Gå til innhold

hårballer og middel mot dette, noe som virker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en langhåret katt og han er litt plaget med hårballer.

Har kjøpt en pasta mot dette på dyrebutikken, men det sliter jeg med å få han til å spise.

Hvilket middel bruker dere og er det egentlig noe som virker?

Vi er også flinke til å gre han, men han får jo i seg endel hår likevel, og det er ikke kjekt med en katt som brekker seg i tide og utide og i morges kastet han opp i senga rett ved hodet mitt.

Ikke noe jeg likte å våkne til...

stakkars pusen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det mest effektive er skikkelig kvalitetsfôr. Jeg har 2 langhårskatter som røyter en del. Men har alltid brukt for fra Hills eller RC beregnet på langhårskatter - har aldri opplevd en hårball.

Ellers børsting - som du jo gjør allerede. En god karde vil være det beste. Enkelte bruker furminator, men dersom du velger dette må du være forsiktig, den røsker med seg vel mye pels.

Gjest Marlo
Skrevet

Royal Canine sitt fôr til katter er det jeg absolutt anbefaler.

Har jobbet i dyrebutikk, og fikk da kun positive tilbakemeldinger fra de som prövde det fôret som hjalp mot hårballer.

Det fôret "smörer" innvending slik at det er lettere for katten å få hårballene ut - både den ene og den andre veien. For hårballer vil den jo få uansett - det går ikke ann å unngå da de vasker seg så ofte.

Fôret er dyrt og det er mange som reagerer på det i begynnelsen, men man må tenke på at katten spiser mye mindre av fôret fordi det inneholder alt det katten trenger ( imotsetning til vanlig dagligvarefôr), katten tar til seg mye mer av näringen som förer til mindre inntak av mat og mindre "utslipp" av mat =)

Skrevet

Jeg bruker Iams kattefor for langhårskatter. Og da kommer det ikke hårballer i pelsen eller hårballer hostet opp :)

Skrevet

Den siste katten vi hadde var veldig langhåret.

Så jeg så dette som naturlig at hårballene måtte ut.

Det er jo ikke farlig.

Vi børsta han jevnlig og han storkosa seg når han ble børsta.

Kom med engang han så børsten :)

Gjest Marlo
Skrevet

Nei det absolutt ikke farlig og det er jo helt naturlig.

Problemet kan derimot bli at de blir såre i halsen og tarmene, samt at det kan gi forstoppelse og andre tarmproblemer.

Så gre ofte og pass på at den får i seg fôr som "smörer" katten innvendig kan lette på problemene

Skrevet
Nei det absolutt ikke farlig og det er jo helt naturlig.

Problemet kan derimot bli at de blir såre i halsen og tarmene, samt at det kan gi forstoppelse og andre tarmproblemer.

Så gre ofte og pass på at den får i seg fôr som "smörer" katten innvendig kan lette på problemene

Oi sann, der lærte jeg noe :)

Visste ikke de kunne bli såre i hals og tarm.

Takk ;)

Skrevet (endret)

Høres ikke kjekt ut med den spyingen hele tiden. :frown: Plagsomt må det jo være for de og. Er katten din ute så den får spist gress da? Hvis ikke kan du jo gi den kattegress, eller bare rett og slett plukke med litt inn.

Ellers tror jeg som de andre sier over her, at foret har alt å si når det gjelder pelsen! Min er sånn "halvlanghåra" og har enormt tykk pels, og jeg har aldri opplevd at hun har brekt seg eller kastet opp.

Til vanlig bruker jeg RC Fit, men i røyteperiodene blander jeg litt RC Hair & Skin i foret hennes. Jeg kammer henne hver kveld med en fintagget kam, mest for å få ut rusk og rask og rare ting ut av pelsen hennes (i går kveld kom hun inn med en snegle på ryggen :haar: ). Kanskje jeg skulle starte en ny tråd om rare ting man har funnet i kattens/hundens pels? :)

Endret av Aurora M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...