Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått utbetalt et honorar som av ulike grunner hadde en ganske komplisert beregning. En drøy uke etter utbetaling fikk jeg tilsendt et brev der de som betalte meg beklaget at de hadde gjort en datafeil og ba meg sende tilbake 50 000 kroner. utbetaligen var på omtrent det dobbelte.

Kjedelig for alle, ikke minst for meg som har bestilt ferie og har bruk for disse pengene. Regnet jo med at jeg kan stole på at et stort firma har orden på dataene sine.

Jeg burde kanskje skjønt at utbetalingen var feil om jeg hadde finlest beregningene, men det gjorde jeg altså ikke. Må betale tilbake sure penger uten annet en enn en lunken beklagelse.

Kan jeg ha rett på noen form for kompensasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på om du har rett på kompensasjon. Alle lønnsmottakere har et selvstendig ansvar for å sjekke at utbetalinger er korrekte. Dette antar jeg at gjelder i forhold til honorarer også.

Skrevet

Desverre nei.

Pengene må tilbakebetales- men surt er det likevel.

Skrevet

Om noen setter over penger på en tilfeldig konto ved en feil er pengene motakers eiendom.

Om arbeidsgiver betaler ut for mye kan de vel holde tilbake dette ved neste utbetaling.

Hva om du ikke går med på å betale tilbake? sier ikke at du skal gjøre det veit ikke noe om dette bare en tanke.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Nei, det er ditt ansvar å se til at alle økonomiske transaksjoner er korrekt.

Skrevet
Om noen setter over penger på en tilfeldig konto ved en feil er pengene motakers eiendom.

Kan dette stemme??

Skrevet

Om arbeidsgiver betaler ut for mye kan de vel holde tilbake dette ved neste utbetaling.

Hva om du ikke går med på å betale tilbake? sier ikke at du skal gjøre det veit ikke noe om dette bare en tanke.

Helt feil. Hva med å ha litt peiling på hva du svarer bombastisk på? Så unngår du å se ut som en idiot.

Om noen mister en verdisak over gjerdet på din eiendom, er dette da din verdisak?

For å sitere Høyesterett: "En kontoeier som forbruker penger som ved en feil er overført til hans eller hennes bankkonto, kan derfor dømmes for underslag, jf. straffeloven § 255."

Skrevet

Var jo over alt i media om at en stakkars dame som overførte 500.00,- til feil konto ikke fikk medhold i retten. pengene var ment for dattern. derfor det ble slik at du må fram med kode igjenn for å betale selv om du allerede er i nettbanken. absolutt ikke feil.

Vet også at banken bare tar pengene sine om de overfører feil. søk litt på google så ser du selv.

Gjest Tara1
Skrevet (endret)

Opplevde noe lignende for mange år siden... fikk 20 000 ekstra inn på kontoen (det dobbelte av hva jeg forventet).

Jeg visste at jeg skulle ha sluttoppgjør, og var litt usikker på hvor mye jeg ville få utbetalt, men trodde ikke jeg skulle få så mye.

Jeg gjorde alt riktig i forhold til det jeg hadde lært, jeg kontaktet arbeidsgiver og bank, fikk vite at alt var korrekt, at det hadde kommet inn en ekstra innbetaling. Fikk det også skriftlig fra banken.

Alt var i orden.... trodde jeg!

Men slik var det ikke, banken hadde gjort en feil, og jeg måtte betale tilbake hvert øre til tross for at jeg hadde gjort dem oppmerksomme på feilen samme dag som pengene kom inn på kontoen.

Moralen er: sjekk alt, tro ikke at alt er i orden! Mistenker du at du har fått for mye utbetalt, sjekk, og dobbeltsjekk, og be om skriftlig dokumentasjon på at du har undersøkt.

Og hvis de fremdeles sier at alt er i orden, vent til de har hatt kvaralsrevisjon før du bruker pengene... de kan fremdeles bli krevd tilbake!

Så svaret er nei, du har dessverre ikke krav på kompensasjon.

Endret av Tara1
Skrevet (endret)
Var jo over alt i media om at en stakkars dame som overførte 500.00,- til feil konto ikke fikk medhold i retten. pengene var ment for dattern. derfor det ble slik at du må fram med kode igjenn for å betale selv om du allerede er i nettbanken. absolutt ikke feil.

Vet også at banken bare tar pengene sine om de overfører feil. søk litt på google så ser du selv.

Du direkte motsier høyesterett altså?

Mediesaken du refererer til handlet om en kvinne som mente banken skulle erstatte pengene hun hadde overført feil. Penger som en trygdet og økonomisk uansvarlig mann hadde brukt opp. I media kom det fram at banken ikke ville erstatte desse pengene, og i bisetninger ble det nevnt at hun da ville gå til søksmål mot mannen som hadde brukt pengene. Mediesaken endte med at kvinnen fikk igjen pengene sine fra banken, mot at de overtok kravet mot mannen. Et krav som garantert ble rettskraftig. At det ikke er så lett å få tilbake pengene sine fra en mann som ikke engang fikk egen trygd inn på sin tomme konto er en annen sak.

Innlegget er endret iht KGs regler.

Kari, mod

Endret av Kari
Skrevet
Jeg har fått utbetalt et honorar som av ulike grunner hadde en ganske komplisert beregning. En drøy uke etter utbetaling fikk jeg tilsendt et brev der de som betalte meg beklaget at de hadde gjort en datafeil og ba meg sende tilbake 50 000 kroner. utbetaligen var på omtrent det dobbelte.

Kjedelig for alle, ikke minst for meg som har bestilt ferie og har bruk for disse pengene. Regnet jo med at jeg kan stole på at et stort firma har orden på dataene sine.

Jeg burde kanskje skjønt at utbetalingen var feil om jeg hadde finlest beregningene, men det gjorde jeg altså ikke. Må betale tilbake sure penger uten annet en enn en lunken beklagelse.

Ikke så veldig sure penger å betale tilbake dette, da du sikkert ikke hadde regnet med så mye penger i utgangspunktet! En viss ide hadde du vel?

Til deg som sier at et beløp som blir feiloverført deg er penger du ikke trenger å betale tilbake tar feil.Det må du!

Skrevet
Ikke så veldig sure penger å betale tilbake dette, da du sikkert ikke hadde regnet med så mye penger i utgangspunktet! En viss ide hadde du vel?

Dessverre. Som jeg skrev var beregningen forholdsvis komplisert. Men det er klart jeg må betale tilbake, ikke så mye å gjøre med det. Takk for svar. :)

Skrevet
Dessverre. Som jeg skrev var beregningen forholdsvis komplisert. Men det er klart jeg må betale tilbake, ikke så mye å gjøre med det. Takk for svar. :)

Uansett så ble du nok skuffet :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk for mye utbetalt en gang og de som betalte meg gjorde meg oppmerksom på dette en uke eller to senere. Jeg hadde ikke reagert for mine inntekter var på denne tiden svært varierende. Dette forklarte jeg, at pengene var brukt - og siden de var mottatt i god tro trengte jeg ikke betale tilbake noenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...