Gå til innhold

Grønt lys for fotgjenger OG grønt lys for kjørende


Anbefalte innlegg

Gjest pia24
Skrevet

I min nærby vet jeg av tre slike kryss. Her får både kjørende og gående grønt lys på samme tid. Jeg har selv vært ute for at biler har tutet når jeg har gått over disse kryssene, fordi de ikke VET at det er grønt både for dem og meg. Jeg kan ikke se noe informasjon opp mot lyskrysset eller i lyskrysset som viser sjåføren at det er grønt for begge parter, og det er derfor forståelig at sjåføren tuter fordi han tror at jeg går på rødt lys. I dag skjedde en dødsulykke i et slikt kryss...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er KUN dersom bilfører får grønn PIL at han kan være sikker på at fotgjengere ikke har fått grønn mann.

Gjest Gjest
Skrevet

Men da mener du vel slike kryss hvor man kan velge om man skal kjøre rett frem eller om man skal svinge. Da gjelder alltid lyset for bilene KUN rett frem om det er vanlig rundt lys, eller KUN til høyre/venstre om det er en pil. Om det er grønt lys rett frem, og bilene svinger til høyre eller venstre, så har de vikeplikt for fotgjengere som skal krysse gaten.

Grønt lys betyr at du har klar bane den veien lyset peker. Enten rett frem ved rundt lys, eller til siden ved pil. Er det rundt lys, betyr det IKKE at det er klar bane til noen av sidene. Da har du vikeplikt for både fotgjengere dit du skal svinge, og for biler som kommer imot om du svinger til venstre.

Dette er slett ikke vanskelige regler.

Det skal ALDRI være grønt lys for biler og fotgjengere i samme retning samtidig. Det skal ikke forekomme at det er grønt lys for biler til å kjøre rett frem, og samtidig er grønt lys for fotgjengere som skal krysse den samme gaten. Om det er noe slikt der du bor, må du melde fra, for da er det noe alvorlig feil med lysene i det krysset!

Gjest pia24
Skrevet

Beklager, det har jeg ikke fått med meg. (Og tydeligvis gjelder det mange andre også. så takk for opplysningen).

Gjest pia24
Skrevet

...jeg tror forresten at det er både grønn pil og grønt lys for fotgjengere samtidig her jeg bor. Men jeg er ikke 100% sikker.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det et sånt lyskryss, hvor det er grønt lys for bilen som skal kjøre rett frem, og det er grønt lys for fortgjengeren som skal krysse veien (dvs, krysse forran bilen). Det er bestemt at de skal omstille lysene om et par mnd. Her er det heller ingen advarsel verken for bilfører eller fotgjenger om at lysene vil være grønn for begge på samme tid.

Da jeg tok førerkortet for en del år siden, så lærte jeg at jeg aldri skulle stole på trafikklysene, grunnet denne absurde ordningen. Hvis jeg så fotgjengere komme gående mot lyskrysset, så skulle jeg altid vente til jeg så at de stoppet, eller om de begynte å gå ut i veien.

Gjest kenneth
Skrevet

Den type kryss kan naturlig nok by på problemer. Står man som bilist og venter på at motgående trafikk skal passere, slik at man får svingt inn til venstre, er det lett å overfokusere på trafikken som kommer i mot og neglisjere potensielle fotgjengere i veien man skal svinge inn på.

Jeg ser ikke helt poenget med ekstra informasjon, da dette tross alt er en vanlig type kryss - i.h.t. trafikkregler som folk med førerkort skal kunne.

Alternativet er å ikke gi bil og fotgjenger grønt samtidig, men ta de etter tur. Hvis det stadig vekk skjer sammenstøt i et slikt kryss, vil vel det være et godt alternativ (men ikke forenlig med tidsklemma).

Skrevet

Dersom det var dødsulykken i Trondheim dette innlegget refererer til, så er det grønt (rundt) lys til kjørende og grønn mann til fotgjengerene på samme tid.

Skrevet

Har opplevd dette mange ganger, siden jeg alltid bruker beina for å komme meg frem her i byen. Har blitt tutet på, ropt til, nesten nedkjørt flere ganger. Utrolig irriterende med bilister som ikke skjønner reglene, og ikke minst farlig.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Jeg syns ikke det er kryssene som er problemet her. Det at fotgjengere kan ha grønt når man svinger inn på en vei må man ta høyde for når man er ute og kjører. Det som er mye skumlere er at det virker som om mange ikke er forberedt på dette. Det er bra at den obligatoriske opplæringen før man kan kjøre opp er blitt såpass mye mer omfattende de siste årene, men vi har framdeles mye å gå på når det gjelder føreropplæreing.

Jeg mener at mer skilting og anvisninger er feil vei å gå. Mange sjåfører kan jo nesten ikke vikepliktsreglene lengre fordi det er skilt i de fleste kryss. Folk bruker hodet mindre i trafikken rett og slett fordi vi hele tiden blir fortalt hva som er riktig. Dette skaper passive sjåfører som er usikre på reglene.

Endret av strykebrett
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde helt ærlig at dette var så basiskunnskap at alle som har førerkort visste dette. De fleste lyskryss i Norge er faktisk slike kryss.

Jeg synes det burde være en mye strengere kontroll av kjøreskolene. Det er der det viktige arbeidet ligger. Ikke i førerprøvene. Spesielt synes jeg det bare er tull at kjøreskoler kan kjøre Ta-lappen-på-en-uke-kurs.

Ja, man har teoriprøver, men det er langt fra all kunnskap som kan testes der. Min kjøreskole var veldig flink på å kjøre repetisjon på "den viktigste kunnskapen" samt å dunke inn gode holdninger. Kunnskap og holdninger ble like mye innprentet under kjøreundervisningen som på teorikurset. Gjennom erfaring fra familie, venninner, venner og kjærester, så er jeg faktisk sjokkert over store forskjeller i kunnskap og holdninger om trafikken. Jeg kan si hvem som gikk på samme skole som meg når jeg sitter på, for å si det sånn.

Skrevet

At bilister har vikeplikt for fotgjengere i slike kryss, er klart. Men bilister har ikke vikeplikt for syklende! Altfor mange syklister tror det er klar bane ved grønt lys, og dermed sykler de rett ut i slike kryss. Siden de kommer fort kan de vært vanskelig å unngå for en bilist.

Jeg er klar over at bilister må være oppmerksomme siden det tross alt er myke trafikanter det er snakk om, men de syklende myke trafikantene gjør det av og til svært farlig og vanskelig å være bilist. Jeg vil presisere at jeg er begge deler selv, bilist og syklist!

Gjest Gjest
Skrevet
Men bilister har ikke vikeplikt for syklende!

Da må du lese trafikkoven en gang til:

§ 7. Vikeplikt

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

Gjest Glør
Skrevet

For at man skal ha vikeplikt for syklister i forgjengerfelt må de gå av sykkelen og trille den. Hvis ikke har de vikeplikt. Alt for ofte kommer de susende ut i feltet i full fart, og skaper nestenulykker.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1329716.ece

Du skal ikke gå mange skrittene i Trondheim for å se at «alle» sykler på fotgjengerfeltene. Men tror du bilistene har vikeplikt, tar du deg feil.

– Det gjelder bare om du går av sykkelen og triller den over fotgjengerfeltet, sier Richard Sanders i Syklistenes Landsforbund.

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...67/1011/NYHETER

– Man er tryggere når man går av sykkelen i en fotgjengerovergang, sier operasjonsleder Johs Nysæter i Vestfold politidistrikt.

Hvis man går av sykkelen skifter man status fra kjøretøy til fotgjenger ifølge lovverket.

Gjest Gjest
Skrevet
For at man skal ha vikeplikt for syklister i forgjengerfelt må de gå av sykkelen og trille den. Hvis ikke har de vikeplikt. Alt for ofte kommer de susende ut i feltet i full fart, og skaper nestenulykker.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1329716.ece

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...67/1011/NYHETER

Syklende som sykler i gangfeltet har bare vikeplikt hvis du kommer fra deres høyre. kommer syklisten fra din høyre har du vikeplikt for han.

Skrevet (endret)

Nei vel...? Er ikke det feil? Syklister som sykler over fotgjengerfelt har da vikeplikt uansett. Bilene har bare vikeplikt for gående i fotgjengerfelt.

Edit:

"Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen."

Hentet fra Lovdata, § 7.

Endret av vesla86
Gjest Wacmoc
Skrevet

Har et slikt kryss oppi gata fra meg. Er alltid grønn mann når det er grønt lys, og det skaper farlige situasjoner. Bestekameraten min ble påkjørt og døde da en lastebil ikke viste dette, og kameraten min havnet i blindsonen hans. Jeg tenker det at om lastebilsjåføren hadde vært klar over at det var grønn mann samtidig som han fikk grønt lys så kunne ulykken vært ungåes.

Liker ikke sånne kryss, og er ekstremt obs når jeg krysser dem selv.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei vel...? Er ikke det feil? Syklister som sykler over fotgjengerfelt har da vikeplikt uansett. Bilene har bare vikeplikt for gående i fotgjengerfelt.

Edit:

"Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen."

Hentet fra Lovdata, § 7.

Jeg tror du har rett. Det er imidlertid på høy tid å gjøre om denne regelen som skaper en unødvendig hindring for syklende. Syklister bør få forkjørsrett i fotgjengerfelt på linje med gående, uten at de trenger å gå av sykkelen!!

Gjest Gjest
Skrevet
Nei vel...? Er ikke det feil? Syklister som sykler over fotgjengerfelt har da vikeplikt uansett. Bilene har bare vikeplikt for gående i fotgjengerfelt.

Edit:

"Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen."

Hentet fra Lovdata, § 7.

Ja, det stemmer, men denne regelen gjelder ikke for veikryss, da kommer 7.3 foran 7.4.2.

7.4.2 er til for at ulike trafikanter som lovlig befinner seg på sykkel/gangvei/fortau ikke skal hive seg ut i kjøreveien og krysse den. Men i et kryss, så "avbryter" bilveien sykkel/gangvei/fortau og da er overgangsfeltene mer som en påminnelse om at "her er sykkel/gangvei/fortau". Kanskje burde sykkel/gangvei/fortau alltid være forhøyet, slik at kjørende er mer bevisst at det er de som krysser. På samme måte som når man skal krysse jernbanespor.

Var det forståelig for noen?

Skrevet

Ja, tror jeg skjønte den. Jeg reagerte egentlig mest på det gjest over meg skrev:

Syklende som sykler i gangfeltet har bare vikeplikt hvis du kommer fra deres høyre. kommer syklisten fra din høyre har du vikeplikt for han.

Det var det jeg mente var helt feil.

Hvis bilister skulle hatt vikeplikt for syklende i gangfelt, så måtte det nesten vært en regel om maksfart for syklisten, og det hadde vel aldri fungert. Noen syklister bare peiser på rett ut over gangfeltet, og da kan det bli knapt med tid for bilistene å reagere på, SELV om de skal kjøre forsiktig når de ser et gangfelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...