Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 9. juni 2009 #1 Del Skrevet 9. juni 2009 Reiser i oktober ca. Men må lage et budsjett og lurer på hvor mye vi trenger i lommepenger minst???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gard Skrevet 9. juni 2009 #2 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei Tricky, tricky. Jeg har notert litt om priser i mitt reisebrev http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm men la oss se litt på detaljene. Jeg regner med at vi ikke snakker om hotell og flyreise nå. Transport i NYC Jeg tror at unlimited subway/buss kort koster ca 25 USD per person Taxi til/fra flyplass: ca 40 USD hver vei - alternativ er tog fra Newark til Manhattan og det kostet 15 USD per person da vi var der. Sightseeing: helt avhengig av hva dere vil se. Sjekk online og fikk ut alle plassene som dere ønsker å besøke og finn ut hva det koster ;-) Mat: er frokost inkludert i hotellet? Hva ser dere for dere at dere spiser til lunch? Junkfood er ganske billig i USA og en kan få sandwiches på wholesale utsalg til en grei pris. Og når det gjelder middag: liker dere vin til maten? Vi betalte 160 USD for 2 på Sparks Steak House, 45 USD for lunch på Junior's (verdens beste ostekake :-), 140 USD på Otto pizzeria, ca 110 USD på Roberto Passon...bare for å gi deg noen eksempler. Men en kan selvfølgelig gjøre det langt billigere. Vel, håper at det har vært litt til hjelp iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #3 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg regner alltid 1000 kr pr dag når jeg reiser. Da har jeg til mat, inngang, transport og småshopping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 9. juni 2009 #4 Del Skrevet 9. juni 2009 Da jeg var i NYC for ikke så lenge siden tok jeg ut ca 600 dollar på minibanker. Shopping kom i tillegg. Men samboeren min tok ut bare halvparten av det jeg tok ut, så jeg forbrukte vel en 450-500 dollar på en uke. Da brukte vi penger på det vi hadde lyst på, men føler likevel vi var ganske økonomiske. Spiste flere dager middag litt tidlig, på små, sjarmerende restauranter i Greenwich Village eller Soho. Da blir ikke regninga så stor. (gard, det var dyre restauranter du hadde vært på!) Vi hadde en fantastisk middag på et lite sted i SoHo som så ut som en nedlagt bar. Utrolig bra service, og betalte vel 20 dollar for mat og et glass vin inkludert driks. Husk at driks kommer i tillegg når du spiser ute - 15-20% er vanlig. I tillegg er det en liten sum tax som kommer i tillegg. Bruk banen og utforsk byen! 5th avenue og Times Square er stort sett bare unødvendig dyrt, spesielt shoppingen. (Macys var feks bare kjedelig, men så er ikke jeg ute etter "designer handbags" heller da.) Spiste "flashy" ute bare én dag. Da var regninga på 150 dollar delt på to. Har du 5000 på kontoen og et kredittkort burde du komme et stykke. Bruk kredittkortet til all shopping og evt dyre restaurantbesøk. Bruk buss eller tog til og fra flyplass, det er ikke nødvendig å kjøre dyr taxi. Som det er nevnt her, kjøp ukeskort på t-banen, skaff deg et t-banekart og bruk banen! Bare husk at en stasjon er ikke en stasjon i New York, det er ofte det er en stasjon for hver linje. Det er også enkelte linjer som er ekspresser, andre er "lokale". Sjekk om holdeplassen du reiser fra eller skal til er et lokalstopp, eller om du kan velge ekspressen. Ellers - ikke vær redd for å prøve noe nytt! NYC har mange morsomme steder å by på, og innbyggerne er hjelpsomme og trivelige. Ser du en eller annen crazy bar - gå inn, kanskje danser folk salsa på bordene mens en klovn mikser drinker - byen har mange overraskelser på lur, ikke vær redd for å bruke den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 10. juni 2009 #5 Del Skrevet 10. juni 2009 Mitt viktigste USA-tips forresten: Ta med penn på flyet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gard Skrevet 10. juni 2009 #6 Del Skrevet 10. juni 2009 Mitt viktigste USA-tips forresten: Ta med penn på flyet... Det er det viktigste tipset for enhver lang tur med fly. Som regel må en fylle ut immigrasjonspapirer og da er det greitt å ha med penn :-) Bra tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lune Skrevet 11. juni 2009 #7 Del Skrevet 11. juni 2009 Tja, jeg brukte 30 000kr inkl fly og hotell. (som var 15 000,-) Jeg synes derimot at Macy`s var fantastisk og kjøpte ALT jeg ville ha. Jeg dro til NY for å kjøpe alt jeg ville ha. Uten tenke økonomi og "det har jeg ikke råd til", for det tenker jeg 51 uker ellers i året. Dessuten hadde jeg jobbet og slitt for de pengene. Vel verdt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 12. juni 2009 #8 Del Skrevet 12. juni 2009 Det er det viktigste tipset for enhver lang tur med fly. Som regel må en fylle ut immigrasjonspapirer og da er det greitt å ha med penn :-) Bra tips! Det gjorde IKKE jeg fordi jeg trodde ikke det var lov... heldigvis hadde de ved siden av oss penn som vi fikk låne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå