Gå til innhold

Hva kler dere på ungene når det er "kaldt", men fint vær?

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt mamma
Skrevet

I dag var det altså fem grader kl. 7.45, men det var ikke en sky på himmelen. 12-åringen kom ned i shorts (den tynneste han har, selvfølgelig :roll: ) og t-skjorte og trodde det var sommer. Jeg sendte ham opp igjen med beskjed om å ta på bukse, men han mente det ville bli varmt i løpet av dagen, og nektet. Jeg mener det er lite sannsynlig at det blir 20-25 grader på en dag som starter (for oss) med fem, men kan selvfølgelig ta feil. Her i huset får de ikke lov til å gå i shorts når det er 15 grader ute. Så jeg ga meg ikke, og han tok på bukse til slutt.

Da jeg skulle følge minstemann (som går i første og begynner før eldstemann), sa jeg at 12-åringen fikk da på seg en tynn jakke bare til skolen (det var fortsatt fem grader), som han altså ikke trengte å ha på seg i friminuttene hvis han syns det blir for varmt. Da jeg kom tilbake fra skolen hadde eldstemann dratt som vanlig. Litt senere kikket jeg inn på rommet hans, og der lå buksa fra i morges og den tynne shortsen manglet...

Huff, jeg blir så oppgitt! For det første fordi jeg ønsker at ungene skal høre etter, rett og slett, og for det andre fordi dette er typisk eldstemann. Jeg prøver å lære ham at han godt kan komme med argumenter hvis han ikke er enig med meg, så kan det kanskje hende at vi kan inngå kompromisser. I dag morges kunne jeg f.eks. kanskje gått med på at han kunne tatt på seg en tykkere shorts i joggebuksestoff eller en trekvart lang bukse. I stedet venter han til jeg drar så han kan gjøre som han vil *sukk*

To spørsmål: Syns dere jeg er for streng?

Og hva bør konsekvensene bli for eldstemann? Jeg syns det er vanskelig akkurat det her. Han har gjort dette før, og sier at han bare ikke har lyst til å høre etter, han vil gjøre som han selv vil. Dette er noe som gjør både meg og faren sint, for vi har prøvd å lære ham at han må høre etter oss, og når vi ser at han kan det, kan han få større egenbestemmelse (han er dessverre ikke særlig fornuftig). Faren har en tendens til å enten straffe ham alt for strengt (syns jeg) eller bare si at det ikke er noen big deal, altså helt inkonsekvent. Det er jo ikke noe rart gutten ikke lærer... Jeg er redd for å overdrive, samtidig som jeg ikke syns han skal slippe unna uten noen som helst reaksjon fra meg/oss.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konsekvensen er vel at at han fryser. Blir han syk, blir det ingen privilegier, rett og slett fordi det er hans egen skyld.

Gjest Oppgitt mamma
Skrevet

Jeg ser hva du sier, men syns ikke det er greit at han ikke hører etter. Han kommer aldri til å innrømme at han fryser (noe han nok gjør, det er nå ni grader og helt overskyet her...), og jeg syns ikke det holder med naturlige konsekvenser. Det er faktisk sånn her i huset at ungene skal høre etter foreldrene sine.

Skrevet

Hei

5 grader er ikke akkurat veldig varmt, men jeg han er jo også 12 år. Kunnne han ikke tattt med shortsen i sekken og evn skiftet på skolen? eller gått i shorts og hatt med bukse.

Vel det er lett og være etterpåklok, jeg har selv ei jente på 11 og føler meg ganske så "streng " inimellom, etterpå kan tenke over om det virkelig ar verdt alt bryet med å nekte henne å gå i den spesielle buksa eller bare i den kjolen.

På en annen side så må de jo lære å kle seg selv, og hvordan skla de lkære hvis vi alltid forteller de hva de skal ha på.

Jeg har slutet med å bry meg altfor mye om hva som blir tatt ut av skapet, samtidig som jeg unngår flere konflikter, blir jentungen mer selvstendig , og lærer å kle seg etter været.

Jeg hadde nok snakket med han om at han trosset din avgjørelse, men jeg hadde nok ikke gjort noe stort nummer ut av det.

"barn" i den alderen er ikke alltid de enkleste å ha med å gjøre. hehe

Kreps-

Gjest Oppgitt mamma
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at han bevisst ventet til jeg dro før han skiftet. Jeg er som sagt åpen for argumenter og kompromisser, i stedet er det viktigere for ham å få viljen sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ditt problem, men jeg dessverre ikke løsningen på problemet. Det enkelste hadde vært å la ham få kle seg selv siden han er så stor, men samtidig er jo problemet at han ikke har respekt for dere.

Kunne det være en midlertidig løsning være å fjerne alle klær som ikke passer til været? Alle shortser fjernes/gjemmes inntil værmeldingen viser jevnt høy temperatur fremover. Forklar samtidig at dette skjer fordi han ikke hører på dere / respekterer dere, ikke fordi han ikke kan gå med shorts og fryse.

Lykke til!

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg hadde blitt kraftig irritert av at han lurte meg bevisst! Hadde nok gått ut over tv- eller pc-tid her i huset.

Hvis ungene lurer på hva de skal ha på seg, pleier jeg å la dem gå ut på trammen og kjenne på temperaturen, så får de selv vurdere.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette problemet sto det faktisk om i Aftenposten tidligere i vår. Da anbefalte forståsegpåerne at man skulle la ungene ta på seg det de ville. Om de frøs, så ville de lære til neste gang. Det er ikke verdens undergang om ungen fryser en dag.

Jeg synes du er for streng når du skal bestemme hva en 12-åring skal ha på seg. Det er ham selv det går ut over. Selvsagt skal han lye deg, men jeg synes ikke klesvalg er noe å lage krig om.

Forøvrig går jeg selv i skjørt og t-skjorte i 15 grader når det er sol. Det er mer enn varmt nok, og en gutt som løper rundt i friminuttene vil antageligvis ikke fryse i det hele tatt.

Skrevet
Jeg hadde blitt kraftig irritert av at han lurte meg bevisst! Hadde nok gått ut over tv- eller pc-tid her i huset.

Hvis ungene lurer på hva de skal ha på seg, pleier jeg å la dem gå ut på trammen og kjenne på temperaturen, så får de selv vurdere.

Det er godt det ikke bare er jeg som reagerer, da! Jeg tenkte i utgangspunktet som deg, men da må jeg bli hjemme og passe på ham (han slutter kl. 14, og jeg har egentlig planer fra kl. 14.30 i dag). Det hjelper ikke å si at han ikke får lov, for så fort han er hjemme alene, driter han i alle regler.

Det med å gå ut på trammen er ikke så dumt, problemet er at gutten vår er mer interessert i å bestemme selv enn å holde seg varm, så han går gjerne i shorts når det er kaldt hvis jeg sier han får vurdere selv. Huff, nå høres det ut som jeg har den drittungen, men det er han faktisk ikke. Han er bare utrolig sta og opptatt av at ingen skal bestemme over ham...

Ikke meningen å "disse" rådene dine, *Mim*, - tusen takk for dem! :) - det blir nok noe ala det første du sier, men i ettermiddag (eller jeg må endre planene mine).

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å skremme dem litt da?Mye brukt før i tiden,men gjør man det i dag blir vel barnevernet innkoblet..Hva med å feks si at det er en i en luftballong som paasser på så alle barn kler seg riktig.vidar teisen feks?Vanskelig det der..

Gjest Oppgitt mamma
Skrevet
Dette problemet sto det faktisk om i Aftenposten tidligere i vår. Da anbefalte forståsegpåerne at man skulle la ungene ta på seg det de ville. Om de frøs, så ville de lære til neste gang. Det er ikke verdens undergang om ungen fryser en dag.

Jeg synes du er for streng når du skal bestemme hva en 12-åring skal ha på seg. Det er ham selv det går ut over. Selvsagt skal han lye deg, men jeg synes ikke klesvalg er noe å lage krig om.

Forøvrig går jeg selv i skjørt og t-skjorte i 15 grader når det er sol. Det er mer enn varmt nok, og en gutt som løper rundt i friminuttene vil antageligvis ikke fryse i det hele tatt.

Jeg lager ikke krig over klesvalg, gutten har gått med mye rart! Det er når han vil gå uten stillongs i minus ti og sin tynneste shorts i fem grader at jeg blander meg.

Dette er også en gutt som er mer interessert i å bestemme selv (håper det er alderen) enn å lære noe. Han gjør de samme feilene om og om igjen. Blir han syk, har han glemt det til neste gang, og minner vi ham på det, bare smiler han.

Utenom dette er han faktisk en veldig grei gutt :)

Gjest Oppgitt mamma
Skrevet
Hva med å skremme dem litt da?Mye brukt før i tiden,men gjør man det i dag blir vel barnevernet innkoblet..Hva med å feks si at det er en i en luftballong som paasser på så alle barn kler seg riktig.vidar teisen feks?Vanskelig det der..

Dette hadde ikke funket på minstmann, en gang, de er altfor smarte til å gå på noe sånt.

Ellers takk for rådet! :)

Skrevet

Det er jo på tide at ting får konsekvenser, når han durer fram som han vil og fullstendig lukker ørene for hva foreldrene sier.

Klart han gir blaffen når han skjønner han kan gjøre som han vil.

Setter du restriksjoner på ting så det går utover friheten hans, så skjønner han kjapt at det lønner seg å høre etter.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette hadde ikke funket på minstmann, en gang, de er altfor smarte til å gå på noe sånt.

Ellers takk for rådet! :)

Bare hyggelig.Sannelig ikke lett dette der.Da jeg var liten ville jeg absolutt drive ved veien,husker ikke hvorfor,men mine foreldre måtte tilslutt skremme meg med veg-heksa.Det funket visst!Hva med kle-heksa?Konsekvensene husker jeg ikke,og ønsker heller ikke vite det i dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Det hender man må sette barn i respekt,og jeg har selv en gutt som var veldig sta,ville styre alt selv.Jeg gjorde følgende:kjøkkenbordet skulle byttes ut,jeg fikk sagd det nesten av på midten og la en duk over.Neste gang spetakkelet nådde toppen tok jeg å slo det hardeste jeg kunne i bordet,det gikk som jeg håpet,knakk på midten med bulder og brak.Etter det fikk han en veldig respekt for meg.

En jeg kjenner hadde problemer med å få barnet til å bruke hjelm når han syklet,faren tok et egg og kastet det i gulvet og sa at dette kan skje med ditt hode hvis du kjører galt uten hjelm.Hjelmen ble satt på hodet av gutten selv hver gang etter synet av egget som lå der.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjem alle klærne.og det blir enten en tynn rosa kjole eller en kul drakt som passer været.Velger han da og bruke den tynne kjolen,så...

Gjest stiffstikker
Skrevet

Det er ike barn som skal besteme,det er foeldrener.Satt i raspekt.

Gjest *Mim*
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt.

Jeg lager ikke krig over klesvalg, gutten har gått med mye rart! Det er når han vil gå uten stillongs i minus ti og sin tynneste shorts i fem grader at jeg blander meg.

Det hadde jeg faktisk latt han få lov til. Jeg synes du er litt streng på påkeldning, men å være streng i forhold til at han ikke hører på deg er noe annet.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er viktig å passe på at ungene kler seg godt. Stedattera mi fryser aldri og skal alltid ha lette klær på. Er det kaldt ute, så får hun pent ha langbukse (som hun kan brette opp til capri hvis det blir varmt). Jakke må hun ha på, men den kan hun også ta av seg om det blir varmt. Synes det er bedre å ha med ei jakke for mye enn for lite.

Det med at han ikke hørte etter, hadde jeg nok helt klart gjort noe med. Men jeg hadde tatt fra han noe han likte. Liker han å spille pc, så hadde jeg kortet ned/ fjernet den tiden den dagen. Og jeg hadde gått langt for å sørge for at han hørte etter. Om jeg så må koble fra skjermen eller internetten, så hadde jeg gjort det om jeg ikke var hjemme selv. Er han ikke interessert i pc, så blir det lite nyttig. Vil han være ute, så gi han husarrest. Det hjelper ikke å straffe han med å ta fra han noe han ikke bryr seg om.

Stedattera mi er snart 11, hun er veldig grei og snill, men noen ganger så blir det bråk, men det er bare naturlig. Hun er også kommet i den alderen der ingen bestemmer over henne, men da tar hun feil, for det er akkurat det vi gjør :fnise:

Det er viktig å følge opp hver gang han ikke hører etter, for da lærer han seg at hver gang han ikke hører etter, blir det konsekvenser. Ikke bare av og til. Etterhvert kommer han bare til å komme med protester når han må skifte, men så lenge han skifter til bukse og ikke tilbake igjen, er jo poenget oppnådd.

Endret av FireFairy
Skrevet

Jeg syntes ikke du er for streng. Har selv ei jente på samme alder, og hun får streng beskjed om å kle på seg etter vær og vind....

Det er ikke så enkelt som noen skriver - nemlig at de bare kan gå og fryse.. For gjør hun det, blir hun forkjøla.... Og blir hun forkjøla - smitter hun iallefall sine småsøstre og gjerne oss voksne også.... DET er IKKE noe jeg er interisert i.

Hun vet at blir hun syk, så må hun være hjemme fra mye hun liker..Derfor hjelper det å minne henne på det.

Jeg hadde også gitt henne konsekvenser, hvis hun hadde brutt en avtale vi hadde. Det handler om respekt...

Nå må jeg legge til at min eldste jente, stort sett er meget grei - når det gjelder klesvalg :jepp: Men så har vi "prenta" mye på klær i forhold til vær oppigjennom årene også da.... :ler:

Vil også legge til at det er bedre å sende med de litt for mye klær, enn for lite. Så kan de ta av seg litt i løpet av dagen, hvis det blir varmere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...