Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte en Asus laptop på Elkjøp i september ifjor. Nå er den helt ubrukelig. Skjermen holdes ikke på plass (må støttes opp av noe fordi den faller enten fremover eller bakover) og harddisken lager MERKELIGE lyder.

Jeg har ikke kvittering, men mener jeg kan få bankutskrift på at jeg har kjøpt den der. (Håper hvertfall det om jeg går i banken. På nettbank kan jeg kun finne kjøp gjort for max 6 mnd siden)

Vil jeg kunne få gjort noe med dette nå? Jeg fikk jo beskjed da jeg kjøpte den at det var lurt å kjøpe forsikring på den også. Men det sier de jo alltid når man kjøper noe der. Må man ha forsikring på den for å kunne få dette ordnet? Synes det er utrolig kjedelig å ha en forholdsvis dyr pc (6000,-) som fungerer så dårlig. :(

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elkjøp registrerer kjøp av slik elektronikk digitalt, så så lenge du har det samme navnet du hadde da du kjøpte den, så er nok det lagret. Om det der går på den generelle garantien er jeg mer usikker på. Skruene på siden av skjermen kan du forøvrig teite selv.

Skrevet

Det er ingen skruer på sidene. For å få den strammere må en så og si ta hele dataen fra hverandre.

Skrevet
Det er ingen skruer på sidene. For å få den strammere må en så og si ta hele dataen fra hverandre.

Dette er nok en reklamasjonssak (regner med du har behandlet maskinen på en normal og aktsom måte) og da har garanti/forsikring ingen betydning. Gå tilbake med maskinen snarest og gjør det klart at du reklamerer på maskinen.Søk på tilsvarende saker her og les på forbrukerombudets nettsider. Lønner seg nok å ta med utskrift fra banken. Da jeg skulle reklamere på et kamera i fjor, fant de meg ikke i datasystemet. Kvittering dukket opp for en ukes tid siden og det viste seg at idioten jeg kjøpte kameraet av hadde greid og skrive navnet mitt med et merkelig tegn...

Skrevet

Høres ut som det burde gå på reklamasjon ja. For å opplyse litt så gjelder reklamasjon produksjonsfeil, altså feil man antar har vært der siden pcen var ny. Reklamasjonsretten er på minimum fem år for datamaskiner, ifølge forbrukerkjøpsloven.

Harddisker har vært betegnet som en slitedel, men det har blitt klart at det fortsatt er minimum to (eller var det ett, litt usikker, men du er jo uansett innenfor) års reklamasjonsrett også på den. Men hvis den ikke har tatt kvelden ennå er det mulig de er kranglete. Uansett ville jeg tatt en backup snarest hvis jeg var deg!

Elkjøp er vel "kjent" for å være litt kranglete på reklamasjonssaker, så det beste er sikkert å få tak i en kontoutskrift eller noe som viser kjøpet. Det skal holde som kjøpsbevis ifølge forbrukerrådet. Og pass på å nevne ordene "forbrukerkjøpsloven" og "reklamasjonsrett" ;-)

Skrevet

Det er ikke noe reklamasjon nei, men det er en garanti sak er det ja :) (selvfølgelig så lenge det ikke er noe du har skyld i selv.. Men det sier jo seg selv egentlig ;) )

Det er 1års garanti som gjelder først, etter det kommer reklamasjonsretten i 2år eller 5år, alt etter hvilket produkt det gjelder... På en garanti så er det feil som oppstår innen det året (noen produsenter har flere, men på pc er det 1år) Og da er det opp til verksted/produsent å påvise at feilen ikke har vært der siden du kjøpte maskinen.

Når du der i mot går over på reklamasjon, så dekker den feil som har vært der siden kjøpsdato, og det er opp til deg å bevise at feilen har vært der siden du kjøpte den...

Så hvis du får dekket feilen som er på maskinen nå som en garanti, og det skjer igjen om 1år, så har du bevis på at det er en svakhet i produktet som har vært der siden du kjøpte det... Så ta vare på eventuell verkstedrapport :)

Men, så skal det sies, at det er SVÆRT få produsenter som bryr seg om feilen har vært der siden kjøp og reparer så lenge det ikke er en del som beregnes som slitedel (noe jeg tror festet til skjermen vil gå som etter at garantien har gått ut, men siden du levrer den inn nå før den er utgått så har du bevis på at den har vært sånn siden "dag en"... Og jeg vil presisere at jeg TROR den går som slitedel, men det er selvfølgelig opp til verksted å avgjøre...)

Og som andre skriver, elkjøp har en kopi av kvitteringen din, men det kan bli vanskelig å finne hvis navnet er skrevet feil.. ;)

Lykke til uansett :)

Skrevet
Det er ikke noe reklamasjon nei, men det er en garanti sak er det ja :) (selvfølgelig så lenge det ikke er noe du har skyld i selv.. Men det sier jo seg selv egentlig ;) )

Det er 1års garanti som gjelder først, etter det kommer reklamasjonsretten i 2år eller 5år,

Hvorfor gir du råd om ting du åpenbart ikke kan noen ting om? En førsteårsstudent på jussen ville sett med en gang at det meste du skriver er riv, ruskende galt... :riste:

Skrevet

Jeg har ikke lest alt som har blitt skrevet her, men kan si at laptopen min blir 2år i august og for noen mnd siden presterte jeg å miste den i gulvet så harddisken tok kvelden!

Trodde vi måtte ta det på forsikring, men var visst garanti som tok den!

:)

Gjest Coarvi
Skrevet

Det er 1års garanti som gjelder først, etter det kommer reklamasjonsretten i 2år eller 5år, alt etter hvilket produkt det gjelder... På en garanti så er det feil som oppstår innen det året (noen produsenter har flere, men på pc er det 1år)

Hæhh?? Hvor har du alt dette fra? Reklamasjonsrett har du fra DAG EN, og den varer i 5 år. Det er den du skal bruke.

Garanti er det jo ikke sikkert man har en gang. Garanti er noe som skal gies av selger (eller de som lager produktet), og garantien skal være BEDRE, altså tilby mer enn reklamasjonsretten, hvis det først finnes en garanti. Det går f.eks ikke an å gi en garanti som bare varer ett år, og som kun dekker feil som er produksjonsfeil (altså feil man kan reklamere på). Garantien må da i stedet tilby mer enn reklamasjonsretten, f.eks at du kan få produktet reparert selv om det er du selv som har ødelagt den, eller gudene vet hva annet.

garanti er et ord som ofte blir misbrukt, og selgere prøver seg ofte med "beklager, garantien har gått ut". Well, that doesn't matter, reklamasjonsrett har du likevel.

Så, TS, hvis du ikke vet om du har en garanti på denne kan du uansett reklamere på pc-en. Ta kontakt med butikken og forklar at du vil reklamere på den, hva som er feil osv. Om det blir godtatt er en annen sak, det KAN jo hende feilen skyldes deg, og da må du betale for reparasjon (men de kan ikke reparere den for din regning før du har godtatt at de får gjøre det. Om du sender den inn som en reklamasjonssak kan de altså ikke kreve deg for penger før de har spurt deg om det er OK).

Lykke til, det er ikke så vanskelig som vi får det til å høres ut som. Bare ikke bli skremt hvis en eller annen selger-nisse babler om at garantien har gått ut - reklamasjonsretten har du uansett!

Skrevet

Jeg leverte min, litt over ett år gamle, PC der jeg hadde kjøpt den. De fannt raskt i sine data hvilken dato jeg hadde kjøpt den.

Og - jeg betalte ingen ting for reparasjonen! Om det gikk på garanti eller reklamasjon - det vet jeg ikke.

Det viktigeste for meg var å få den reparert. At det ble gratis, det ble jo bare helt topp!

TS, snakk med forretningen hvor du kjøpte den!

Skrevet (endret)
for noen mnd siden presterte jeg å miste den i gulvet så harddisken tok kvelden!

Trodde vi måtte ta det på forsikring, men var visst garanti som tok den!

:)

Off topic, men da har du vært heldig! For det er jo en typisk sak som ikke pleier å gå på hverken garanti eller reklamasjon med tanke på at du var skyld i skaden selv. Og det var ment positivt altså ;)

On topic: en liten presisering igjen, hvis det med festene på lokket har oppstått så raskt ved helt normal bruk (altså at du ikke har sittet og rykket det opp og igjen 938 ganger daglig, noe jeg antar du ikke har) så burde det gå på reklamasjon. Produktet skal jo tåle normal bruk uten å bli ødelagt.

Endret av vesla86
Skrevet

Mulig at det omtegnes som annereldes i forskjellige instanser.

Reklamasjon går samtidig som garantien, MEN om produktet går i stykker eller har fabrikkert feil , og produsenten er bevist til å ha skyld i dette, så går produktet som GARANTISAK i perioden hvor garantien fortsatt gjelder.

Om garantien er gått ut, så har man ofte fortsatt REKLAMASJONSTID på maskinen. Det er ikke det samme som garanti, men man har fortsatt en sjangse på å klage på produktet og i noen situasjoner får man nytt produkt, andre ganger får man kompensasjoner fra produsent osv.

Det er jo ingen grunn til å bli smålig i snakkemåten. selv om noen studerer juss og har lest den 20 år gamle jussboka på 1 måte, og andre som har jobbet hos store producenter, der de opererer med disse metodene i praksis, så betyr det ikke at man tar feil.

Og i denne situasjonen, så er det en GARANTI-SAK fordi garantien ikke er gått ut siden produktet er 9 mnd gammelt. Reklamasjonen hjelper det når garantien er gått ut. Si da f.eks etter 2 år er det en REKLAMASJONSSAK.

Denne krangelen går igjen hver gang det er en slik tråd. Alle vil "vise sin kunnskap" og det ender med at folk som "jeg veit da dette helt sikkert, og jeg studerer juss og du burde ikke si noe når du ikke vet noe". Det blir bare for dumt! =)

Og det med at butikk sier "Beklager, garantien er gått ut" er fordi at det koster DEM penger og TID hvis de skal ta opp en reklamasjon for deg, så hvis du ikke vet om hva reklamasjon er , så er det mange forhandlere som ikke forteller deg at du kan reklamarere. Det er liksom opp til en selv å vite hva slags lover som finnes. Om en kunde skal reklamamere ( noe som alltid går via forhandler ) så må de ringe og sitte i telefonkø med produsent, registrere saker, sende maskiner hit og dit og ha en klagende kunde. De må støtte opp kunden og ha dialog med produsent samtidig. Så nei, forhandlere misbruker det ikke, men de lar være å opplyse om at "du kan jo reklamere" pga de taper mye tid og peng. Det gjelder da NOEN forhandlere, ikke ALLE, hvis noen skulle føle seg truffet.

Gjest Coarvi
Skrevet
Om garantien er gått ut, så har man ofte fortsatt REKLAMASJONSTID på maskinen. Det er ikke det samme som garanti, men man har fortsatt en sjangse på å klage på produktet og i noen situasjoner får man nytt produkt, andre ganger får man kompensasjoner fra produsent osv.

Nå har jeg aldri jobbet med salg av pc-er så hva som nøyaktig gjelder her vet jeg jo ikke, og jeg blir derfor nysgjerrig. Er det virkelig garanti på alle pc-er? Hvem har bestemt det? Garanti er jo noe som gis av produsent (frivillig) og er ikke noe man har rett på? Har selv jobbet med salg av elektriske varer (ikke pc altså) til verdier opp til 5000 og ingen av disse hadde garanti, alt gikk på reklamasjon.

Jeg studerer ikke juss og jobber nå med noe helt annet så det er altså ingen krise, jeg er bare nysgjerrig... :ler:

Gjest Coarvi
Skrevet

Og bare sånn for å gi folk en enklere og mer riktig forklaring på hva garanti er, her kommer forbrukerrådets forklaring:

Garanti

Mange produkter blir markedsført med at det følger en garanti. Garantien kan være gitt av produsenten, importøren eller selgeren. Garantien gir deg som regel rett til kostnadsfri utbedring av feil og mangler innenfor garantitiden.

Forholdet til forbrukerkjøpsloven

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få. Enten du blir tilbudt en garanti eller ikke, vil forbrukerkjøpsloven regulere dine rettigheter hvis det oppstår feil på den gjenstanden du har kjøpt. Selgeren kan med andre ord ikke innskrenke de rettighetene du har etter forbrukerkjøpsloven, men han står fritt til å gi deg bedre rettigheter enn det loven gir deg. Har selgeren gitt deg en garanti er han bundet av dette. Ifølge forbrukerkjøpsloven er den garantien selgeren har gitt deg rettslig bindende. Det vil si at du med forbrukerkjøpsloven i hånd kan kreve at selgeren oppfyller det han har lovet i garantien.

Markedsføring

For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det et krav at garantien gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Hvis en garanti ikke gir deg slike tilleggsrettigheter, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Slik markedsføring kan være straffbar.

Markedsføringsloven oppstiller nærmere krav til garantier i forbrukerforhold. Garantien skal på en enkel og lettfattelig måte opplyse om følgende:

garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser

at forbrukerens rettigheter etter nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien

hva som er nødvendig for å benytte garantien, herunder garantiens varighet, geografisk virkeområde og garantigivers navn og adresse

lengstefristen for reklamasjon etter nærmere angitt lovgivning (f eks forbrukerkjøpsloven), dersom den er lengre enn garantitiden

at det uansett kan reklameres på varen i sin helhet etter nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, f eks ved at garantien kun gjelder en bestemt del av varen eller at bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.

Garantien skal være utformet på norsk, dersom markedsføringen har vært rettet til norske forbrukere. Garantigiveren har en plikt til å opplyse deg om garantien før avtalen inngås og at du har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når du ber om det, har du rett til å få garantvilkårene lesbart og lagret på papir eller annet medium du selv kan råde over.

Garantitid og innhold

Garantier kan variere i innhold og omfang. En garanti som setter en kortere frist enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist, er ikke i strid med loven hvis den i denne perioden gir deg bedre rettigheter enn det loven gjør. Garantien kan f. eks omfatte enhver funksjonssvikt uavhengig av om det skyldes uriktig eller unormalt stor bruk fra din side, og en rustgaranti på en bil kan f.eks. få verdi hvis den dekker et lengre tidsrom enn det normalt vil ta før det utvikler seg rust.

Reklamasjonsrett:

Reklamasjonsrett

Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring.

Det er imidlertid ikke en mangel hvis feilen skyldes unormal slitasje eller uriktig bruk - f.eks. at du har brukt den i strid med bruksanvisningen, eller at den har vært utsatt for ytre påvirkning – f.eks. lynnedslag. Er det slike årsaker til feilen, har du normalt ikke krav på at selgeren dekker dine omkostninger til f.eks. reparasjon eller omlevering.

Garantier og reklamasjonsrett

Skrevet
Nå har jeg aldri jobbet med salg av pc-er så hva som nøyaktig gjelder her vet jeg jo ikke, og jeg blir derfor nysgjerrig. Er det virkelig garanti på alle pc-er? Hvem har bestemt det? Garanti er jo noe som gis av produsent (frivillig) og er ikke noe man har rett på? Har selv jobbet med salg av elektriske varer (ikke pc altså) til verdier opp til 5000 og ingen av disse hadde garanti, alt gikk på reklamasjon.

Jeg studerer ikke juss og jobber nå med noe helt annet så det er altså ingen krise, jeg er bare nysgjerrig... :ler:

heisann =)

Jeg skulle kanskje nevnt at jeg snakket for PC; jeg har absolutt INGEN PEILING på husholdningsprodukter eller andre elektriske produkter. Beklager at det ble litt rotete der!

hehe =)

jeg har aldri hørt om pc uten garanti. Ville blitt ganske overrasket hvis det faktisk er produsenter som opererer med dette ? Hmm. Jaja, da kan de vel ikke få mange kundene ;P

ha en fortsatt fin dag!

Gjest Coarvi
Skrevet
heisann =)

Jeg skulle kanskje nevnt at jeg snakket for PC; jeg har absolutt INGEN PEILING på husholdningsprodukter eller andre elektriske produkter. Beklager at det ble litt rotete der!

hehe =)

jeg har aldri hørt om pc uten garanti. Ville blitt ganske overrasket hvis det faktisk er produsenter som opererer med dette ? Hmm. Jaja, da kan de vel ikke få mange kundene ;P

ha en fortsatt fin dag!

Med andre ord er det da ingen regel for at pc-er har garanti, og da kan du jo ikke påstå at pc-er har ett års garanti før reklamasjonsretten slår inn? Noen pc-er kan jo for alt du og jeg vet ha 5 års garanti (lite sannsynlig da). Dette er noe det SKAL opplyses om når man kjøper pc-en (enten ved at det følger med brosjyre eller noe slikt). Du kan ikke bare gå utifra at man har en garanti uten at noen faktisk har gitt deg den garantien. Og vet man ikke om man har garanti er det jo enklere å forholde seg til reklamasjonsrett, så får heller selger opplyse om det hvis garantien fortsatt gjelder (og er bedre å bruke).

Skrevet

Har aldri sagt at pc er har eller ikke har 1 års garanti. Jeg sa også at jeg aldri har vært borti produsenter som ikke gir garanti på sin pc.

Garanti-tiden fra produsent til produsent varierer, noen opererer med 5 års reklamasjon, andre opererer med 1-års garanti, 2 årsreklamasjon.

Hvordan det er med selger i butikk det veit jeg ikke hva dem har som plikt å opplyse om til forbruker, men i og med at jeg har jobbet for pc-produsenter med reklamasjoner så har jeg kun opplyst her det jeg veit. Har ingen anelse om hvordan expert, elkjøp,lefdal informerer sine kunder. Om det er regler for pc`er UTEN garanti, ja som sagt det har jeg aldri vært borti, men da holder jeg meg utenfor den diskusjonen, da jeg kun inkluderer meg i saker der maskiner faktisk har garanti.

Gjest Coarvi
Skrevet
Har aldri sagt at pc er har eller ikke har 1 års garanti. Jeg sa også at jeg aldri har vært borti produsenter som ikke gir garanti på sin pc.

Garanti-tiden fra produsent til produsent varierer, noen opererer med 5 års reklamasjon, andre opererer med 1-års garanti, 2 årsreklamasjon.

Ja men nettopp derfor må en forbruker som har et produkt som ikke fungerer benytte seg av denne reklamasjonsretten, hvis hun ikke vet om hun har garanti på produktet sitt. Reklamasjonsretten er der uansett fra dag 1, garanti eller ei.

Og ingen produsenter kan "operere med" 2 års reklamasjon. Det står tydelig i loven hvor lang reklamasjonsrett man har (2 eller 5 år, avhenger av produktet, noen her nevner at laptop har 5 mens harddisken har 2), og det er kun dette man forholder seg til. Reklamere på noe kan man også gjøre selv om man har garanti, reklamasjonsretten kan ingen ta fra deg uansett hva diverse selgere eller produsenter måtte tro.

Om pc-en min går til pokker (den er 1 år, og ingen har fortalt meg om noen garanti på den) pga fabrikasjonsfeil, ja, da reklamerer jeg på den. Hvis selger sier "nei, denne kan du heller ta på garantien du faktisk har" så greit nok det, så lenge pc-en blir fikset er jo jeg fornøyd. Men om jeg ikke har noen garanti må de likevel fikse den.

Jeg blir litt nysgjerrig på hva disse garantiene du er vant til å jobbe med dekker utenom det en vanlig reklamasjon dekker, siden de tydeligvis varer kortere enn reklamasjonstiden (og dermed må være bedre enn reklamasjonsretten for å kunne kalle seg garanti)?

Gjest Coarvi
Skrevet
Og i denne situasjonen, så er det en GARANTI-SAK fordi garantien ikke er gått ut siden produktet er 9 mnd gammelt. Reklamasjonen hjelper det når garantien er gått ut. Si da f.eks etter 2 år er det en REKLAMASJONSSAK.

Og så lurer jeg på hvordan du kan vite at TS' garantitid ikke har gått ut (om hun i det hele tatt har en garanti)?

Det er forøvrig ikke så veldig rart å selge pc-er uten garanti i Norge, takket være reklamasjonsretten er det jo ikke så veldig nødvendig (for forbrukerens del), med mindre garantien også dekker uhell (og da er igjen disse tullete uhells-forsikringene unødvendige).

Skrevet

Nettopp på grunn av reklamasjonen er det kjemperart å selge ting uten garanti. Det høres jo mye bedre ut når pc-en har garanti, og de taper jo ingenting på det pga. reklamasjonsretten. :)

Vel, uansett, jeg gjentar det jeg sier om at Elkjøp lagrer kjøp på større elektronikk, og at du kan levere den tilbake på garantien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...