Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Divina
Skrevet

Jeg lurer på om det er noen andre pergotime brukere som kan hjelpe meg litt :)

Jeg har tatt pergotime denne måneden, men blodprøven viste at jeg ikke har hatt EL. Er disse blodprøvene helt til å stole på?

Blodprøven tas jo på dag 20. i syklus. Hva om jeg har hatt EL lenge før, slik at det ikke vises på prøven? Er det mulig? Eller at jeg får den senere...

Har forresten hatt positive EL tester.

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Madonna_*
Skrevet

Jeg tok blodprøver på dag 23, 24 eller 25 - men jeg vet ærlig talt ikke åssen de ser om man har hatt el - jeg tenkte også det at den kan jo evt komme både før og etter... Men det er vel en måte å se det uansett tenker jeg..

Gjest Divina
Skrevet

Takk for svar :)

De måler mengden progesteron i blodet, tror jeg. Men jeg vet ikke helt om jeg stoler på resultatet. Det kommer jo veldig an på om det var "rett" dag man tok prøven på..

Jeg har gått 7 mnd. uten mens, og fikk pergo for å sette den i gang. Det funket fint sist måned, fikk mensen, og må vel da også hatt EL? Skjønner ikke hvorfor det ikke skulle funket denne måneden også..frustrerende!

Skrevet

De måloer hormonnivået i kroppen og et par av disse stoffene(kommer ikke på alle navnene i farten) viser, mer eller mindre ganske sikkert om du har EL. Hvor sikkert det er vet jeg ikke, men tror det er en av de beste måtene å finne det ut på!

Tok du ikke blodprøve i begynnelsen av syklusen? Noen blir fulgt opp med ul også.

Når du tar blodprøve på dag 20 så er det helt normalt. Da skal du i teorien ha hatt el på dag 12-14 sånn cirka. Har du el en dag eller to tidligere så ville det vist også, hormonnivået vil vise om el har skjedd eller ikke.

Det er ikke normalt å få el bare få dager inn i syklusen, et egg trenger tid på å modnes før det kan slippes. Er ikke egget skikkelig modent lar det seg ikke befrukte heller.

Jeg fikk heller ikke el ved bruk av Pergo i noen av syklusene. Jeg har ikke alltid el til vanlig heller, men det er fullt mulig at Pergoen ikke hjelper, dessverre.

Kan også være at du trenger flere omganger.

Skrevet

En må absolutt ikke ha hatt el for å få mensen, kroppen kan fint slippe en tom eggpose, eller ingenting. Livmoren vil allikevel støte ut det som ikke fester seg(som i teorien skal ha blitt sluppet) og når vi ikke blir gravide så får vi mensen, fordi ingen egg har festet seg.

Det er en slags renselse, kroppen kvitter seg med det som ikke skal være der.

De måler LH, FSH og Østrogen, du kan lese mer her

Gjest Divina
Skrevet

Takk Strix, for oppklarende svar.

Da er det vel bare å smøre seg med mer tolmodighet. Skal ha en pause måned fra pergo nå, så skal jeg ta dobbel kur. Hvofor vil ikke eggene mine ut :sur:

Skrevet

:vinke:

Jeg har tatt 3 runder med pergo, og på en av de fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde hatt EL. Jeg tempet samtidig, så jeg vet at jeg hadde EL den syklusen også, men jeg tror blodprøven ble tatt 1 eller 2 DPO, og da var tydeligvis progesteronnivået for lavt til at det ga utslag på blodprøven. Det samme kan jo være tilfelle for deg :)

Skrevet

Kan hende jeg er på bærtur nå, men jeg har fått vite at temping ikke er god nok måte å påvise el på, den kan være rettledende, men ikke på langt nær like sikker som blodprøver.

I følge min temping skulle jeg hatt el hver eneste måned i 2,5 år snart, uten at det har gitt resultater.

Og i følge x-antall blodprøver har jeg ikke hatt el de månedene de har vært tatt selv om tempen har vist at jeg har det...

Skrevet
Kan hende jeg er på bærtur nå, men jeg har fått vite at temping ikke er god nok måte å påvise el på, den kan være rettledende, men ikke på langt nær like sikker som blodprøver.

I følge min temping skulle jeg hatt el hver eneste måned i 2,5 år snart, uten at det har gitt resultater.

Og i følge x-antall blodprøver har jeg ikke hatt el de månedene de har vært tatt selv om tempen har vist at jeg har det...

Det er sant det. Tempen kan gå opp hvis kroppen prøver å få EL, men ikke klarer. Det er ikke så uvanlig. Men en blodprøve som er tatt til riktig tid vil få med seg at kroppen ikke klarte å lage en EL.

Skrevet
Det er sant det. Tempen kan gå opp hvis kroppen prøver å få EL, men ikke klarer. Det er ikke så uvanlig. Men en blodprøve som er tatt til riktig tid vil få med seg at kroppen ikke klarte å lage en EL.

Da lærte jeg også noe nytt i dag. Overalt hvor jeg har lest så har jeg fått inntrykk av at det er en direkte link mellom progestoronnivå og temperatur, og at du ikke får et vedvarende temperaturskifte med mindre du har hatt EL og dermed forhøyet progestoronnivå. Har du en link eller noe? Må lese meg opp til neste gang ;)

Det som jeg imidlertid vet med sikkerhet, er at det er fullt mulig å få positive EL-tester uten å faktisk ha EL. Kroppen prøver å slippe et egg ved å øke LH (hormonet som testene måler), men ikke alltid egget 'svarer'.

Men jeg vil uansett anbefale å tempe. Hvis du som Ilja (og meg) oppdager at det ser ut til at du har EL senere enn hva som er normalt, må du be om å få tatt de blodprøvene 7 DPO og ikke på CD20-21. Jeg f.eks. hadde EL rundt CD18, og en blodprøve på CD20 ville nok ikke påvist EL.

Lykke til!

Skrevet (endret)
Da lærte jeg også noe nytt i dag. Overalt hvor jeg har lest så har jeg fått inntrykk av at det er en direkte link mellom progestoronnivå og temperatur, og at du ikke får et vedvarende temperaturskifte med mindre du har hatt EL og dermed forhøyet progestoronnivå. Har du en link eller noe? Må lese meg opp til neste gang ;)

Det som jeg imidlertid vet med sikkerhet, er at det er fullt mulig å få positive EL-tester uten å faktisk ha EL. Kroppen prøver å slippe et egg ved å øke LH (hormonet som testene måler), men ikke alltid egget 'svarer'.

Dette lærte jeg når jeg studerte så jeg har ikke noen link dessverre, men kan prøve å finne det.

Endret av Rhodi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...