Gå til innhold

Varm drikke

FireFairy

Anbefalte innlegg

I dag har jeg oppdaget at jeg heller ikke kan drikke så mye kakao, jeg visste ikke at det inneholdt koffein. Kaffe drikker jeg bare av og til, så det er ikke så ille å holde seg unna det, men jeg er veldig glad i kakao og te. Nå må jeg finne noe annet varmt å drikke når jeg fryser, og jeg vet ikke hva. Liker ikke solbærsaft, det blir for søtt. Varm melk er jeg heller ikke så glad i.

Tips til hva jeg kan drikke? Disse ferdigposene med kaffedrikker på butikken inneholder vel koffein også, så hva blir igjen? Veldig glad for alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt vann er både varmt og sunt.

Joda, men det smaker ikke så godt. Kanskje jeg putter oppi et par sitronskiver, det smaker bedre. Har faktisk ikke tenkt på det, takk for at du fikk meg på tanken :)

Drakk mye varmt vann før, men jeg klarer ikke det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da finnes et uendelig antall forskjellige urteteer man kan drikke? (Eller har det også plutselig blitt skummelt å drikke som gravid uten at jeg har fått det med meg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da finnes et uendelig antall forskjellige urteteer man kan drikke? (Eller har det også plutselig blitt skummelt å drikke som gravid uten at jeg har fått det med meg...).

Aner ikke, har bare hørt at en skal begrense te. Men det går sikkert an å drikke litt mer helsekost-te. Skal høre etter på helsekosten jeg, de vet sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det er minimalt med koffein i hvit te, og det er jo veldig godt også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koffein i kakao?

Hvor har du fått opplyst det?

Måtte bare google det. På wiki står det faktisk at "Kakao inneholder mye antioksidanter, og alkaloidene teobromin og koffein." Da har man lært noe nytt i dag også gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor mye koffein? Like mye som kaffe? Mer? Mindre?

Det er også forskjell på om man snakker om drikken kakako og planten kakao.

Gravide trenger ikke være totalavholdende fra koffein, så det er jo kjekt å vite hvor mye, så kan man evt følge retningslinjene for kaffe/te.

Selv hadde jeg definitivt drukket moderate mengder av både kaffe, te og kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvor mye koffein? Like mye som kaffe? Mer? Mindre?

Det er også forskjell på om man snakker om drikken kakako og planten kakao.

Gravide trenger ikke være totalavholdende fra koffein, så det er jo kjekt å vite hvor mye, så kan man evt følge retningslinjene for kaffe/te.

Selv hadde jeg definitivt drukket moderate mengder av både kaffe, te og kakao.

Ja det sto det vel ikke noe om. Men strengt tatt ville jeg vel vært mer bekymret over sukkermengden i kakao enn koffeinmengden ;)

Men for å ikke spore helt av, jeg er også enig i at det kan være lurt å sjekke ut kofffeinfri te, om man vil være sikker på at man kan drikke mange kopper :)

Edit: Wikiartikkelen dreide seg om kakaopulver forøvrig.

Endret av Svipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helseshoppen.no/produktliste.cf...amp;showlevel=3

London Fruit and Herb Company har massevis av frukt og urtete som er koffeinfri. De selges på helsekost, og jeg kan spesielt anbefale Orange Spicer og Apple and Cinnamon Twist.

Du får også kjøpt pakker med 4 ulike sorter i :)

Signerer denne - anbefaler også Strawberry/vanilla og Blueberry teen. Helt koffeinfri og god uten sukker. Har de i alle fall på Sunkost butikkene.

Kokt vann med sitrondråper eller sitronskive er også ganske godt faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres litt skummelt ut, men smaker nydelig!:)

Kok opp vann, til et stort krus, bruker du ca 1 stor ss honning, og 1 ss eplecidereddik.

Smak til etter egen preferanse.. :)

Mange tenker at det kommer til å smake ekkelt eddikk, men det gjør det ikke! :)

Smaker bare deilig, myk var eplecider!

I tillegg er det sunt og godt, og jeg synes det hjelper på forkjølelse og kvalme/sure oppstøt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på nett:

I kaffe er det litt mer koffein i kokekaffe enn i traktekaffe og pulverkaffe. Typen kaffebønner som benyttes, påvirker også innholdet av koffein i brygget. Som regel inneholder 1 desiliter kaffe 60 mg koffein (± 20 mg). Et høyt koffeininntak defineres gjerne som et inntak høyere enn 750 mg koffein per døgn. Dette tilsvarer mer enn 6 store kopper kaffe hver dag (1,2 liter). Andre koffeinholdige drikker inneholder mindre mengder koffein; te inneholder i gjennomsnitt 25 mg/dl, koladrikker inneholder ca 10 mg/dl koffein, mens koffeinfri kaffe, kakao og sjokolademelk normalt inneholder 3-5 mg/dl. Det finnes også en rekke andre energidrikker som inneholder koffein, men innholdet i disse er sjeldent høyere enn koffeininnholdet i kaffe.

Ser ut som du kan drikke ganske mye kakao med god samvittighet. :jepp:

Fant også dette:

Inntak av store mengder koffein synes i enkelte tilfeller å kunne utløse spontanabort hos gravide, og forsiktighet med koffeininntaket anbefales. Du kan innta litt koffein uten risiko, men du bør begrense inntaket til under 200 mg koffein i døgnet.

Du bør også vise forsiktighet dersom du benytter "anti-cellulitt" kremer mot appelsinhud, da disse kan inneholde ganske store mengder koffein. Dersom du smører inn halve kroppen med en slik krem, kan det tilsvare et inntak av 100 mg koffein, noe som tilsier at du bør begrense inntaket av kaffe og andre koffeinholdige drikker.

Edit: lagt til mer...

Endret av Rioja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge pasienthandboka.no er dette koffeininnholdet til diverse drikker:

Som regel inneholder 1 desiliter kaffe 60 mg koffein (± 20 mg). Et høyt koffeininntak defineres gjerne som et inntak høyere enn 750 mg koffein per døgn. Dette tilsvarer mer enn 6 store kopper kaffe hver dag (1,2 liter). Andre koffeinholdige drikker inneholder mindre mengder koffein; te inneholder i gjennomsnitt 25 mg/dl, koladrikker inneholder ca 10 mg/dl koffein, mens koffeinfri kaffe, kakao og sjokolademelk normalt inneholder 3-5 mg/dl.

Så vidt jeg vet er det anbefalt at man kan fint drikke 1 kopp kaffe om dagen under graviditet. En kopp kaffe inneholder da minst 8 ganger så mye koffein som kakao (hvis vi går ut fra at kaffe kun inneholder 40 mg koffein per desiliter, mens kakao inneholder 5 mg koffein per desiliter). Med andre ord går det helt fint å unne seg en kopp (eller mange) kakao om dagen uten å bekymre seg det minste om koffein, det er vel i så fall heller sukkeret som begrenser inntaket.

Edit: ser ut som Rioja slo meg der... ;)

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten finnes det også god koffeinfri kaffe.. hvis kaffesavnet er stort. Og koffeinfri te.

Forresten så jo mørkere brent kaffen er jo mindre koffein er det i kaffen forresten, så skikkelig mørkbrent espresso har mye mindre koffein enn for eksemel kaffe fra presskanne. (vannet går raskere gjennom når man lager espresso, mens kaffen suger opp koffein i vannet når det blir stående flere minutter i presskanne.) Mange tror at lys kaffe har mindre koffein, men koffeinmengen minker jo lenger bønnene har vært brent, så en skikkelig espresso fra en god kaffemaskin er langt sunnere enn traktekaffe eller presskannekaffe/kokekaffe.

Hva med varm solbærsaft? Eller varm melk med honning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm solbærsaft og melk med honning var gode ideer!

Jeg sliter også med det med varm drikke. Har vært vant til å drikke mengder med utrete, f.eks. lakrisrot, anis, fennikkel, ingefær, etc. Nå har jeg jo skjønt at en skal unngå urter generelt, pga at man vet så lite om effektene deres på kroppen, og en del urter er sagt å fremkalle veer etc.

Drikker stort sett bare kaldt vann for tiden, men det er jo kjempekjedelig. Har prøvd fruktteer, de skal jo være "trygge", f.eks. de fra London-merket som flere nevner her over. Men er ikke spesielt glad i fruktte, da heller varm saft.

I kveld blir det melk med honning! Selv om jordmor også sa at melk var usunt..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt skummelt ut, men smaker nydelig!:)

Kok opp vann, til et stort krus, bruker du ca 1 stor ss honning, og 1 ss eplecidereddik.

Smak til etter egen preferanse.. :)

Mange tenker at det kommer til å smake ekkelt eddikk, men det gjør det ikke! :)

Smaker bare deilig, myk var eplecider!

I tillegg er det sunt og godt, og jeg synes det hjelper på forkjølelse og kvalme/sure oppstøt i tillegg.

Nei, det hørtes ikke godt ut, men jeg skal prøve det. Eplecider er jo godt!

Ellers mange bra tips her.

Fant ut når jeg sto opp i morgest at jeg hadde jo te som var koffeinfri. Fra London Fruit and Herb company. Min favoritt er bringebærte. Den er altså nydelig. Skal på helsekost og kjøpe den, for det er tomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld blir det melk med honning! Selv om jordmor også sa at melk var usunt..... :)

Hvorfor er melk usunt da? Det har ikke jeg fått beskjed om.. har fått beskjed om at det er viktig å få i seg litt melk, yoghourt eller ost.. jeg har slitt med dette fordi jeg har kastet opp av melkeprodukter..

Vet at noen mener det ikke er så sundt med veldig store mengder med melk, men en kopp eller to per dag kan vel ikke skade.. Er det pga sukker og fett? Man kan jo velge ulike typer melk da. På matportalen står det:

"Melk og ost

Melk og melkeprodukter er også viktig deg som er gravid. Noen produkter kan inneholde uønskede mikrober. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned i teksten.

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

upasteurisert melk

ost av upasteurisert melk."

Så jeg synes du skal kose deg med melk og honning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...