Gå til innhold

Ta opp lån med samboer - svært ulik økonomisk situasjon...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestegubben
Skrevet

Jeg og samboeren min skal kjøpe oss hus snart. Situasjonen er som følger: Jeg har litt egenkapital, mens hun har 400 tusen i lån fra et tidligere tapsprosjekt. Hun er altså i minus, mens jeg er i pluss. Hvilken lånetype bør vi ha for en felles bolig? Følger min egenkapital meg og ev. min del av lånet i et eget ansvarsforhold til banken, eller er det slik at vi tar opp et felles lån, der min egenkapital blir"felles" og at vi gjør opp fordelingen av månedlige låneutgifter selv? Eller er det andre måter?

Håper noen har kjennskap til dette, og kan svare : )

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Egenkapitalen din må følge deg.

Hun har mindre evne enn deg til å betjene lånet.

Finnes mange løsninger på dette, bare spør rådgiver i banken.

Skrevet

Vannlig blandt folk jeg kjenner at det skrives særeie på det en tar med inn. du som har ek "taper" da muligheten for egen avkastning på denne. du tar med deg det samme beløpet ut igjenn. men du får jo også igjenn beløpet selv om du er med på å bruke det opp. og det gjør at så lenge dere er sammen står dere mer på likefot. en god løsning synes jeg.

Evt du kan gi din partner din ek om du er av den romantiske typen.

Evt du kan eie en større andel av bolig lønnsomt for deg. evt du kan eie meste parten av innbo lønnsomt for din partner.

Gjest Gjest
Skrevet
Vannlig blandt folk jeg kjenner at det skrives særeie på det en tar med inn.

Du burde virkelig ikke gi råd av denne typen når de ikke har forstått helt elementere ting som at det ALDRI er snakk som særeie når partene er samboere. For å ha særeie kreves det i første rekke at man er gift.

Skrevet

Da jeg kjøpte med samboeren min, hadde jeg litt egenkapital og ikke han. Vår rådgiver i banken ordnet det slik at jeg nå står som eier av ca 60% av leiligheten, mens han eier ca 40%. Synes dette er en helt grei måte å gjøre det på. Vi betaler like mye ned i måneden på restlånet, og det er ikke viktig for oss hvem som eier hva akkurat nå, men når man har eierandelen svart på hvitt et sted, føles det trygt, uansett hva som skjer i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...