Gjest Gjest_Tove_* Skrevet 4. mars 2010 #21 Skrevet 4. mars 2010 Hei! Jeg har også fått konstantert denne tilstanden, og jeg fikk skrevet ut blodfortynnende ( Fragmin) sprøyter. Disse har jeg brukt i forkant av flyreiser på over 3 timer, men som legen min sa: kan godt brukes på kortere turer også, folk får blodpropp av så mye rart. Poenget er at med denne mutasjonen er sjansen for blodpropp noe større enn hos andre. Jeg har den dog kun fra en forelder, men likevel er det øket sjanse. Det er ikke riktig at man da kun er bærer, det innebærer en øket risiko, men riskoen er betydelig større om man arver fra begge. ( homozygot og heterozygot) Jeg setter sprøytene selv i magen- no problem! Om jeg blir gravid, skal ta operasjon eller blir sengeliggende må det også tas forholdsregler i følge min lege. Hei, det kommer mye ann på hvor stor faktoren er også. Begge mine søsken har dobbel og dermed en høy sjangse for å få blodpropp (broren min har den dårligste faktoren av alle i familien og er dermed ekstremt utsatt). Faren min har enkel og en høu faktor og har dermed fått blodpropp flere ganger. Moren min har enkel men en lavere faktor, hun trenger dermed ingen medisiner. Jeg har enkel men koaguleringsfaktoren min er nesten helt normal i forhold til "mennesker uten leiden mutasjon", dermed slipper jeg medisiner ved lange reiser og trenger ikke tenke på det. Når jeg ble gravid derimot så satte legen meg på blodfortynnende selv om det egentlig ikke var nødvendig (ekstra sikkerhet kalte han det), dermed hold jeg på å blø ihjel under fødselen takket være for høy dose.. Så ikke ta blodfortynnende ukritisk før du har fått sjekket koaguleringsfaktoren din.. Som andre sier så er det viktig med et sunt kosthold og mosjon.. Vær også ops på symptomer på blodpropp.
Gjest Malle Skrevet 24. november 2011 #22 Skrevet 24. november 2011 Jeg har leiden-mutasjon og det var et slit for meg å bli hørt. Det er ikke så mange leger som har kjennskap til dette. Jeg prøvde 6 leger (gynekologer, overleger og allmennleger) før jeg fikk behandling og bedre oppfølging. Jeg ble da satt på Fragmin og legen reagerte sterkt på at jeg ikke hadde blitt satt på det tidligere! Man skal også ha hyppigere ultralyd når man har leiden pga fare for blodpropp i morkaken som kan skade fosteret. Kom deg til spesialist i indremedisin eller en lege som undersøker deg nøye for om du skal ha Fragmin. Hvis du ser at de kun slår opp på nettet så krev en bedre undersøkelse enn det! Det holder nemlig IKKE! Du SKAL be om at de ser nøyere på deg og stiller spørsmål rundt familien din og blodpropphistorie. Jeg har selv aldri hatt propp. Har flydd mye tidligere og brukt p piller i over 5 år sammenhengende(kan fremkalle propp og blir frarådet å bruke av de med leiden), men det kan alikevel komme en propp i morkaken som man ikke kan merke selv.
Gjest Malle Skrevet 24. november 2011 #23 Skrevet 24. november 2011 Jeg har forresten den milde utgaven (heterozygot). Arvet kun fra min far.
Gjest Liv torunn Skrevet 8. mai 2012 #24 Skrevet 8. mai 2012 Hei. Jeg har Leiden Mutasjon hetrocygott. Fikk to barn før jeg fant ut jeg hadde leiden. Går nå på p-sprøyte. Men min datter har homocygott utgaven og ha 100 ganger større fare for blodpropp, og har fått beskjed om å ta en del forhåndsregler som feks ikke sitte stille lenge, pumpe leggmusklene med jevne mellomrom osv. Legene sier forskjellige ting. Mange leger kan for lite om det enda. Du må nesten be legen din sette seg inn i hva dette betyr for deg. De setter kun folk på blodfortynnende under svangerskap og ved ekstra stor blodproppfare.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2015 #25 Skrevet 22. februar 2015 Jeg skjønner meg ikke på de som sier at sprøytene ikke gjør vondt. Jeg fødte uten smertestillende, lagde ikke en lyd og syntes fødselen var grei. Sprøytene derimot er så forj*vlig vonde at jeg hylgriner av smerte hver gang, 2 ggr daglig. Til slutt får man masse arr, kuler og blodutredelser så man må stikke sprøyten inn i arr fordi det ikke er flere steder å stikke. Det er tortur!!!Anonymous poster hash: dee6b...79c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå