Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 1. Har en liten "gjestehundeseng" fra Ikea til en valp jeg av og til passer. Nå får jeg snart min egen og lurer på om jeg kan bruke denne sengen til ham (vasker den først såklart) med et saueskinn fra Ikea oppi? Sengen i seg selv er enkel og ikke spesielt tykk, men jeg innbiller meg at det blir en deilig valpeleie om jeg altså "forer" den med et saueskinn. 2. Lurer ellers på om noen av dere har erfaring med selene fra Puppia? Tenker å handle inn en slik til valpen min, i tillegg til halsbånd og kobbel. En bekjent nevnte at en ikke burde bruke sele på for unge valper, mens andre jeg har snakket med mener at seler er utmerket til små hunderaser som ellers kan risikere nakkeskader ved bruk av halsbånd og kobbel. (Jeg tenker halsbånd og kobbel er det beste til tissutflukter fordi "påføringen" er kjapp og enkel.) 3. Noen som har tips til enkle, ikke for dyre, men selvfølgelig funksjonelle (flygodkjente) bur eller reisevesker til valp? 4. Jeg har en god del hundeleker liggende, men vil utvide "lekeparken" til valpen min kommer. (Har allerede bestilt Canis valpepakke som inkluderer pipeleke, tennisball og lite "tau". I tillegg har jeg blant annet flere baller, myke lekedyr, rund plastball med regulerbar åpning for godbiter = gøy + mental stimulans etc.) Hvor stor bør en "valpelekepark" være, og synes du det er spesielle leker jeg absolutt burde gå til anskaffelse av? Kong, f.eks.? 5. Har sett et billig, lite hundetelt på Ikea. Tror dere en valp vil sette pris på å kunne stikke seg litt vekk og nyte sitt eget lille "tak" over hodet? Synspunkter mottas med takk:-)
Gjest Illiya Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Ikke invester i mer enn nødvendig enda. Det vil fort vise seg hva du trenger og ikke. Jeg har mange leker liggende, som ikke ble populære i det hele tatt, mens andre vanlige ting ble favoritter, f.eks var isbokser og halvlitersflasker veldig morsomme. Gamle sko er også populært. Alt som valpen kan leke med og som den ikke tar skade av er helt fint. Fløtebokser med en pølsebit inni, da har den noe å gjøre en stund f.eks. Teltet blir vel rasert ganske fort, tenker jeg. Valpen finner nok roen der han trenger det. Hule trenger den ikke. Gjestehundsenga går sikkert helt fint! Jeg har ikke kjøpt seng, ei gammel dyne brettet i to funker fint. Så skifter jeg bare dynetrekk når det blir skittent. Valpen vil nok også bite på senga, så ingen vits i å kjøpe ny ihvertfall. Pass deg litt for å bruke saueskinn. Det blir fort spist. Sherpa reisebag synes jeg er best for valpen av flygodkjente bur/reisevesker. Sikkert flere merker også, men plastbur liker jeg ikke. Med reiseveske kan du ta av toppen, slik at valpen kan ha hodet oppe. Da føler den seg ikke så innestengt. Har ikke erfaring med sele fra puppia, vi brukte ikke sele selv, men mange bruker det. Lykke til med valp! Hvilken rase er det? Vår er snart 5 mnd, og helt skjønn! Forbered deg på en travel og morsom tid, den går altfor fort.
Gjest Glør Skrevet 10. juni 2009 #3 Skrevet 10. juni 2009 Sele er helt fint det, valper skal bare ikke bruke sele til å trekke eller bære tunge ting, fordi det kan skade dem. Hvis du skal bruke sele til å jobbe med hunden senere bør du ikke bruke det på koseturer, men la det være forbeholdt når du jobber med den, men det kommer jo an på hva du skal ha hunden til.
Lalle Skrevet 10. juni 2009 #4 Skrevet 10. juni 2009 Har ikke så mange råd, men vil ønske deg lykke til med valp. Vi har en på 7 og en halv måned her. Jeg koser meg med valpen og syns dette passer meg bra. For, for meg var hund helt fremmed. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå