Gå til innhold

Kattepus

Gjest Gjest_Isabell_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Isabell_*
Skrevet

Hei! Jeg skal nå straks skaffe meg en katt og lurer på om noen kan svare meg på et spørsmål. Dersom jeg en kveld skal bort på besøk hos f.eks en venninne eller min mor e.l (som ikke har dyr selv) kan jeg da ta med meg pusen min eller vil den trives bedre ved å være hjemme alene noen timer? Jeg tenkte på å venne den tidlig til å kjøre bil og bli med meg rundt slik at den slipper å være alene de gangene jeg skal bort (ikke at det er så ofte men..)

Katter er vel litt annerledes enn hunder der.. Hunder vil jo gjerne bli med på alt, mens katten kanskje heller setter pris på å holde seg hjemme der den er husvant? Eller kan den vennes på å reise litt rundt også? Dette kan jo være en fordel om jeg ønsker å ta den med på ferietur til min familie oppe i nord også.

Håper noen har litt peiling på kattens adferd og dens ønsker, for jeg vil jo min lille pus alt det beste :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke aner jeg, men har nettopp fått meg kattunge. Får bare håpe at den var fulle 8 uker da jeg fikk den, men tror den var 7 uker. Har vært hos meg i en uke. Jeg jobber fulltid, bor hjemme :sukk: , og mamma er i dialyse i 4-5 timer tre ganger i uka. Katta er dermed nødt til å være alene. Det har gått helt fint. Som kattunge vil den leke->sove->leke. Men når den kjeder seg, så tror jeg den fint kan finne et sted for å sove eller leke med seg selv. Katta klarer seg alltids alene. Iallefall for noen timer som du beskriver her.

Det er jo ikke snakk om at du (ts) drar på ferie heller :)

Skrevet

Det kommer jo alt an på om du har tenkt at katten din skal få lov å gå ut når den blir stor nok.

Du bør uansett ikke begynne å ta den med andre steder før den har blitt skikkelig stedbunden der den bor, noe som skjer tidligst om 3 uker.

Den kan nok venne seg til å være flere steder om den har "sine" plasser der, dvs. do, matskål, soveplass o.s.v, men da er det i høyden snakk om et par plasser til.

Jeg hadde ikke villet gjøre dette om den skal være ute.

Som du selv sier, katter er ikke hunder. Katter er generelt ekstremt vanedyr, og trives best i vante, kjente omgivelser, hvor den kan styre sitt eget liv.

Når det er sagt, er katter også ekstremt sosiale dyr, og liker ikke å være alene lenge av gangen, ihvertfall ikke hvis det er snakk om en innekatt!

Vil du gjøre det beste for katten din, så lar du den få muligheten til å gå ut.

Det nest beste er at den får en kattevenn (du kan aldri fullt ut erstatte det samværet og den stimulansen den får av en annen katt), og så legger du forholdene til rette for dem i det hjemmet du har, med leker, klorestativ o.s.v.

Jeg synes det tredje alternativet er dårlig, nemlig at den er alene innekatt, men om det er absolutt den eneste muligheten, så er det allerede en forutsetning at du er myyye hjemme med katten, leker med den og gir den stimulans.

Du kan IKKE basere deg på at du skal ta den med deg rundt omkring for at den ikke skal være så mye alene. Som sagt, KAN du gjøre det om den har alt sitt faste der, og det er et sted du tilbringer masse tid, så den føler den samme tryggheten og slapper like godt av som hjemme, men det er I HØYDEN snakk om to plasser til.

Lykke til med å finne den beste løsningen både for pus og deg! :)

P.s 8 uker er alt for tidlig å gi bort en kattunge!!

Gjest Gjest
Skrevet

Katten vil kunne være ute, mens du er ute, den kan være inne, mens du er ute, og den kan være med deg. Det siste alternativet er nok mest belastende for den.

Skrevet

Nei, katter vil ikke bli dratt rundt på, de er uavhengige og klarer seg utmerket alene.

Skrevet
Det kommer jo alt an på om du har tenkt at katten din skal få lov å gå ut når den blir stor nok.

Du bør uansett ikke begynne å ta den med andre steder før den har blitt skikkelig stedbunden der den bor, noe som skjer tidligst om 3 uker.

Den kan nok venne seg til å være flere steder om den har "sine" plasser der, dvs. do, matskål, soveplass o.s.v, men da er det i høyden snakk om et par plasser til.

Jeg hadde ikke villet gjøre dette om den skal være ute.

Som du selv sier, katter er ikke hunder. Katter er generelt ekstremt vanedyr, og trives best i vante, kjente omgivelser, hvor den kan styre sitt eget liv.

Når det er sagt, er katter også ekstremt sosiale dyr, og liker ikke å være alene lenge av gangen, ihvertfall ikke hvis det er snakk om en innekatt!

Vil du gjøre det beste for katten din, så lar du den få muligheten til å gå ut.

Det nest beste er at den får en kattevenn (du kan aldri fullt ut erstatte det samværet og den stimulansen den får av en annen katt), og så legger du forholdene til rette for dem i det hjemmet du har, med leker, klorestativ o.s.v.

Jeg synes det tredje alternativet er dårlig, nemlig at den er alene innekatt, men om det er absolutt den eneste muligheten, så er det allerede en forutsetning at du er myyye hjemme med katten, leker med den og gir den stimulans.

Du kan IKKE basere deg på at du skal ta den med deg rundt omkring for at den ikke skal være så mye alene. Som sagt, KAN du gjøre det om den har alt sitt faste der, og det er et sted du tilbringer masse tid, så den føler den samme tryggheten og slapper like godt av som hjemme, men det er I HØYDEN snakk om to plasser til.

Lykke til med å finne den beste løsningen både for pus og deg! :)

P.s 8 uker er alt for tidlig å gi bort en kattunge!!

Helt enig med deg her.

Jeg har selv to katter og de tar jeg kun med meg når jeg skal reise til foreldrene mine og være der lenge, dvs 1-4uker. Da kan de ikke være alene ute eller inne.

Utenom det så klarer de seg alene noen dager, selv om jeg personlig ikke liker at de er alene mer enn 1dag.

Når jeg heller ikke får noen til å passe på dem, som når hun jeg deler leilighet med flytter må de være oftere med på feriekoloni.

Men, når jeg skal på besøk til min søster i noen timer, er det ingen grunn til å ta med kattene.

Selv om mine katter har reist mye med bil så gjennom årene liker de det absolutt ikke. Om de blir vant til bil er nok veldig individuellt.

En katt er ikke som hunder som ikkje kan være alene mer enn 4timer, en katt er heller ikke som en veskehund du tar med deg på shopping.

Skrevet

Husk at kattungen skal være 12 uker gammel før den forlater moren sin. Hvis du har en omplasseringsorganisasjon i nærheten finnes det også mange nydelige voksne katter som trenger gode hjem.

En katt er mer stedbunden enn en hund, så den vil nok foretrekke å få være igjen hjemme. Jeg ville unngått å være for mye borte de første dagene, og ta det litt gradvis, slik at katten skjønner at du kommer tilbake igjen når du går.

Det å tidlig venne katten til å kjøre bil er kjempelurt. Start med at du har et passe stort bur med åpen dør stående en rolig plass der katten kan tenkes å ville sove. Bruker den ikke buret, kan du legge tepper rundt om kring, og etterhvert som katten har brukt et teppe mye kan du legge det inn i buret. Forsøk å få katten til å føle seg mest mulig trygg i buret. Så kan du ta bur og katt med ut i bilen en liten tur, snakke oppmuntrende til katten og kanskje gi den noe ekstra godt å spise. Det er ikke nødvendig å kjøre noen steder enda. Neste gang kan du kanskje ta en liten kjøretur rundt kvartalet, og så videre.

Selv om jeg ikke ville tatt katten med "overalt" har den ikke vondt av å venne seg til å være en eller to andre plasser. Jeg har en gammel tante og onkel som er pensjonister og katteelskere, men ikke har katt selv. De passer katten min av og til, og der har katten matskål, toalett, børster, leker og egne tepper på faste plasser. Etter at han hadde vært der et par ganger skjønte han tegninga, og slo seg til ro der så snart han hadde sjekket at maten var på plass. Han roet seg også mye mer ned i bilen når han skjønte at vi bare skulle på korte kjøreturer, og at det stort sett alltid var til en kjent plass.

Som hovedregel har jeg at om jeg skal være borte to-tre dager eller mindre, så er katten alene hjemme, og noen kommer innom og koser litt med ham, gir ham mat, skifter vann og tømmer doen en gang om dagen. Skal jeg være lengre borte, får han være hos tante og onkel. Men dette gjelder en voksen katt, jeg ville nok vært forsiktig med å være lenge borte de første månedene katten er hos deg.

Husk å få katten kastrert og å gi den ormekur, og vaksine og ID-merke hvis den skal være ute. :)

Lykke til med det nye familiemedlemmet. :)

Gjest Gjest_Isabell_*
Skrevet

Tusen takk for alle fornuftige svar! :)

Kattungen skal naturligvis ikke være yngre enn 10-12 uker før jeg får den. Den er nå sammen med moren og søsknene sine hos en bekjent av meg, så jeg besøker dem titt og ofte for at han skal bli vant med meg.

Han skal også få anledning til å være ute så mye han vil etter han er blitt moden for det så klart. Men da vet jeg iallefall at han heller kan kose seg hjemme istedet for å bli drasset rundt sammen med meg de kveldene jeg tar turen bort!

Så takk igjen for alle svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...