Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mormor bor alene og har gjort det en del år nå, hun jobber også enda selv om hun egentlig skulle vært pensjonist og er en sprek og oppegående dame som reiser til syden ihvertfall 2 ganger i året hvert år, og har gjort det så lenge jeg kan huske.

hun har alle sine barnebarn i samme by som hun, bortsett fra meg og broren min som bor ganske langt unna og derfor ikke har sett familien i den byen mer enn ca 2 ganger i året ca, opp gjennom årene.

det som har irritert meg ganske lenge er at hun er ikke den som bruker mest penger på barnebarna sine, ihvertfall ikke meg og broren min!

våre søskenbarn (hun har 5 barnebarn til sammen med meg og broren min foresten!) som bor i den byen får jo naturligvis mere siden de er mere sammen med vår mormor oftere og sees oftere.

så når jeg og broren min først kommer på besøk så har det hendt at vi får 50 kr i feriepenger for den uken vi skulle være der.

jeg ber henne aldri om penger eller om noe annet i det hele tatt, og har aldri gjort det heller!

men når jeg får julegave og bursdagspenger på maks 300 kr, pluss noen votter så synes jeg det er litt gjerrig gjort.

mulig jeg høres sytete ut nå siden jeg "ikke får penger av mormor".

men jeg hører jo mine venner fortelle alt de får av sine besteforeldre, av penger, innventar...at de virkelig vil hjelpe til så godt de kan med økonomisk støtte og diverse ting de har bruk for.

og nå som jeg har bodd for meg selv en stund (er 22 år) og virkelig har slitt med økonomien, så hadde det virkelig ikke gjort noe med litt hjelp når hun alikevell sitter der med penger opp til ørene!

hun er forrøvrig min eneste besteforelder, og har vært det i mange år nå.

selvfølgelig er jeg glad i mormoren min og det er ikke det at jeg maser om det eller noe, jeg synes bare det er litt trist og litt rart egentlig.

det virker som hun gir meg penger fordi hun må som i bursdag og til jul (300 for hver). ikke missforstå, jeg er kjempeglad og kjempetakknemmelig for det!

jeg har nemlig bursdag i de nærmeste dagene og fikk en konvolutt i posten idag med et bursdagskort og 300 kr fra hun, og det gjorde virkelig susen for meg siden jeg har bare 400 kr til neste uke og skal ha feiring i helgen! det lettet mye bare de 300 kr jeg fikk!

men da klarer jeg ikke unngå og stille meg selv disse spørsmålene.

egentlig var vell dette mest for å få ned mange års tanker!

noen synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Herlighet.. Bryr mennesker seg bare om penger nå til dags?

La nå mormoren din få lov til å nyte pengene sine selv, sikkert for første gang i livet sitt. Hun har som de sier jobbet for de selv, skal hun da ikke få nyte de selv? Jeg har ikke lyst til å dele lønna mi med gud og hvermannsen i alle fall..

Gjest Wacmoc
Skrevet

Syntes du er kravstor og utakknemmelig. Hvertfall ettersom hvordan du skriver..

Gjest Gjest
Skrevet

Du er kravstor. Mormoren din vil kanskje bruke litt penger på seg selv og det har hun all rett til.

Skrevet

jeg prøvde selvsagt og få fram at jeg ikke er utakknemlig eller kravstor, jeg er veldig takknemlig for de pengene jeg får, jeg blir veldig glad for de og har aldri sagt noe annet heller om det.

men jeg synes det bare er litt rart, eller så er jeg vell kanskje bare missunneli på andre folk som får mer hjelp av sine besteforeldre.

Skrevet

Kravstor, utakknemlig, smålig..

Syns ikke du kan forvente at mormoren din skal gi deg masse penger selv om du har lite av det selv.

Skrevet

Farmor har bare meg og mine 2 søsken som barnebarn, pluss pappa som eneste barn hun har kontakt med (tante nekter å ha kontakt). Og vi får 500,- til jul og ALDRI noe ellers. Ikke til bursdag engang. Selv om hun har mer enn nok penger. Så du er på ingen måte den eneste som ikke får til alt du vil ha :)

Gjest Christabelle
Skrevet

Du er voksen og har ansvar for økonomien din selv. Du har ikke krav på penger fra noen. Og gjerrig er hun nok ikke; da hadde du bare fått vottene (eller ingenting). Håper du aldri forteller noen at du føler det sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Du er en utakknemlig, borskjemt drittunge. Beklager å måtte si det.

Jeg får også "bare" 300 kroner av mine besteforeldre. Buhu, altså... Ta deg sammen. Det å anklage mormor for å være gjerrig, er IKKE å vise takknemlighet, på noen som helst måte. Makan.

Hvorfor skal din mormor gi deg sine penger? Du får bursdagsgaver og julegaver. Du får feriepenger (!) av din mormor. Hvorfor i alle dager skal hun gi deg mer? Hun jobber og tjener penger. Det er hennes penger, som hun har fortjent. Det er ikke dine penger. Du har overhodet ikke krav på å få noe som helst. Du er voksen, og skal forsørge deg selv. Da du var mindreårig, var det dine foreldre som skulle forsørge deg. Aldri, på noe tidspunkt, har din mormor vært forpliktet til å holde deg med penger.

Og hvordan vet du at hun sitter med penger til opp over ørene? Vet du hva hun tjener, og hva det koster henne å bo alene? Hun skal ha penger å kose seg med. Hun har jobbet for pengene, og fortjener å kose seg i syden noen ganger i året. Hun vil gjerne legge seg til side noe til hun blir pensjonist og ikke kan jobbe lenger.

Jeg får ikke noe av mine besteforeldre utenom gaver til jul/bursdag, og da er det faktisk 300 kr som er standaren her også. Det har aldri, aldri, falt meg inn at de skal gi meg sine penger!

Hva besteforeldrene til dine venninner gjør, er revnende likegyldig. Din bestemor er ikke gjerrig selv om venninnen din får mer gaver fra sin bestemor enn du får fra din.

Skjerp deg. Stakkars mormoren din som blir hengt ut av barnebarnet sitt på denne måten.

Gjest Wacmoc
Skrevet
jeg prøvde selvsagt og få fram at jeg ikke er utakknemlig eller kravstor, jeg er veldig takknemlig for de pengene jeg får, jeg blir veldig glad for de og har aldri sagt noe annet heller om det.

men jeg synes det bare er litt rart, eller så er jeg vell kanskje bare missunneli på andre folk som får mer hjelp av sine besteforeldre.

Noen gang slått deg at hun kanskje vil bruke sine egne penger som hun har brukt livet sitt til å spare opp på å ha det gøy og bruke det på seg selv? Etter et langt liv fortjener hun da det!

Folk er forskjellige!

Skrevet
Du er kravstor. Mormoren din vil kanskje bruke litt penger på seg selv og det har hun all rett til.

selvfølgelig har hun det!! har da ikke sagt noe annet på det jeg!

jeg unner henne den friheten hun har etter mange år med pleie av min morfar som døde for 11 år siden. det er ikke det jeg sier at hun skal drite i seg selv for å hjelpe meg...jeg er ikke egoistisk selv om kanskje innlegget tydeligvis kan oppfattes sånn.

Gjest septica
Skrevet

Jeg blir helt satt ut når jeg leser innlegget ditt..

Jeg er 23 år,og ikke noe bra økonomi.

Har selv en bestemor som jeg ikke bor i samme by som.

Hun har 8 barnebarn,men de fleste av dem er aldri på besøk og tar sjelden kontakt,"de driver med sitt" sier hun.

Jeg er hos henne så ofte jeg kan,hjelper henne med det hun skulle trenge om det så bare var å klippe plenen.Hun disker alltid opp med noe godt når noen kommer på besøk og stiller alltid opp når noen trenger henne.Jeg har barn selv,som får både bursdagsgaver og julegaver av henne men jeg får ikke,og det får ikke de andre barnebarna hennes heller som er komfirmert.Jeg forstår det så godt,det blir dyrt.Jeg synes det er direkte frekt å tenke sånn om sine besteforeldre,de har absolutt ingen økonomisk ansvar for sine barnebarn.De som kan,de som har råd kan selvfølgelig trå til og hjelpe litt innimellom om de vil det men er det ikke litt omvendt?

Er det ikke vi som skal hjelpe de eldre?Ikke økonomisk men ellers,hadde du besøkt din bestemor mer,og satt deg ned og pratet med henne,holdt henne med lag hadde du helt sikkert fått noe igjen for det,som f.eks en god venn!

Skrevet

i begynnelsen av innlegget ditt trodde jeg du var ganske mye yngre når du skriver om feriepenger og lignende... Typisk fjortiss, tenkte jeg. Men 22??? Herregud, voks opp. Det er faktisk helt vanlig med besteforeldre som kun gir bursdag- og julegaver. Mine sluttet å gi oss julegaver når vi ble voksne, og det synes alle egentlig er rimelig.

Gjest Dora Flanica
Skrevet (endret)

Fem barnebarn, 300 kr til hver, det blir jo 1500 kr til sammen. Blir fort mye penger av det, og hun skal vel og ha noe å leve av. Er vel bedre at hun gir litt og er rettferdig enn at hun hadde øst ut penger over noen og lite til andre. Og hun bestemmer vel over pengene sine, hadde jeg vært henne og visst at barnebarnet mitt forventet penger, så hadde det drept givergleden. Bestemødre er ingen pengemaskiner.

Endret av Dora Flanica
Skrevet

vell, grunnen til at jeg har hatt dårlig økonomi er fordi jeg har vært syk og er på tur ut i arbeidslivet nå og har derfor gått på trygd i 2,5 år.

har spurt mine foreldre en del når jeg har trengt økonomisk hjelp, men de har heller ikke hatt all verdens råd.

har heller ikke hatt mulighet til og kjøre opp sånn at det bare er og kjøre dit på besøk, nettop pga at jeg har vært syk.

og jeg må vell si det igjen da at JO jeg er takknemlig for de pengene jeg har fått og har alltid vist dette til hun og aldri sytet eller noe lignende, dette er første gang jeg har luftet mine tanker i forhold til dette.

men greit, da ble vi enige om at jeg er urimelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ikke det er vanlig at man får utbredt økonomisk støtte av besteforeldrene sine. Jeg og de andre barnebarna fikk av og til større summer fra farmor og farfar fordi de hadde MYE penger og det i grunn var det eneste de klarte å gi (omsorg, kontakt o.l var de dårlige på), men det var virkelig ikke noe vi forventet. Selv om jeg i alle år har hatt trang økonomi har jeg heller aldri gjort meg avhengig av å få penger av foreldre og besteforeldre for å klare meg, gavene har vært en ekstra bonus og noe jeg kunne bruke for å planlegge annerledes framover. Besteforeldrene mine var også mer forsiktige på gavene til sine egne barn. Jeg tror ikke man har godt av å få mye penger bare fordi noen HAR mye penger - skal man lære seg å ta ansvar for egen økonomi og hvordan man kan spare og tjene penger, ha et fornuftig forbruk osv er det ikke bra å basere seg på åpne kraner fra foreldre og besteforeldre.

De aller fleste jeg kjenner får forresten ikke mer, eller noe særlig mer, enn det trådstarter beskriver.

Skrevet

Vet du hva!

Min mormor var også sprek som en okse, bodde for seg selv, reiste fra Nord Norge til Oslo hver sommer! Nå ligger hun på sykehuset med en stor hjerneblødning og kommer neppe til å overleve!

Du bør heller nyte at du har en mormor, enn å sitte å sutre over materialistiske ting! Setter du pris på henne? Gir du henne noe? Gjør du noe for henne? Ringer du, skriver kort, lar henne få vite at du er glad i henne?

Eller sitter du bare å venter på å få noen kroner?

Få deg en jobb så kan du bli vant til å klare deg selv, da slipper du å bli så skuffet over at gavene fra folk rundt deg uteblir!

*provosert*

Gjest Gjest
Skrevet

Synes du er litt urimelig nå ja...

Din mormor gjør helt sikkert så godt hun kan for å være snill og behandle barnebarna likt. At man da som 22 åring er misfornøyd med at man "bare" får 50 kroner i "feriepenger", synes jeg er litt drøyt. For deg er nok ikke 50 kroner stort, men alternativet er jo at du ikke får noe! Som mange andre påpeker, så ønsker hun helt sikkert å bruke pengene på seg selv, hun jobber ennå og ønsker å reise etc. I tillegg kommer det nok en pensjonisttilværelse, hvor hun ønsker å ha en økonomisk fleksibilitet til å kunne fortsette reisingen og leve livet.

Noen besteforeldre ønsker å bruke pengene på barnebarna, andre ønsker å bruke dem på seg selv, og noen vil helst ikke bruke de i det hele tatt. Det får være vedkommendes valg! Har selv vært i situasjonen der nær familie har øst ut sin bekymring med tanke på formueskatt etc, fordi de hadde så mye penger... Men de om det!

En tanke som slo meg da jeg leste innlegget ditt.. Tenkte du noen gang over at du fikk for lite av din mormor før du begynte å spørre dine venner/venninner? Var det noe problem før du visste hva andre fikk? Jeg har venner som får flere tusen kroner av foreldre og besteforeldre til jul og bursdag, men herrefred. De om det! Jeg har verdens beste familie, alle klarer seg bra økonomisk, og vi kjøper koselige gaver som betyr noe til hverandre. Verdi er av underordnet betydning!

Skrevet

Du sier det ikke var meningen å virke utakknemlig osv..hva er det som plager deg sånn da? At du ikke får nok penger? Hvorfor skal du akkurat klage over mormoren din..om du sliter sånn kan du vel spørre venner o.l om å låne penger ikke sitte å syte over at mormoren din ikke gir deg nok penger.

Skrevet
det som har irritert meg ganske lenge er at hun er ikke den som bruker mest penger på barnebarna sine, ihvertfall ikke meg og broren min!

[...]

men når jeg får julegave og bursdagspenger på maks 300 kr, pluss noen votter så synes jeg det er litt gjerrig gjort.

Jeg prøver å tenke tilbake på gaver fra mine besteforeldre den gang jeg var så heldig å ha de i livet mitt. Jeg tror aldri jeg fikk annet enn noen hundrelapper til jul og bursdag - kanskje ble jeg stukket til en liten sum om de var på besøk, men siden de bodde langt unna, var det sjelden!

Og jeg kan ikke huske at jeg stusset over at jeg ikke fikk mer penger.

mulig jeg høres sytete ut nå siden jeg "ikke får penger av mormor".

men jeg hører jo mine venner fortelle alt de får av sine besteforeldre, av penger, innventar...at de virkelig vil hjelpe til så godt de kan med økonomisk støtte og diverse ting de har bruk for.

og nå som jeg har bodd for meg selv en stund (er 22 år) og virkelig har slitt med økonomien, så hadde det virkelig ikke gjort noe med litt hjelp når hun alikevell sitter der med penger opp til ørene!

Jeg synes du høres sytete ut.

En ting hadde vært om hun hadde gjort stor forskjell på dere, noe som hadde vært leit, men som hun likevel er i sin fulle rett til å gjøre.

Har din mormor penger opp til ørene?

Hva betyr det egentlig?

Mener du at hun har mye å avse?

Og hun vil sikkert gi likt, så om du får en sum gir hun kanskje den samme summen til de andre. Da ruller fort kronene ut.

Hvorfor har hun en forpliktelse overfor deg - så lenge du ikke lider noen nød?

Kan hun ikke på sine eldre dager kose seg med penger hun selv har slitt for gjennom livet sitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...