Gå til innhold

Male lutet trekommode hvit

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Som sakt i overskriften, lurer å om det er noen spesielle hensyn jeg må ta og hvordan jeg går frem, må den behandles på noen måte før og bør man bruke en spesiell type maling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: bruk en maling beregnet til tre. En lutet trekommode er vel ofte i furu og det er en relativt myk flate. Du må da ha en maling som er beregnet til den slags overflate. Dersom kommoden er lakket, bør du matte den ned med sandpapir. Hvis ikke er det bare å kjøre på.

Jeg ville vasket den med salmiakkvann (for å fjerne alle rester av fett og skit), gått over med kvistlakk (vannbasert eller oljebasert avhengig av malingen). Et strøk med grunning. Dersom kommoden ikke er lakket kan det være lurt å pusse lett over den etter grunning, da trefiber kan reise seg når du maler. Og så et par strøk i riktig farge. Voila og du har en "ny" kommode!

Gjest Fisk73
Skrevet

Er den skikkelig lutet må du avlute den før du kan behandle den videre.

Om ikke så vasker du den med f.eks salmiakk som foreslått over her. Er den lakket trenger du ikke bruke kvistlakk, men du må pusse lett over for å få heft til en grunning.

Husk å aldri vaske etter du har pusset!! Støvsug kommoden ren for støvpartikler.

Olje- eller vannbasertmaling spiller ingen rolle, bare husk å få maling beregnet for tre om du velger vannbasert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...