Maria22 Skrevet 10. juni 2009 #1 Skrevet 10. juni 2009 (endret) Hei! Jeg sliter litt med treningen og lurer på om det er noen smarte sjeler her som kan hjelpe meg Jeg har begyndt på et treningsopplegg hvor jeg trener 5 dager i uka, 3 dager med intens styrke og 2 dager med intens kardio. I tillegg har jeg begyndt å bruke sykkelen mer, jeg går ca. 1 times tur (med ankelvekter) 5-6 ganger i uken, og jeg går litt på fjellet. I tillegg spiser jeg sunt, starter dagen med enten en banan, smoothie (banan, eple og skummet melk), eller 2 grove skiver med skinke. Til lunsj og middag spiser jeg en selvlaget chili gryte som inneholder ca. 250-300 kcal pr porsjon (spiser kun en porsjon pr. måltid). Som mellommåltider spiser jeg eple, banan, anana, jordbær, eller lager meg en smoothie. Jeg har kun holdt på med dette i 3 uker nå, men når jeg gikk på vekten for første gang siden jeg begyndte hadde jeg ikke gått ned et eneste gram, jeg hadde faktisk gått opp 400g i steden for. Jeg vet at det egentlig ikke er så mye, men jeg ble jo likevel litt skuffet over at jeg ikke hadde noe nedgang når jeg har stått på så mye som jeg har gjort. Så da lurer jeg, er det noe jeg gjør veldig feil? Eller må jeg bare vente litt og se det ann? Jeg har ikke planer om å gå ned mer enn 5 kg, blir så irritert når jeg hører om folk som bruker teite suppedietter og går ned 5 kg på en uke, og så prøver jeg selv å gjøre det på den riktige måten og går opp i vekt:/ Må bare legge til at dette ikke er noe jeg kommer til å slutte med når jeg har gått ned det jeg vil, jeg kommer til å fortsette å være aktiv å spise sunt, for jeg merker veldig positive forandringer når det kommer til andre ting, som finere hud, mer energi, bedre kondis osv. Endret 10. juni 2009 av Maria22
Gjest norah Skrevet 10. juni 2009 #2 Skrevet 10. juni 2009 det jeg tror du først og fremst gjør feil er at du fokuserer på vekt og ikke mål(cm). det tar mer enn tre uker å gå ned i vekt, og når du trener såpass med styrke så er det helt naturlig at du faktisk kan gå opp i vekt istedet. men cm-målene vil faktisk gå ned. du nevnte ikke middag eller kvelds, og jeg synes nok du spiser for lite generelt. du bør ikke legge deg på under 17-1800 kalorier om dagen, og siden du snakker om "kun" 5 kilo så regner jeg med at du er normalvektig. du skal ha masse ros for å droppe de tåpelige, og ikke minst farlige suppediettene(som jo er ment for ekstremt overvektige før operasjon):=) hvis jeg var deg så ville jeg lagt meg på en linje man kan klare å holde i lengden - kanksje kutte ned til fire økter i uker? uansett så ville jeg byttet ut en av styrkeøktene med en kondisøkt, og man kommer ikke unna at jogging er det mest effektive. variasjon er vel ordet. jeg vet mange har hatt god effekt av å legge inn et 20 min effektiv styrketrenig eller så etter en liten times kondisøkt(gruppetime/spinning e.l) istedetfor å trene flere dager. husk å spise litt før styrketreningen igjen da, ellers bryter du bare ned muskelmassen. da kan man plutselig kutte ned treningsøktene:=)
Maria22 Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2009 (endret) det jeg tror du først og fremst gjør feil er at du fokuserer på vekt og ikke mål(cm). det tar mer enn tre uker å gå ned i vekt, og når du trener såpass med styrke så er det helt naturlig at du faktisk kan gå opp i vekt istedet. men cm-målene vil faktisk gå ned. du nevnte ikke middag eller kvelds, og jeg synes nok du spiser for lite generelt. du bør ikke legge deg på under 17-1800 kalorier om dagen, og siden du snakker om "kun" 5 kilo så regner jeg med at du er normalvektig. du skal ha masse ros for å droppe de tåpelige, og ikke minst farlige suppediettene(som jo er ment for ekstremt overvektige før operasjon):=) hvis jeg var deg så ville jeg lagt meg på en linje man kan klare å holde i lengden - kanksje kutte ned til fire økter i uker? uansett så ville jeg byttet ut en av styrkeøktene med en kondisøkt, og man kommer ikke unna at jogging er det mest effektive. variasjon er vel ordet. jeg vet mange har hatt god effekt av å legge inn et 20 min effektiv styrketrenig eller så etter en liten times kondisøkt(gruppetime/spinning e.l) istedetfor å trene flere dager. husk å spise litt før styrketreningen igjen da, ellers bryter du bare ned muskelmassen. da kan man plutselig kutte ned treningsøktene:=) Takk for svar Jeg skrev at jeg spiser chili gryte til lunsj og middag, men glemte å skrive hva jeg spiser til kvelds. Spiser somregel 1-2 grovskiver med skinke til kveldsmat Jeg er av natur veldig småspist og har ikke spesielt matlyst (derfor spiser jeg chiligryte, lager en STOR gryte hver søndag og lager til porsjonspakninger som jeg har i kjøleskapet og fryseren, sånn at det blit enklere for meg å "huske" å spise), så om jeg skal spise mer enn det jeg gjør nå så kommer jeg til å spy (og det er jo IKKE bra). Jeg er helt seriøst stappmett etter hvert måltid og jeg føler at jeg aldri har spist så mye som det jeg gjør nå. Jeg er av den typen som kan gå en hel dag og glemme å spise fordi jeg ikke kjenner noen sultfølelse, så det at jeg klarer å spise såpass ofte og mye som jeg gjør nå er en veldig opptur for meg Sånn ser treningsplanen min ut nå: (utenom eventuelle gå/sykkel/fjellturer) Mandag: Trener 30 min styketrening av skuldre/rygg og underkropp etterfulgt av 30 min intervall kardio Tirsdag: Fridag Onsdag: 40 min styrketrening av biceps/triceps og 10 minutter mageøvelser Torsdag: 40 min intervall kardio Fredag: 30 min styrketrening av over og underkropp etterfulgt av 30 min intervall kardio Lørdag: Fri Søndag: 30 min intervall kardio og 20 min yoga. Synest ikke jeg trener for mye, for som du ser er det relativt korte treningsøkter. Må legge til at etter at jeg har kommet til målet mitt kommer jeg til å gå ned til å trene kun 3-4 dager i uken. Og jeg har målt meg også, men skal kun sjekke det 1 gang i måneden, så jeg får ikke gjort det enda. Så det blir jo spennende å se om jeg har gått ned noe i mål *håpe håpe* Hehe. Endret 10. juni 2009 av Maria22
Mir Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Fått mer muskler da ? Du trener jo en god del og hvis du ikke har trent noe særlig før så kan det jo være at det har poppet ut noe her og der. Du sier du driver intensiv trening så. Men det så ut som lite variasjon i kostholdet ditt ? Jeg trener kondisjon 3-4 ganger i uka, og spiser knekkebrød, syltetøy, ost, kalkunskinke, sennep, yoghurt, en helt vanlig middag 1 porsjon, nøtter, avokado.. Jeg spiser ca 1500 kalorier daglig og gått ned 1.5 kilo på 2 uker. Spiser annenhver time. Jeg fokuserer ikke på styrketrening nå samtidig som jeg driver kardio nettopp fordi jeg veit at om vekta aldri hadde gått nedover, så hadde jeg muligens slutta på dagen. Men i ditt tilfelle så er det jo mer styrke. Er ingen ekspert på styrke så på denne får nok noen andre svare.
Kenneth199 Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Jeg synes at styrkebiten av programmet ser litt merkelig lagt opp. Kan du skrive hva slags øvelser du gjør på de diverse dagene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå