som gjør at en har mer androgener. Østrogenet skulle visst gi timeglass/pære form etter det jeg har hørt. Mye kviser og mye hårvekst i ansiktet, magen etc kan også være tegn på PCOS. Spurte en gynekolog om jeg hadde PCOS eller noe, men han bare så på meg og sa nei (uten å ta prøver eller noen ting) og har fått høre at jeg har veldig timeglass form av andre, så ikke vet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå