Gjest Gjest_jente24_* Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Noen som vet hvorfor det ikke er båndtvang hele året, eller hvorfor det ikke er det i enkelte områder?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Båndtvang er til for å beskytte andre dyr. De fleste dyr får unger på våren/sommeren. De trenger da ekstra beskyttelse. Ungene er for små til å klare å flykte fra hunder. Det er derfor båndtvang i den perioden andre dyr er mest sårbare, altså om vår/sommer.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Og båndtvangen er IKKE til for at redde personer skal kunne løpe fritt i denne perioden
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 (endret) Når båndtvangen er blitt utvidet til hele året i enkelte områder, så er dette imidlertid ikke først og fremst for å beskytte andre dyr. I vinter var det forresten ekstraordinær båndtvang mange steder på grunn av mye snø. Med så mye snø er det vanskelig for dyr å flykte fra hunder, og de kan rett og slett dø av utmattelse. Edit: Var vel siste nummer av hundesport som hadde et bra fokus på dette med helårs båndtvang! Endret 9. juni 2009 av Wolfmoon
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Edit: Var vel siste nummer av hundesport som hadde et bra fokus på dette med helårs båndtvang! Nei til helårs båndtvang!
Gjest Bengt Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Nei til helårs båndtvang! Som en hundeeier med over 20 års erfaring med forskjellige hunder som vi har hatt så må jeg bare si at jeg er helt uenig med deg. Alle hunder skal gå i bånd. Det er vi, hundeeiere, som har valgt å skaffe oss beistet vårt, det er ikke slik at vi skal kunne slippe dette løst og la det plage alle mulige slags folk og dyr når vi føler for det. Det er vi som har skaffet oss det, ikke alle andre.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Javisst skal vi lære hundene våre å gå i bånd. Men å ikke la en hund få løpe løs blir helt feil. Les siste hundesport så slipper jeg å ramse opp alle grunnene her... Man lar ikke hundene få jage dyr eller mennesker bare fordi de får løpe løse. En skal ha kontroll på hunden uansett.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Jeg ser hensikten med båndtvang, samtidig synes jeg det må være rom for at hunder kan få løpe løse i "egnede" områder deler av året.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er en lovbryter. For jeg lar mine hunder løpe løse i båndtvangstiden. Men jeg vet til enhver tid hvor de er. Og jeg vet at mine hunder ikke har interesse av å jage vilt. Nå som minstejenta er kommet i puberteten ser jeg jo at jeg må bruke langline for å ha full kontroll. Men ellers, ja da er jeg en lovbryter. Må legge til at jeg bor såpass til at jeg kun treffer på kjentfolk en ytterst sjelden gang. Går ellers 95 % av gangene alene i skogen.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er en lovbryter. For jeg lar mine hunder løpe løse i båndtvangstiden. Men jeg vet til enhver tid hvor de er. Og jeg vet at mine hunder ikke har interesse av å jage vilt. Nå som minstejenta er kommet i puberteten ser jeg jo at jeg må bruke langline for å ha full kontroll. Men ellers, ja da er jeg en lovbryter. Må legge til at jeg bor såpass til at jeg kun treffer på kjentfolk en ytterst sjelden gang. Går ellers 95 % av gangene alene i skogen. Ja.. Vi har vel alle fått med oss at du er stolt over å gjør som du vil uten å ta hensyn til gjeldende regler
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Ja.. Vi har vel alle fått med oss at du er stolt over å gjør som du vil uten å ta hensyn til gjeldende regler Å, kutt ut da! Det er da mange flere enn jeg som gjør dette. Jeg er bare så heldig at jeg bor landlig til og har muligheten i større grad enn de på større steder.
Frey Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Å, kutt ut da! Det er da mange flere enn jeg som gjør dette. Jeg er bare så heldig at jeg bor landlig til og har muligheten i større grad enn de på større steder. Hvor det i større grad er fugle og dyreliv også vil jeg tro...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #14 Skrevet 9. juni 2009 Å, kutt ut da! Det er da mange flere enn jeg som gjør dette. Jeg er bare så heldig at jeg bor landlig til og har muligheten i større grad enn de på større steder. Så hvis mange nok gjør noe så er det greit da Og det at du bor landlig til øker vel strengt tatt bare sjansen for at dere forstyrrer dyr med unger..
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #15 Skrevet 9. juni 2009 Hvor det i større grad er fugle og dyreliv også vil jeg tro... Så lenge jeg har hundene under oppsyn og de ikke jager vilt ser jeg ikke noe galt i det. Værre med de løshundene jeg av og til møter. De fleste er jakthunder som har kommet seg ut av løpestrengen eller hundegården.
Frey Skrevet 9. juni 2009 #16 Skrevet 9. juni 2009 Så lenge jeg har hundene under oppsyn og de ikke jager vilt ser jeg ikke noe galt i det. Værre med de løshundene jeg av og til møter. De fleste er jakthunder som har kommet seg ut av løpestrengen eller hundegården. Selv om de ikke jager så kan de støkke og skremme vilt og fugl siden de da fort kan komme nærmere innpå uten at de blir oppdaget. Endel fugl hekker på bakken, og i tillegg er det fort gjort å gå seg på dyrebarn når man går i skogen.
Rosalie Skrevet 9. juni 2009 #17 Skrevet 9. juni 2009 De som lar hundene løpe fritt i skogen i båndtvangtiden: Er dere klar over at A) ingen har full kontroll på bikkja si til enhver tid og B) Det kan være nok at bikkja beveger seg en meter fra stien for at den kan skremme på vilt både abort og at de tar livet av avkommet sitt. Tydelig at man ikke trenger å ha respekt for dyrelivet selv om man har hund. Og at hunder trenger å løpe fritt mye for å få god nok trening er bare tull. De kan trenes på dertil egnede områder uten line, og ellers holdes i bånd. Hilsen ei som har vokst opp med jakthunder og som jakter selv.
la Flaca Skrevet 9. juni 2009 #18 Skrevet 9. juni 2009 (endret) Skal man ha helårs båndtvang får man heller forby å holde hund som kjæledyr. Eller gjerde inn områder for lufting av hund. Jeg har stort sett hunden løs hver dag hele året, på steder vi ikke er til sjenanse for folk eller fe. Selvfølgelig kan han ha forstyrret vilt eller fugl uten at jeg (eller han) vet det, men det kan han like fullt gjøre med langlina på! (ca 20 meter lang) Han holder seg uansett innen den rekkevidden når han er løs, men har gjerne noen små raptusser i terrenget - som han ikke har mulighet til med line på. Jeg har katt også som er storjeger og som gjør veldig mye skade i faunaen, uten at det er noe forbud mot å ha katten løs. Jeg ser ikke den helt store forskjellen. En hund er det jo veldig lett å ha kontroll på. Så lenge man ikke slipper hunden i områder med fredete arter, og ikke har en hund som jager vilt. Poenget er jo at man ikke skal tillate hunden å jage. Forstyrre fugl og vilt kan den som sagt like fullt gjøre med line på, bare ved å ferdes i området og legge igjen lukten av rovdyr. Wadjet; "De som lar hundene løpe fritt i skogen i båndtvangtiden: Er dere klar over at A) ingen har full kontroll på bikkja si til enhver tid og B) Det kan være nok at bikkja beveger seg en meter fra stien for at den kan skremme på vilt både abort og at de tar livet av avkommet sitt." Jeg tror du har misforstått problemstillingen litt. Det er ikke forbudt å ferdes med hund i skogen er det vel? Så dersom hunden fostyrrer vilt som befinner seg en meter fra stien gjør ikke det hundeeieren til en uansvarlig person. (Legg merke til at et kobbel stort sett er lenger enn en meter og at hunden har relativt stor rekkevidde selv med bånd på) Syns du det er mer riktig å forby hunder i skogen blir det en helt annen diskusjon, det har ikke noe med båndtvang å gjøre. At du har vokst opp med jakthunder sier jo sitt. Dem har man ikke løs. Aldri! Kun når de skal jobbe. Endret 9. juni 2009 av la Flaca
Gjest Glør Skrevet 9. juni 2009 #19 Skrevet 9. juni 2009 De som lar hundene løpe fritt i skogen i båndtvangtiden: Er dere klar over at A) ingen har full kontroll på bikkja si til enhver tid og B) Det kan være nok at bikkja beveger seg en meter fra stien for at den kan skremme på vilt både abort og at de tar livet av avkommet sitt. Det er jo uansett en del av naturen, jeg ser ikke noe prinsipielt galt i om en hund jager og nedlegger ett bytte, på lik linje med at en katt gjør det. Hovedforskjellen er at mennesker også er interessert i hundens byttedyr, men kattens byttedyr vil vi helst skal bekjempes. En jakthund, som driver av gårde og jager opp vilt hver gang den slippes bør nok være i bånd, men vanlige hunder som normalt holder seg innenfor synsvidde og har god innkalling kan godt få være løse i blant.
Gjest Illiya Skrevet 9. juni 2009 #20 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er en lovbryter. For jeg lar mine hunder løpe løse i båndtvangstiden. Men jeg vet til enhver tid hvor de er. Og jeg vet at mine hunder ikke har interesse av å jage vilt. Nå som minstejenta er kommet i puberteten ser jeg jo at jeg må bruke langline for å ha full kontroll. Men ellers, ja da er jeg en lovbryter. Må legge til at jeg bor såpass til at jeg kun treffer på kjentfolk en ytterst sjelden gang. Går ellers 95 % av gangene alene i skogen. Da er jeg også lovbryter. Går med valpen i skogen stort sett hver dag. Tror ikke det er noe særlig vilt og dyreliv i akkurat dette området, for her er det mange skogsveier som er i flittig bruk av folk og hunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå