camilla* Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Hva anbefaler dere å kjøpè ? En renraset eller er det like ok med en blandingshund?
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Skal du ha blandingshund så sett deg inn i hva den er blanding av. Og les om de forskjellige rasene. Husk også på at det er forskjell på bevisst blandingsavl og uhell. Aldri kjøp av kyniske mennesker som avler fordi foreldrene er så snille og søte.
Gjest Illiya Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Også spørs det hva slags raser hunden er blandet av.
Sheenaca Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Jeg ville kjøpt renraset. Da vet du hvem forfedrene er i flere ledd og kan sjekke om de har hatt sykdommer (DogWeb, snakke med andre oppdrettere av rasen) og du kjøper sannsynligvis hos en oppdretter som har drevet noen år og kan snakke med tidligere hvalpekjøpere for å finne ut om de har gode erfaringer med den og den oppdretteren. Du kan med tilnærmet sikkerhet si hvor stor hunden blir, hvilket gemytt den får, hvor mye aktivisering den trenger, hvor mye pelsstell den trenger og hva slags aktiviteter den egner seg til. Du vet også hvilke sykdommer som ofte dukker opp hos rasen, og dermed hva foreldrene bør være sjekket for og hva du må være oppmerksom på hos din hvalp. Skal du kjøpe blandingshund: - Få en kjøpskontrakt som er like god som om du hadde kjøpt renraset. - Treff begge foreldrene til hvalpen, og forsikre deg om at de har et gemytt du liker. - Begge foreldrene bør være over to år gamle, først er du bortimot sikker på at eventuelle sykdommer de bærer på har slått ut, og gemyttet begynner å bli stabilt (dette gjelder også rasehund, men forhåpentlig er en seriøs oppdretter klar over det). - Finn ut hvilke raser foreldrene er, og sjekk hvilke sykdommer disse rasene kan ha, og om det er tegn til dem hos foreldredyrene. - Foreldrene bør være tilnærmet like i gemytt og størrelse. Blander du en mops og en greyhound (for å sette det på spissen) kan du få så utrolig mye rart at det er umulig å si hvordan hvalpen blir. - Finn ut hvilke egenskaper som er typiske for rasene foreldrene er. Er faren gjeterhundblanding kan du få en hvalp med sterke gjeteregenskaper, selv om ikke faren utviser slike egenskaper. Er en forelder en litt hard og vanskelig type, mens den andre er myk og enkel, må du være klar over at hvalpen ikke vil bli noe perfekt midtpunkt, men godt kan bli helt lik den vanskeligste av foreldrene. Den kan også plukke de verste egenskapene fra hver forelder - eller selvfølgelig de beste fra hver, men det vet man aldri sikkert før hvalpen er blitt voksen.
Gunnhild83 Skrevet 10. juni 2009 #5 Skrevet 10. juni 2009 Klart du kan kjøpe blandingshund om du vil.
Vodecka Skrevet 11. juni 2009 #6 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har en av hver. Anbefaler, hvis du har råd, til å kjøpe renraset pga det som er nevnt av andre her. Samtidig så er jeg like glad i blandingen min som er den greieste hunden jeg har vært eier av.
MonicaR Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Jeg har hatt "litt av hvert" oppigjennom hva raser/blandinger angår - og jeg må si som mange andre: Skal du ha blanding, så sett deg godt inn i rasenes egenskaper. Det er mye som kan dukke opp i en blanding. Men jeg mener det er mer et "moralsk" dilemma... Bør man støtte oppdrettere av blandingshunder? Det er veldig mange som blander bevisst... Dette mener jeg ikke er særlig heldig. Selvsagt kan det skje uhell - og det gjør det - og det mener jeg blir litt annerledes. Selv ville jeg ikke støttet de som utøver PLANLAGT blandingsavl. Mine blandingshunder har vært omplasseringshunder som jeg har tatt til meg. Og der stusser jeg ikke på å ta en blanding. Jeg har også drevet hundeoppdrett - men selvsagt på renrasede, friske, premierte og stabile hunder med vekt på helse og gemytt. Jeg ville aldri avlet frem et blandingskull..... Så min konklusjon er vel egentlig det at jeg ville KJØPT en rasehund, men gjerne TATT TIL MEG en blandingshund.... Blandingshundene blir vel så gode hunder som renrasede, så lenge man vet hva man kan forvente seg (sette seg inn i rasene) og har litt kunnskap om hund.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå