Gå til innhold

Ferie

stairway

Anbefalte innlegg

I fjor hadde jeg 80 % svangerskapspermisjon hos arb.giver. 1 måned jobber jeg 100 & og 3 mnd jobbet jeg 60 % med tidskonto.

I år har jeg jobbet 1 måned 60 % med tidskonto. Jeg har 7 mnd hvor jeg jobber 50 % pga omsorgspermisjon, og 4 mnd hvor jeg jobber 80 %.

Jeg jobber i en statlig etat og har derfor i utg.punktet 25 feriedager i år.

Nå mener arbeidsgiver at siden jeg for tiden jobber 50 % bare har krav på 12.5 feriedager. Tiltross for at jeg har opparbeidet 19 lønnede feriedager i fjor. Når vi også tar hensyn til at det kun er 7 mnd jeg jobber 50 % - føles dette helt feil.

Noen som vet noe mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som lønningskonsulent og har mange spørsmål rundt dette. Det er alltid vanskelig å beregne ferie ved deltid fordi stillingsprosenten varierer og det varierer også hvordan deltidsansatte jobber - noen jobber litt hver dag, noen jobber annenhver dag osv.

Men jeg skal prøve å svare:

Hvis du har opptjent 19 dager med lønn for 2002 (opptjent i 2001) så har du krav på 19 dager i forhold til stillingsprosenten. Dersom du jobber 50 % betyr det at du har 19 halve feriedager - evt 25 halve feriedager ved full opptjening. Ettersom de aller fleste jobber hele dager og fri i hele dager så har kanskje din arbeidsgiver regnet ut i forhold til hele dager. I så fall høres det ut som mange hele dager (12.5) med lønn hvis du bare har opptjent 19 dager med lønn. Min utregning gir da 9.5 hele dager med lønn.

Dersom din arbeidsgiver insisterer på at du skal ha 12,5 hele dager med lønn i stedet for 19 halve dager med lønn så er det til fordel for deg.....

Jeg anbefaler deg å få arbeidsgiver til å vise deg regnestykket og gi deg en forklaring på det som du forstår og aksepterer. Det er jo mulig at arbeidsgiver har rett - men for deg virker det feil inntil du forstår hvordan arbeidsgiver regner det ut.

Håper dette hjalp deg litt og at du kan bruke det når du snakker med arbeidsgiver.

Dersom du jobber turnus så vil jo utregningen bli annerledes også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...