Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg tenker på alkohol, spekemat, myke oster, fersk tunfisk, røyk, røntgen hos tannlege osv

Jeg tenker på dette, men lever som normalt alikevel (dvs jeg er litt forsiktigere med alkoholen, men jeg tar gjerne et par-tre glass vin til en fin middag). Og resultatet er at jeg får dårlig samvittighet! Ganske teit egentlig. Kan jo ikke leve som en er gravid halve måneden, kanskje flere måneder (og for noen år) fremover - uten å være det! :sjenert: Eller hva tenker dere om dette? Finnes det egentlig noen anbefalinnger for prøvere? (utenom å ta folat) Kan et eventuelt embryon bli skadet av det over før det i det hele tatt har festet seg? (Og når skjer dette?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja det finnes anbefalinger, men følger jeg dem ? NEI .. Ikke nå lenger.

Jeg lever som vanlig,.

edit: kan vel nevne; vi styrer jo på med prøverør og da har jeg begrensninger, men ikke i min vanlige syklus. Jeg setter meg ikke ned å drikker når jeg nettopp har satt inn egg f. eks.. (men det er jo litt anderledes for da VET jeg at jeg har et befruktet egg inni meg ..)

Endret av ^^Sunny^^
Skrevet

Jeg lever som før, men tar folat. Og hvis jeg skal på fest når det nærmer seg IKM tar jeg en ekstra test.

Men er ikke akkurat på grøftefylla noengang for å si det sånn, drikker SVÆRT skjelden, og da bare litt. Mat og sånn spiser jeg akkurat som vanlig. De ni månedene hvor man må passe på hva man spiser hele tiden er jammen lange nok om man ikke skal bruke prøvetiden på det også.

Skrevet (endret)

Ja, jeg passer veldig på hva jeg spiser, drikker og utsetter meg for mellom EL og mens. Det er av to grunner:

1. Det er få ting jeg synes er noe særlig savn. Ikke har jeg spesielt lyst på alkohol, jeg røyker aldri og av "antigravidmat" er det lite jeg liker godt. (Jeg rører ikke andre oster enn helt ufarlige, liker lite spekemat, biffen skal være gjennom-gjennom-gjennomstekt osv. :fnise: )

2. Jeg vet jeg blir fort gravid, og jeg akter ikke å utsette et kanskje ekstra sårbart embryo for ting som potensielt kan være skadelig for det.

Hadde jeg derimot vært begeistret for den typen mat og hadde hatt en del PP-er (og ingen SA) bak meg, hadde jeg nok spist det meste. Alkoholen hadde jeg nok vært forsiktig med, men hadde kanskje unnet meg et glass en sjelden gang. :vetikke:

Endret av dreia
Skrevet

Gjor det før, men etter nesten 2år med prøving og minimale sjanser for å bli gravid gjør jeg det ikke lenger. Blir noe annet når vi kommer i gang med prøverørsforsøk selvfølgelig.

Skrevet

Nå er jeg gravid, så skal innrømme at jeg grudde meg litt til å lese svarene i denne tråden.

Men det var jo bare greie svar og ingen kjefting.

Nå er det selvsagt slutt på alt av neimat og -drikke. Men jeg tror jeg må bure meg inne et par måneder. Jeg tar som regel et glass vin i sosiale sammenhenger, elsker blodig biff, spekemat, mye oster og alt dette som ikke er lov. Folk kommer til å forstå dette med en gang. Selv under den korte prøvinga ble folk mistenksomme (selvom jeg da bare var litt mer forsiktig, og da kun med alkoholen, ikke de andre tingene)

Gjest Gjest
Skrevet

Embryon blir ikke skadet før den har festet seg, som skjer ca 2 uker etter eggløsning.

Derimot, er det endel ting som begrenser frukbarhet, eller eventuelt gir overhyppighet til kemisk graviditet (SA før uke 5).

Anbefalingene, Dette gjelder både før og etter EL.:

- Ta folat

- Moderat alkoholinntak (også mannen)

- Ingen røyking (også mannen)

- Ikke bruk smertestillende medisiner av type: Ibux, Naproxen, Zon gel

- Ikke bruk allergimedisiner i tablettform, lokalbehandling er ok

- Minst mulig kofein (også mannen)

- Ikke bruk preparater som gjør skjeden sur (mange naturmiddel mot sopp av type Lactis)

- Ikke bruk glidemiddel som skader sæd

- Mannen skal ha romslige bukser

Skrevet
Ja, jeg tenker på alkohol, spekemat, myke oster, fersk tunfisk, røyk, røntgen hos tannlege osv

Jeg tenker på dette, men lever som normalt alikevel (dvs jeg er litt forsiktigere med alkoholen, men jeg tar gjerne et par-tre glass vin til en fin middag). Og resultatet er at jeg får dårlig samvittighet! Ganske teit egentlig. Kan jo ikke leve som en er gravid halve måneden, kanskje flere måneder (og for noen år) fremover - uten å være det! :sjenert: Eller hva tenker dere om dette? Finnes det egentlig noen anbefalinnger for prøvere? (utenom å ta folat) Kan et eventuelt embryon bli skadet av det over før det i det hele tatt har festet seg? (Og når skjer dette?)

Lever helt som før,men røyker ikke og drikker veldig sjelden.Spiser all slags mat.Tar heller ikke folat,selv om jeg sikkert burde.Men tar tran.

Skrevet

Jeg holder meg unna alkohol mellom EL og IKM. Er også moderat med kaffe og nei-mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...