Yogamann Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har en vennine fra thailand som etter 3,5 års ekteskap med en nordamnn skal skilles (han som går). Hun ønsker å bli i norge. Er det noen som kan regelverket rundt dette og kan gi meg en kort innføring?
Troyamin Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 Kanskje asiaforum kan hjelpe deg å svare på dette?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #3 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har en vennine fra thailand som etter 3,5 års ekteskap med en nordamnn skal skilles (han som går). Hun ønsker å bli i norge. Er det noen som kan regelverket rundt dette og kan gi meg en kort innføring? Å gi en kort innføring er ikke så enkelt. Er en del som spiller inn her. Blant annet hvor lenge hun har vært i landet, hva tilknytning hun har til Norge, har hun barn her (fra tidligere eller med mannen). På generell basis har jeg inntrykk av at det er vanskelig å få bli i landet om ekteskapet ryker før en får bosetting. De som får bli, er de som enten har barn med separert ektefelle, og på den måten kan søke familiegjennforening med barnet. Eller de som har tatt barnet med seg hit, og barnet har fått en sterk nok tilknytning til landet, slik at det får bli, og dermed moren med.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #4 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Jeg har en vennine fra thailand som etter 3,5 års ekteskap med en nordamnn skal skilles (han som går). Hun ønsker å bli i norge. Er det noen som kan regelverket rundt dette og kan gi meg en kort innføring? Familiegjenforening med ektefelle: Etter 3 års midlertidig oppholdstillatelse, som fornyes hver år, kan man søke om permanent oppholdstillatelse. Fornyelse av midlertidig oppholdstillatelse (til ny midlertidig eller permanent) krever at ekteskapet fortsatt består/de bor sammen. Etter 7 års oppholdstillatelse kan man søke om statsborgerskap. Det kommer sannsynligvis an på om hun har søkt om permanent oppholdstillatelse allerede, eller ikke. Om hun har bare midlertidig, tror jeg det kan bli vanskelig å få permanent, da grunnlaget for oppholdet er blitt borte. Jeg ville ha ringt til UDI for å sjekke regelverk nøyere. Eller politiets utlendingsenhet. Endret 13. juni 2009 av ViljaH
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #5 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er ingen ekspert på området, men mitt inntrykk er at hun ikke stiller spesielt sterkt. Hun har ikke jobb, så godt som ingen oppsparte midler og ingen barn med eksmannen ettersom jeg forsto. Derimot hadde hun to barn fra et tidligere (thailandsk?) forhold. Det er med andre ord ikke mye som knytter henne til Norge.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #6 Skrevet 13. juni 2009 Dersom hun har bosettingstillatelse får hun bli i Norge uansett. Dette står i tilfelle på visumet hun har i passet.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #7 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er ingen ekspert på området, men mitt inntrykk er at hun ikke stiller spesielt sterkt. Hun har ikke jobb, så godt som ingen oppsparte midler og ingen barn med eksmannen ettersom jeg forsto. Derimot hadde hun to barn fra et tidligere (thailandsk?) forhold. Det er med andre ord ikke mye som knytter henne til Norge. Hvor står dette?? Jobb og oppsparte midler er uvesentlig all den tid hun ikke har vært her på arbeidsvisum (spesialist), men familiegjenforening.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #8 Skrevet 13. juni 2009 Dersom man spiller kortene riktig rekker man både å ha hatt permanent tillatelse og å ha fått norsk statsborgerskap etter tre og et halvt år i Norge som kona til norsk statsborger.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Dersom hun har bosettingstillatelse får hun bli i Norge uansett. Dette står i tilfelle på visumet hun har i passet. Permanent oppholds- og arbeidstillatelse er det samme som bosettingstillatelse. Altså varig opphold i riket, uavhengig om grunnen til at hun først fikk opphold forsvinner. Det søker man om etter 3 år med midlertidige oppholds- og arbeidstillatelser. Man får et stempel i passet når man har permanent, dette må fornyes annenhvert år.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 Dersom man spiller kortene riktig rekker man både å ha hatt permanent tillatelse og å ha fått norsk statsborgerskap etter tre og et halvt år i Norge som kona til norsk statsborger. Hvordan spiller man kort slik at 7 år blir 3,5 år... kravet for å kunne søke er 7 års gyldig opphold i riket.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Dersom man er gift med norsk statsborger er tiden 3,5 år.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Dersom man er gift med norsk statsborger er tiden 3,5 år. Dette er ikke sant. Jeg er norsk statsborger, min mann er utenlandsk statsborger. Reglene jeg har angitt gjelder for familiegjenforening pga ekteskap med norsk statsborger. Man må ha gyldig opphold i 7 år før man kan søke statsborgerskap, uansett om man er her på bakgrunn av flyktning/asylsøker eller familiegjenforening.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Hvis du mener at å være gift med en utlending gjør deg til ekspert på regelverket, må du gjerne mene det. Hadde du vært i stand til å lese regelverket, hadde du sett at du tar feil.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Hvis du mener at å være gift med en utlending gjør deg til ekspert på regelverket, må du gjerne mene det. Hadde du vært i stand til å lese regelverket, hadde du sett at du tar feil. Hva med en referanse til en kilde som viser at du har rett? Det at jeg er gift med en utlending betyr at jeg har vært igjennom mølla hos UDI og politiets utlendingsenhet, som inkluderer å sette seg inn i regelverket (lese...). Ekteskapet i seg selv gir ingen automatisk ekspert-rolle på regelverk, eller hva du nå sikter til.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #15 Skrevet 13. juni 2009 Men mindre du er gift med en asylsøker, tviler jeg på at du har hatt så mye med Politiets Utlendingsenhet å gjøre, da de jobber kun med asyl. Min kilde, som du kaller det, er Statsborgerloven § 12.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #16 Skrevet 13. juni 2009 Men mindre du er gift med en asylsøker, tviler jeg på at du har hatt så mye med Politiets Utlendingsenhet å gjøre, da de jobber kun med asyl. Min kilde, som du kaller det, er Statsborgerloven § 12. Igjen, uriktig påstand. I min by har politiet egen divisjon på politistasjonen for dette, Aliens Office. UDI "...Søknadsskjemaet skal leveres til politiet der du bor. I de større byene er det gjerne et eget kontor du skal gå til. Ta kontakt med politiet for mer informasjon." "I tilfeller der det ikke er tvil om at søkeren fyller vilkårene for å få bosettingstillatelse, har politiet myndighet til å fatte vedtak. I praksis betyr dette at politiet behandler de fleste søknader om bosettingstillatelse. Hvis politiet er i tvil om vilkårene er oppfylt, sendes saken til UDI for avgjørelse."
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #17 Skrevet 13. juni 2009 Du kan prøve å google Politiets Utlendingsenhet og se hva du får opp. Det er et nasjonalt særorgan som jobber kun med asyl. At politidistriktene har egne utlendingsavsnitt er noe helt annet.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #18 Skrevet 13. juni 2009 Du kan prøve å google Politiets Utlendingsenhet og se hva du får opp. Det er et nasjonalt særorgan som jobber kun med asyl. At politidistriktene har egne utlendingsavsnitt er noe helt annet. Da husker jeg åpenbart ikke det norske navnet på Aliens Office på politistasjonen, jeg trodde det var Utlendingsenheten. Mulig det er Utlendingsavsnittet, uansett irrelevant flisespikkeri (enhet og avsnitt betyr vel ganske det samme..) Jeg savner fortsatt kilde på din påstand om at det kreves kun 3,5 års lovlig opphold om man er gift med norsk statsborger.
Gjest Gjest_Selma_* Skrevet 13. juni 2009 #19 Skrevet 13. juni 2009 Men fare for å gjenta meg selv, den såkalte kilden er Statsborgerlovens § 12.
ViljaH Skrevet 13. juni 2009 #20 Skrevet 13. juni 2009 Men fare for å gjenta meg selv, den såkalte kilden er Statsborgerlovens § 12. Jeg ønsket meg en lenke og tekst, men OK, jeg kan lete selv. Krav for å få norsk statsborgerskap ved søknad Hvis du er gift, registrert partner eller samboer med norsk borger, må tiden du har bodd i Norge og tiden dere har vært gift, registrerte partnere eller samboere totalt være minst syv år. Du må ha bodd i Norge til sammen minst tre år i løpet av de siste ti årene. Det er et vilkår at dere fremdeles er gift, registrerte partnere eller samboere og bor sammen på vedtakstidspunktet. Beregning av oppholdstid for den som er gift, registrert partner eller samboer med norsk borger Et eksempel på utregning av oppholdstid/ekteskapstid: Dersom man har oppholdt seg i Norge i fire år med tillatelser gitt for minst ett år og man i tre av disse årene har vært gift med norsk borger og hatt felles bopel med vedkommende, blir oppholdstid og ekteskapstid til sammen syv år. Man vil da fylle kravet til oppholdstid/ekteskapstid i forhold til å kunne søke om norsk statsborgerskap. Mulig kvinnen det gjelder da kan søke om statsborgerskap. Statsborgerloven trådte i kraft 01.09.2006. Dette er etter at min mann fikk permanent oppholdstillatelse. Derfor gjentar jeg fra mitt første innlegg: ta kontakt med politiets utlendings<enhet/avsnitt/kontor> eller UDI for å få vite reglene som vil gjelde for den helt konkrete saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå