Gjest barnebarn Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Hei! Jeg lurer på hva som er vanlig praksis eller gjengs mening om følgende: Besteforeldrene vil at arven skal gå til barnebarna i stedet for de to barna sine, altså hoppe over en generasjon. De har 5 barnebarn (datteren deres fikk tre barn, sønnen deres fikk to). Alternativene er to: 1: Alle fem barnebarna får like mye. eller 2: Arven blir delt i to - den ene halvparten går til den ene søskenflokken på to, den andre halvparten blir delt mellom søskenflokken på tre. Jeg er litt nysgjerrig på hva som regnes som det mest "riktige" her.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Det må jo folk bli enige om selv, men arvelovens løsning er nummer 2.
LilleRamona Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Det vanlige er at arven blir fordelt på barna, og da ville jo de to fått likt, som de igjen ville delt på sine barn enten da eller senere når det skulle gjøres arveoppgjør etter dem. Siden disse besteforeldrene har presisert at det skal deles på barnebarna regner jeg med grunnen er at de vil at alle fem skal få likt, altså at det ikke skal deles etter den vanlige modellen.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Min mor har tre barn, og hennes søster har to barn. Min tante har alltid vært hysterisk opptatt av at hun ikke skal tape noe på at min mor har flere barn enn henne. Hun anser alle gaver til barna som gaver til seg selv og min mor, så om vi får 300 kr hver til jul, altså 900 kr til sammen, og hennes barn får akkurat det samme, 300 kr hver og 600 til sammen, så skal hun ha utbetalt 300 kr fra min bestemor, siden "min mor" da har fått 900 og "hun" bare har fått 600. Så for å unngå ramaskrik og hyling, måtte mormor dele arven i to.
Gjest what Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Min mor har tre barn, og hennes søster har to barn. Min tante har alltid vært hysterisk opptatt av at hun ikke skal tape noe på at min mor har flere barn enn henne. Hun anser alle gaver til barna som gaver til seg selv og min mor, så om vi får 300 kr hver til jul, altså 900 kr til sammen, og hennes barn får akkurat det samme, 300 kr hver og 600 til sammen, så skal hun ha utbetalt 300 kr fra min bestemor, siden "min mor" da har fått 900 og "hun" bare har fått 600. Så for å unngå ramaskrik og hyling, måtte mormor dele arven i to. Eeeh, er det mulig? Hvis mormor hadde dødd før hun delte ut arven så hadde din mor og din tante fått like mye, dvs. delt på de to livsarvingene. Hvis din tante var død så ville hennes barn fått hennes halvdel av arven, delt på det antall barn hun hadde enten det var to, tre eller ti. Sånn er det bare, men jeg skjønner det er krig i verden med slekt som dette. Minner litt om min fars familie egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Arveloven er helt klar på dette, og det er alt. 2 som gjelder. Nå kan vel uansett ikke besteforeldre bestemme at det er barnabarna som skal arve (så sant det ikke er snakk om arv utover pliktdelsarven). De kan selvsagt sterkt anmode om dette og håpe at barna respekterer dette ved å la arven gå videre til neste generasjon. Det riktige blir at barna arver likt, og så deler de summen videre til sine barn (altså barnebarna).
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Det er veldig lurt av besteforeldre å gjøre det på denne måten - da sparer man et ledd med arveavgift - smart tenkt. Så lenge pengene går rett til barnebarna mener jeg at det er mest rettferdig at alle barnebarna får likt beløp. Så lenge alle barna har gitt dem barnebarn så vil det ikke blir urettferdig. Hvis et eldre ektepar har 3 barn og bare 2 av barna har fått barn så vil det bli urettferdig å gi pengene direkte til barnebarna .. Da er det eneste riktige å dele likt på barna så får de dele videre til sine barn - og da blir det mindre på hver for den av barna som måtte ha flest barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå