Gjest Miley Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Hvordan er loven når det gjelder å ta med seg alkohol til lukket selskap på kafe/restaurant? Da tenker jeg ikke på hva kafeen/restauranten mener om saken, men Norske lov. Jeg klarer ikke finne noe om det.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 (endret) Skjenkebevillingen til restauranten er det kontor for skjenkesaker i kommunen som styrer. Om restauranten ønsker å tillate medbrakt og dermed tape salg er en helt annen ting. De har skjenkebevilling, og de kan velge å la dere ta med alkohol selv. Men alkoholen må være i samsvar med norsk lov og deres skjenkebevlling (dvs. ikke hjemmebrent, og hvis de kun kan skjenke øl og vin kan de ikke tillate brennevin). Se forøvrig http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_1184/hDKey_1 Endret 10. juni 2009 av Blondie65
Gjest Miley Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Ok Trodde egentlig ikke det var lov (aner ikke hvor jeg har det fra) men siden alle andre synes å vite bedre får jeg stole på dere
Donpedro Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 (endret) Det er absolutt ikke lov, og ikke noe restauranten kan bestemme selv. http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20050608-0538-004.html § 4-4. Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet. Endret 11. juni 2009 av Donpedro
Makin' it big Skrevet 11. juni 2009 #5 Skrevet 11. juni 2009 Det vi fikk opplyst når vi giftet oss var at det ikke er lovlig, fordi stedet da vil måtte ta på seg alt ansvar også for det som blir medbragt. Så hvis noen dør av forgiftning etter å ha inntatt medbragt, så vil stedet være ansvarlig for dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Det er absolutt ikke lov, og ikke noe restauranten kan bestemme selv. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...80&start=80 § 4-4. Det må påses at gjestene ikke nyter medbrakt alkoholholdig drikk, eller medtar alkoholholdig drikk når de forlater skjenkestedet. Hvilken lov er det du henviser til?
Donpedro Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Hvilken lov er det du henviser til? Ups, feil link ser jeg. Forskrift om omsetning av alkohol, hjemlet i alkoholloven. http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20050608-0538-004.html
Gjest Miley Skrevet 11. juni 2009 #8 Skrevet 11. juni 2009 Men da hadde jeg rett, egentlig litt synd.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Ja. Men dette brytes - ofte. Personlig kan jeg ikke forstå at en bevillingshaver er villig til å ta sjansen på det. Et tips fra en sur gjest og vips - niks mer skjenkebevilling.
Gjest Fisk73 Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Mener du kan søke om ambulerende skjenkebevilling/skjenkeløyve. Usikker på om du kan bruke det på restauranten eller om det bare er på grendehus og lignende. Dette kan du søke hos kommunen. Fræna kommune sier dette: Ambulerende skjenkeløyve Kategori Sørviskontor Kravet om skjenkebevilling gjelder ikke ved private arrangementer i leide lokaler, dersom utleier ikke står for noen del av arrangementet, jfr. alkohollova §8-9 fjerde ledd. Skjenking av alkohol mot vederlag vil alltid kreve bevilling. Det samme gjelder dersom andre utenforstående står for innkjøp og servering av mat og alkohol. Follo kommune skriver Ambulerende skjenkebevilling Generelt Beskrivelse Det må søkes om ambulerende skjenkebevilling til sluttede selskaper i forsamlingslokaler, grendehus o.l. der alkohol skal selges. I sluttede selskap hvor alkohol kun skal serveres trenger en ikke bevilling (f.eks. brylluper, 50 årslag) I disse tilfellene kan det nytes medbrakt. I lokaler der det drives serveringsvirksomhet, må det alltid innhentes bevilling, bortsett fra når eier, leier eller ansatt benytter lokalene til eget bruk til sluttet selskap. Søknadsskjema kan fås på Servicetorget i Frogn rådhus. En annen sak er om restauranten vil godta at du tar med alkohol selv... Hadde jeg drevet restauranten hadde jeg ikke ville ha godtatt det da det betyr tapte inntekter Endret 13. juni 2009 av Fisk73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå