Gå til innhold

17 mnd og veldig hard mage

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har et barn på 17 mnd som hard til tider veldig hard mage. Det har pågått i flere uker med hard mage og normal mage. H*n kan hyle en hel dag pga det og til og med kaste opp fordi h*n tar så hardt i.

H*n spiser stortsett alltid det samme og jeg kan ikke se noen sammenheng med matvarer og drikker ofte gjør h*n og. Kan være hun drikker mindre i barnehagen da enn h*n gjør hjemme men de kan jo ikke springe etter ungene med vannflasker hele dagen heller, og de drikker jo til måltider osv.

Hva kan det være som forårsaker så hard mage? Kan det bare være for grovt brød? Eller er det noen annet? Noen som har erfaring med dette som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi måtte be barnehagen sørge for at sønnen vår fikk mer å drikke utenom måltidene, først og fremst fordi han var kjempetørst hver dag når han kom hjem. Så det kan du fint be dem om.

Man hører jo alltid at fiber er så bra for magen, men man må huske på at jo mer fiber man spiser, jo mer vann må man drikke. Hvis ikke forsteiner det seg i tarmene og man får motsatt effekt, altså forstoppelse.

Vi har alltid et par tutkopper med vann tilgjengelig her hjemme som han kan forsyne seg av når som helst.

Gjest Gjest
Skrevet

Har dere prøvs å gi sviskesaft/mos, rosiner eller annet som får i gang systemet?

Skrevet

Ja, det glemte jeg å skrive at hver gang dette skjer gir vi sviskesaft, og h*n spiser rosiner nå og da også.. Men, det sist nå så gikk det bra i to dager før det var på samme viset igjen.

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet

Drikker han mye melk? Datteren vår blir veldig hard i magen av melk, så hun får kun melk til et måltid om dagen. Ellers får hun vann. I tillegg får hun biola innimellom - det regulerer magen godt her!

Skrevet

Oj...det hørtes ikke godt ut for barnet.

Vår datter fikk også dette fra hun var rundt ett år. Hun gruet seg for å bæsje og holdt seg....og gråt når det kom, for det var så vondt.

Legen anbefalte laktulose.

Tror det er reseptfritt på apoteket.

Dette gis på skje og funket utmerket.

Jeg mener å huske at det er et sukkerstoff som hindrer tarmen i å ta opp all væsken fra avføringen, slik blir den mykere og lettere å få ut.

Ellers måtte vi kutte ut alt fra epler til melk og flere matvarer jeg ikke husker nå.

Det er smertefullt for dem og de får rifter og sår bak som forsterker problemet.

Løp på apoteket!

Lykke til.

Skrevet

Jeg ville absolutt oppsøkt lege var jeg dere, dette hørtes plagsomt ut og noe som bør tas på alvor. Antakelig vil legen anbefale en melkefri diett i et par uker, for å se om det kan være melkeallergi, men dette kan dere også bare starte med selv. Man kan ofte fort se om det er melken som er årsaken til plagene hvis en gjennomfører en melkefri diett i 14 dager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...