Gå til innhold

Hvilke kaker og gjærbakst er populære til barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Barneselskap
Skrevet

Skal ha selskap til min 4-årige datter og lurer på hva som er populært av kaker. Det blir nok en sjokoladekake evnt. sjokolademuffins siden det er hennes favoritt, men jeg skal bake flere! Det blir både til bursdag hjemme og ha med i bhg.

• 4 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du er i ferd med å få vite en av mine dypeste hemmeligheter så føll godt med :)

jeg har erfart at vanilje boller er en klar favuritt eller sjokolade boller.

men hemmeligheten er å bake inn sjokoladen og vaniljen... altså du kjevler ut en deig deler den inn i store firkanter på ca 8*8 cm har vaniljekremen i midten og pakker den inn ha bollen med skjøte ned i en muffins form...

eller kjvl ut en deig som om du skal lage skillingboller smelt lys kokesjokolade smår den ut over deigen og lag sjokolade skillingboller ha dem i en muffins form.

her er en god grunn oppskrift om du ikke har :

13-15 dl hvetemel (kan også bruke fibra mel)

1 dl sukker

125 g smør/margarin

5 dl melk

1ts hornsalt

50 g tørr gjær

smelt smøret på svak varme ha i melken og vam opp til ca 38 grader

bland det tørre godt i en bolle og til sett det våte.

La deigen heve i ca 30 min.

bak ut og la heve yterlige 1 time pensle dem med egg og

stekess nede i ovnen på 175 grader til de har fått en gyllen farge

Gjest prestekrage
Skrevet (endret)

Etter noen år med bursdagsfeiringer har jeg erfart at;

forex fruktsalat er minst like populært til barnehagefeiringen- det samme med forek ost/skinkehorn.

Muffins er veldig greit. Jeg pleier å lage de med banan og havregryn for å få de litt sunnere. Matmuffins med ost og skinke var tidenes hit i barnehagen i år!

Til selskapet hjemme har vi hatt "standard" pølser, boller og sjokoladekake. På feiringen vi hadde nå i sommer spiste ungene seg mette på pølser- og kun ei av syv jenter spiste opp kakestykket de ble servert- de andre orket ikke. Hadde også kjøpt inn is- men den ligger fortsatt i fryseren.

Godteposen er jo (nesten) obligatorisk. Men innholdet trenger så absolutt ikke være godis. I år hadde vi en pakke rosiner, en blyant, en mininotatbok og noen klistremerker. (6 av 7 i selskapet starter på skolen i år)- kjempesuksess!

I barneselskapene hjemme virker det som gjestene er mest fornøyd når de får boltre seg i andres leker. Organisert aktivitet har de knappest tid til. Eneste vi har gjennomført er "flasketuten peker på" i forbindelse med gaveåpningen...

Endret av prestekrage
Skrevet (endret)

Få ting slår hjemmebakte boller med kardemomme og rosiner, sjokoladekake med glasur eller muffins med Royal Icing og pynt. Noen barn liker også gulrotkake men ikke si at det er gulrot i kaken, da vil de ikke engang smake ;-)

Endret av Antoinette
  • 7 måneder senere...
Gjest Kakemoms
Skrevet
Få ting slår hjemmebakte boller med kardemomme og rosiner, sjokoladekake med glasur eller muffins med Royal Icing og pynt. Noen barn liker også gulrotkake men ikke si at det er gulrot i kaken, da vil de ikke engang smake ;-)

Hørtes utrolig godt ut med muffins med Royal Icing og pynt. Har du en oppskrift du vil dele på dette?

Skrevet

Kanelsnurrer er mest populært her når det gjelder boller. Vafler er en annen sikker vinner. Gele og sjokoladpudding tog. Pocorn i en skål. Nonstop og seigmenn utover bordet (som har papirduk på seg for enkel opprydning). Fiskedam er festens høydepunkt. Innbakte pizza, hamburgere eller pølser (gjerne kylling, da en slipper å tenke på dem som ikke spise svin) er greit å starte med. Bløtekaker etc er ikke populært her iallefall.

Har også laget til fruktspyd og grønnsaksstenger + dip, men da som et suplement til kakene (da mange barn forventer det, og mine barn ikke vil være kipingen som bare serverer sunt). Vi har minmalisert godteposen og har ballong, refleks el i tillegg til en kjærlighe og en liten sjokolade oppi.

Skrevet
Matmuffins med ost og skinke var tidenes hit i barnehagen i år!

har du en oppskrift på slike muffins? har prøvd flere forskjellige, men blir aldri helt fornøyd...

Skrevet

Enig i at boller er en slager, men min erfaring er at veldig få unger liker rosiner i bollene! Har jobba både i barnehage og SFO, og der var det nesten ingen som likte det... Så et lite tips er kanskje å bake uten, eller lage noen av hver slag! Boller med Smil i er forresten en slager her i huset! Bare å putte en smil i midten av hver bolle før steking, nam..!

Noe som kan være gøy for ungene er å ha mange forskjellige skåler med oppskåret frukt, og så de kan velge selv hva de vil ha i fruktsalaten. Da føler de seg litt viktige + at man slipper det styret hvis noen ikke liker ditt og datt.. Mange med sterke meninger i den alderen! :fnise: Kan evt også ha skåler med nonstop osv til å ha i, hvis de vil det.. (Men det blir vel gjerne nok sukker i barneselskap uten å tilsette nonstop i fruktsalaten...)

Skrevet (endret)

etterlyser matmuffin oppskrift:)??

hehe jeg kom nettopp på hvorfor min bursdag i å ikke helt føltes som bursdag. Jeg har bestandig fått gele på bursdagen min :) men det fikk jeg ikke i år :( Jeg er litt barnslig på det der, så bursdagen min ble som en juleaften uten moltkrem. Ufullstendig :/

Feirer fortsatt familie selskap hjemme hos mamma og pappa fordi de har plass til flere :P hehe.. (vi har ikke soffa)

Endret av Jane F.
Gjest *Mim*
Skrevet

I den virkelige verden er det mange barn som liker gulrøtter. :) Og av dagens unger er det stadig færre som liker rosiner - forstå det den som kan.

Her i huset er gele en fast slager når vi har bursdag. Ellers ønsker de seg en sjokoladekake (ikke tørr!), muffins og is. Skumkake pleier å være populært, og Det søte livs juicekake er også etterspurt. Et par av ungene mine er også såpass sære at de ønsker seg marsipankake til bursdagen. De pleier å være de eneste som forsyner seg av den...

Skrevet

jeg selv er veldig glad i vanlig hvete boller, bare man tar en melkesjokolade bit eller to midt inne i bolla. Serves varme og da er sjokoladen flytende :D Jeg vil tippe det er en sikker vinner hos barna :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...