Yogamann Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Jeg lurer på om noen kunne gi meg en pekepinn på hvilke sosiale tjenester man har krav på i følgelnde situasjon: En thailandsk vennine av meg er i ferd med å skille seg etter 3,5 års ekteskap med en nordmann. Hun har to barn fra tidligere ekteskap boende hos seg. Nå må hun flytte ut fra mannens leilighet, hun er midlertidig arbeidsløs, men får nok jobb igjen ganske snart, hun har svært lite oppsparte midler. Såvidt jeg forstår vil hun nå få krav på stønad som aleneforsørger som såvidt jeg forstår tilsvarer barnetrygd for et barn i tillegg til den vanlige barnetrygden hun allerede har. Hvilke muligheter er det til å få bostøtte for en periode eller permanent. Finnes det andre former for støtte hun kan få? Hun har vel nå krav på dagpenger mens hun er arbeidsløs?
Gunnhild83 Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Hvis hun har jobbet fra før så har hun vel krav på dagpenger. Sjekk ut: http://www.nav.no/page?id=728
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Er hun norsk statsborger da, hadde hun oppholdstillatelse da ekteskapet ble inngått? Eller kom hun til Norge for 3,5 år siden da hun giftet seg med denne nordmannen? I så fall risikerer hun vel å bli kastet ut av landet uten å ha noen rettigheter i det hele tatt.
Leiah Skrevet 12. juni 2009 #4 Skrevet 12. juni 2009 Jeg lurer på om noen kunne gi meg en pekepinn på hvilke sosiale tjenester man har krav på i følgelnde situasjon: En thailandsk vennine av meg er i ferd med å skille seg etter 3,5 års ekteskap med en nordmann. Hun har to barn fra tidligere ekteskap boende hos seg. Nå må hun flytte ut fra mannens leilighet, hun er midlertidig arbeidsløs, men får nok jobb igjen ganske snart, hun har svært lite oppsparte midler. Såvidt jeg forstår vil hun nå få krav på stønad som aleneforsørger som såvidt jeg forstår tilsvarer barnetrygd for et barn i tillegg til den vanlige barnetrygden hun allerede har. Hvilke muligheter er det til å få bostøtte for en periode eller permanent. Finnes det andre former for støtte hun kan få? Hun har vel nå krav på dagpenger mens hun er arbeidsløs? Hun vil som eneforsørger få dobbel barnetrygd. Hun kan også ha rett på dagpenger. Alle kan søke om bostøtte. Om en får tildelt bostøtte kommer an på inntekten. Har hun ikke rett på dagpenger, kan hun evt. søke om økonomisk sosialhjelp på NAV som også vil gi henne råd og veiledning:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå