Lumina Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 når man har en hund som er tydelig nervøs for det meste, da puffer man den ikke med foten fordi du blir irritert over at den ikke kan gå som du vil (når den mest sannsynlig ikke har lært hvordan den skal gå langs veien), og ihvertfall ikke når det vises på den at den reagerer med og bli redd når du gjør det. og heller ikke kjefter på den fordi den går ved foten din og ikke frammom deg (!!!) og puffer den frammover for at den skal gå frammom deg...hva er nå det! skulle ønske min hund var så flink jeg og gå ved foten! hunden min og den hunden skulle møtes for å gå tur ilag, men den hunden var liiiivredd min hund, enda han bare ville snuse på den, den hyyylte og løp unna! alikevell blir blir den dradd i bandet mot hunden min for at den skal hilse på min hund når den stritter imot. det sa jeg ifra om, ikke tving hunden til det...den må få gå til min hund når det ikke er så skummelt lengre for den. i starten av turen så turde den ikke gå atmed min hund, men i slutten av turen så gikk det greit og gå nærmere. den fikk ingen skryt eller ros, bare irritasjon over at den er sånn! da vi hadde en stopp for å spise is, så ble den bundet bak oss mens jeg hadde hunden nedenom føttene mine på benken ute der vi satt. kun min hund fikk hilse på de som kom til oss, hunden min fikk også is av meg mens den andre sto bak og ikke fikk noe oppmerksomhet eller is, sånn som min hund gjorde (angrer for at jeg ikke gikk bort til den og ga den en liten bit av kjeksen på isen). den hunden jeg snakker om er ikke sosialisert, gammel, overvektig og eieren kan ikke ta vare på den nå (en gammel dame), så barnebarnet går tur med den så den skal få trimmet seg. og det er kjempefint det! hadde hun bare forstått at det er mye mer den hunden trenger! jeg syntes så synd i den...den ble liksom "utestengt" og ble bare et irritasjonsmoment for de to jeg gikk tur sammens med! fikk så lyst til og gjøre noe! fikk skikkelig lyst til og ta den med og stimulere den med litt triks og godbiter og MASSSSSE skryt og ros...for det var tydelig at den ikke var vant til og få det, det såg ihvertfall ikke sånn ut. nå vet jeg ikke hvordan hun er inne sammen med de som passer den nå, men hun står ute hele tiden med den andre hunden døgnet rundt omtrent så tviler på at den får så mye stimuli! den var veldig usikker og var og det vistes så godt da den ble snakket til på en kvass måte/kjeftet på og at den ble redd for det, type "unnskyld fordi jeg er til" - reaksjon!. og jeg fikk så vondt i hjertet mitt!! det er så trist når folk bare har hund som "bare er der" og ikke noe mer... atpåtil sa hun som gikk med den "jeg har så lyst til og trampe på hun eller noe sånt, så hun skjønner at hun skal gå frammom meg!!" wtf!?? hadde så lyst til og ta over bandet og gi hun masse ros for å være flink og be henne sitte o.l. bare for å gi henne ros så hun kanskje får et snev av selvtillitt! stakkars hund nå er det mulig jeg overreagerer litt, for jeg kjenner jo ikke til alt med den, men jeg skriver ut ifra min oppfatning og av det jeg ble fortalt av hun som gikk med hun. sånne ting gjør at jeg er glad for at hunden min er som den er...han har alltid fått masse skryt og ros for det minste han gjør, og det får han enda. godbiter får han også av og til når jeg har med det på turer eller om han gjør noe triks o.l. som jeg ber han om, og han er lykkelig, glad, og har selvtillitt og det vises på hele hunden! logrer alltid og er glad og mange kommenterer dette, noe som jeg synes er veldig hyggelig da blir jeg stolt over meg selv som har klart og forme min hund sånn! det aller viktigste for meg har hele tiden vært at han er lykkelig, og det synes jeg at jeg har klart veldig bra! men fy hvor vondt jeg får i hjertet mitt når jeg ser sånt hvorfor ser ikke eiere sånt?? når man ser at en hund ikke har det bra, hvorfor fortsetter de med det? OM de ser det!! uforståelig for meg! har man hund har man ansvar for at den er lykkelig og frisk og har det bra!! den er ikke bare noe som er der! skjerpings!!!!!!! så godt det var å få det ut!
Troyamin Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 atpåtil sa hun som gikk med den "jeg har så lyst til og trampe på hun eller noe sånt, så hun skjønner at hun skal gå frammom meg!!" wtf!?? Hvor gammelt var dette menneske? Høres ut som en liten jentung jo. Uansett burde ikke denne personen gå tur med den hunden. Det virker som om all negativ energi blir overført til hunden som igjen reagerer med redsel. Mulig denne hunden er snill og trygg sammen med eieren sin. La oss hvertfall håpe det...
Lumina Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2009 hun er en 15-16 år ja vi får håpe det...hunden er ikke redd folk da virket det som, men andre hunder. den er jo ikke sosialisert og overvektig, og ikke vant med og gå lange turer. det er forøvrig en shetland sheepdog.
Diabla Skrevet 11. juni 2009 #4 Skrevet 11. juni 2009 da kan jo du gå tur med den, å lære den å ikke være så redd....
Linenor Skrevet 12. juni 2009 #5 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har selv en hnund som nå er 6 år, og jeg skryter fremdeles MASSE av henne, for de minste ting rett og slett. Noen ser rett og slett rart på meg i blant, men jeg bryr meg rett og slett ikke fordi jeg mener at man skal skryte og rose så mye man kan. Jeg har selv problemer med "hund møter hund" dilemmaet grunnet en tidligere episode hvor hunden min ble angrepet. Men ikke søren om jeg presser hunden min til å hilse på andre hunder, når den ikke vil/tør. Nylig såg jeg noen gikk tur med en hund, tydeligvis en ung hund. Den unge gutten som gikk tur med hunden sammen med familien dro i hunden hele tiden. Og uten at hunden hadde gjort noe galt røsker guttungen til og kjefter på hunden (som om guttungen ville være dominerende og vise aggresjon)... Og det aller værste, var at familien som gikk med guttungen bare smilte og viste ikke at de brydde seg om det. Sånne ting syns jeg er helt grusomt, og jeg mener at den familien ikke burde ha hund i det hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå