Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Har du hovedstuen i første eller andre etarsje i ditt hus? Om du skulle bygge hus, i hvilken etarsje ville du helst hatt stua?
The Kitten Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Har du hovedstuen i første eller andre etarsje i ditt hus? Om du skulle bygge hus, i hvilken etarsje ville du helst hatt stua? Vi har den i andre etasje. Jeg tror jeg ville foretrukket det om jeg skulle bygget et eget hus også.
Gjest Cipheria Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Kjem jo heilt an på kvar/ korleis huset er bygd, og korleis det ser ut rundt huset. Sånn generelt kunne eg ha tenkt meg å ha den i første etasje, trur eg.
Gjest Elastica Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Vi har stue i første etasje, men jeg er vokst opp med stue i andre etasje. Der er huset bygget i en skråning slik at man kan gå rett ut i hagen selvom stuen ligger i andre etasje. Jeg hadde sett an tomta, og for meg hadde det vært viktig å kunne gå rett ut i en hage.
hufsa! Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Heia,ville hatt nede hovedsaklig for hvis man har endel middagsgjester er det veldig tungvindt å bære maten opp.Ja,hvis kjøkkenet er nede men jeg ville hatt tvstue oppe ;.))
Gjest SmallTalk Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Kommer helt an på hva slags stil det er på huset. Er det "husbankhus"-stil , så synes jeg at det passer best med stuen i 2.etasje. Et det derimot en litt større enebolig eller villa, så synes jeg at hovestuen egner seg best i 1.etasje.
Vera Vinge Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Vi har stue i første etasje, men jeg er vokst opp med stue i andre etasje. Der er huset bygget i en skråning slik at man kan gå rett ut i hagen selvom stuen ligger i andre etasje. Jeg hadde sett an tomta, og for meg hadde det vært viktig å kunne gå rett ut i en hage. Helt enig i det med at man kan gå rett ut i hagen. Om det så gjør at stua blir i andre etasje, får det så være, selv om jeg syns det er mest ideelt å ha stue i første etasje. Jeg tar da for gitt at kjøkken og stue er i samme etasje. Jeg er også vokst opp i et hus med stue i andre etasje. Selv om vi hadde stor veranda, syns jeg det var dumt at hagen ble lite brukt til å oppholde seg i for hele familien, fordi man måtte ned i kjelleren for å komme ut i hagen (dette var et litt spesielt hus, med mange halve etasjer, så det føltes langt ned til hagen fra stua - inngangen var for øvrig i en halvetasje over stua igjen). Hagen ble mye brukt av oss barna til lek, men lite til å sitte i, og det syns jeg er dumt. Jeg vil ha en hage jeg kan sitte og kose meg i.
FireFairy Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Vi har stue både i første og andre etasje, men det er den i andre som er mest brukt. Det er mye lysere i 2.etasje, 1.etasje er mer sokkel-aktig. Den stua blir brukt mest på vinteren for vi har peis der. Stua i 2.etasje går vi rett ut i hagen og det er herfra vi har utsikten. Er enig i at det kommer veldig an på huset. Noen passer det best i 1. mens andre passer best med stuen i 2.etasje.
Gjest gurimalla Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Da vi kjøpte hus hadde jeg lyst til å ha stue i 1 etg for å kunne gå rett ut i hagen. Jeg ville også ha soverom i 2 etg for at gjester ikke skulle gå forbi soverommene på veg ut (ikke vekke sovende barn på kveldstid).
Arkana Skrevet 11. juni 2009 #10 Skrevet 11. juni 2009 Vi har stue både i første og andre etasje, men stuen i andre etasje blir mest brukt. Det viktigste er ikke akkurat hvilken etasje hovedstuen er i, men at den har direkte utgang til hagen og er i samme etasje som kjøkkenet.
Marikke Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Jeg synes det er fint med en 'offentlig' etasje med stue og kjøkken, og en 'privat' etasje med soverom. Stua bør være i samme etasje som inngangsdøren, sånn at gjester ikke behøver å springe i trappa.
Nala Skrevet 11. juni 2009 #13 Skrevet 11. juni 2009 I hovedetasjen Jeg støtter egentlig denne. Om den er i 1. eller 2. etasje er ikke vesentlig. Det kommer jo alt an på tomta og huset. Har man hovedetasje og loft, eller har man hovedetasje og kjeller? Jeg ville uansett hatt både stue og kjøkken i hovedetasjen, altså den etasjen hovedinngangen er i. Og så ville jeg hatt TV-stue på loftet dersom man har hus med loft, og i kjelleren dersom man har det.
Gjest nord Skrevet 14. juni 2009 #14 Skrevet 14. juni 2009 I hovedetasjen enig. først og fremst der det kommer mest lys - og jeg ville hatt kjøkken og stue i samme etasje. hadde jeg skullet bygge et moderne hus i dag, type funkis e.l hadde jeg valgt stue i andre etasje pga lysforhold. og tv-stue/annet oppholdsrom/vaskerom/praktiske ting osv i første etasje. hadde droppet loft og kjeller totalt. mange nyere tomter kan jo ikke tilby særlig hage, så da bygger man gjerne veranda ut fra 2 etasje f.eks. men, jeg har vært borti noen som har bygget ut loft i leiligheter osv, hvor de har et stort kjøkken/allrom i øverste etasje alene. veldig lekkert for de som har råd og mulighet:=)
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 Stuen må ligge i den etasjen som gir mest utsikt og lysforhold, noe som oftest er andre etasje. Utgang til hagen spiller ingen rolle - for min del er det viktigst at det er utgang til hage fra kjøkken - ikke fra stuen. Jeg sitter i sofaen min i andre etasje og ser milevis innover fjord og fjell - det er ren rekreasjon. Man trenger ikke kjøkken i samme etasje som stuen - ikke så lenge man har stor spiseplass på kjøkken. Men min erfaring er altså at utgang til hagen bør være fra kjøkken - noe som krever kjøkken i første etasje. Og stuen må utnytte utsikt og lysforhold - noe som ofte fører til at andre etasje er det mest gunstige.
Gjest Fisk73 Skrevet 14. juni 2009 #16 Skrevet 14. juni 2009 Stuen, etter mitt syn, bør ligge i forbindelse med uteområdet, men jeg er også enig med gjest over her.... Selv har vi to stuer, en i kjeller og en i hovedetasjen, begge med tilgang til hage.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #17 Skrevet 14. juni 2009 Min 'regel': Kjøkken, stue og spisestue i første etasje. Utgang til veranda fra spisestuen. TV-stue/loftsstue der ungdommen har besøk, man kan se på film eller spille tv-spill i andre etasje.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 14. juni 2009 #18 Skrevet 14. juni 2009 I dag har vi kjøkken/stue (Hoveddel i 2 etg). Ligger i skråning, slik at vi har hage rett ut fra kjøkkenet. Soverom i 1 etg. Gjestene må gå ned trappen og forbi soverom for å komme seg ut. Ikke helt heldig. Vi bygger nå nytt hus, og for oss var det viktig å ha hoveddelen i 1 etg, og "privat-del" i 2 etg. 1: Hall, stue/spisestue/kjøkken/WC (Utgang til hage) 2: Loftstue, 2 soverom, 2 bad, Vaskerom, Walk-in, bod (Terrasse fra loftstuen). Perfekt for oss. Smak og behag ikke sant?
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 14. juni 2009 #19 Skrevet 14. juni 2009 Ikke vesentlig... Men jeg som skrev forrige innlegg. 4 soverom samlet i 2 etg (og ikke 2 som jeg først skrev)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå