Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom mor og far blir enige om å være hjemme 15 mnd med barnet, og den ene dermed må ha ulønnet permisjon i noen måneder, hvordan bør man da gjøre det med utgifter i denne perioden? Problemet er delt økonomi, den ene har gjeld, den andre ikke. Blir det urettferdig at den som ikke har gjeld, betaler avdragene på gjelda til den som er hjemme i ulønnet perm? Eller kan den som har gjeld si til den andre at: du må ta ulønnet perm, for jeg har ikke råd...? (den andre har formue, så den andre vil klare å betale sin del av faste utgifter selv uten å ha inntekt i noen måneder).

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Den som jobber bør jo dekke alle utgifter til den som er hjemme. Det er jo felles barn det er snakk om. Og antar en felles avgjørelse om at en av dere skal være hjemme? Ikke bare at den ene har lyst. Er det bare fordi en har lyst men den andre kunne tenkt seg at barnet var i barnehage så kan en jo ikke kreve at utgiftene blir dekket

Endret av liv
Skrevet

Jeg synes det er naturlig om begge sparer til dette på forhånd. At en viss andel av lønna settes av til ulønnet permisjon. Da tar begge kostnaden.

Antar da også at det er en felles avgjørelse at en skal være hjemme.

*og er takknemlig for at jeg selv har fellesøkonomi med min mann*

Skrevet
Den som jobber bør jo dekke alle utgifter til den som er hjemme. Det er jo felles barn det er snakk om. Og antar en felles avgjørelse om at en av dere skal være hjemme? Ikke bare at den ene har lyst. Er det bare fordi en har lyst men den andre kunne tenkt seg at barnet var i barnehage så kan en jo ikke kreve at utgiftene blir dekket

:Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Misunner alle som har fellesøkonomi.

Det er ikke mitt valg å ha delt økonomi, for å si det sånn, det er samboer som har så mye penger som han er redd for å miste, onkel-Skrue-mentalitet.

Han ser for seg at han kan ta store deler av permisjonen, og jobbe hjemmefra mens babyen sover (dvs han skal ha penger fra NAV og "jobbe litt ved siden av"). Jeg ser for meg at da blir jeg gående oppe om natta med en skrikende unge, for så å dra på jobb helt utslitt.

Jeg vil heller ta mammapermen på 36 uker, og at han som har råd til det evt tar ulønnet perm etter at han er ferdig med fedrekvote (men det som var hans tanke var jo å få både i pose og sekk, penger fra NAV + jobbe litt oppå det. Han er nok ikke like interessert i å være hjemme hvis ikke det flyter inn penger samtidig).

TS

Skrevet
Han ser for seg at han kan ta store deler av permisjonen, og jobbe hjemmefra mens babyen sover (dvs han skal ha penger fra NAV og "jobbe litt ved siden av"). Jeg ser for meg at da blir jeg gående oppe om natta med en skrikende unge, for så å dra på jobb helt utslitt.

Det er ikke lov å jobbe når en har full perm - men han kan jo ta tidskonto. Betalt fra arbeidsgiver når han jobber og fra nav når han har perm og permen varer lenger.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke lov å jobbe når en har full perm - men han kan jo ta tidskonto. Betalt fra arbeidsgiver når han jobber og fra nav når han har perm og permen varer lenger.

Men hvem skal passe barnet når han jobber da? Jeg er jo avhengig av min inntekt.

Kan han f.eks få penger fra NAV for å være hjemme dagtid, og så jobbe for seg selv på kveldstid?

Gjest Gjest
Skrevet
Kan han f.eks få penger fra NAV for å være hjemme dagtid, og så jobbe for seg selv på kveldstid?

Nei.

Skrevet
Men hvem skal passe barnet når han jobber da? Jeg er jo avhengig av min inntekt.

Om han jobber på kvelden f.eks to kvelder i uka - tilsvarende en dag vil permen bli forlenget med den tiden så han blir mer hjemme. Det er det samme om han jobber dag eller kveld men jobber han så får han ikke penger fra nav for den tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...