Gjest Gjest_Sliter Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Enkelt er det ikke å finne seg en jobb i oslo. Jeg skal gifte meg med forloveden min fra stavanger, og jeg bod en halv time unna oslo. Greia er at jeg har studieplass ved høgeskolen i Oslo, det er første året mitt, jeg kan ikke få overflyttings meld til andre deler av landet før jeg har passert første året. Og kjærsten min er avhenig av å skaffe seg en jobb her i Oslo så vi kan flytte sammen. Spårsmålet mitt er, er det noen her som jobber i en butikk, firma, lager osv.. hvor dem har behov for å få nye ansatter? Mange søknader har vi allerede sent, men å få seg en jobb for en minoritetsbakgrunn er dessverre ikke lett her i landet. Noen som har no tips til oss takk!!!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Mange søknader har vi allerede sent, men å få seg en jobb for en minoritetsbakgrunn er dessverre ikke lett her i landet. Kanskje det blir lettere å få jobb dersom du slutter å anklage folket som tok i mot deg for å være rasister? Når man er uspiselig frekk er det som regel ikke lett å få jobb.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Heisann! Særlig kommunen har fokus på å ansette folk med forskjellige bakgrunner. Sjekk oslo.kommune.no og trykk på ledige stillinger øverst til høyre. "Personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke." Ikke bry deg om gjesten som svarte deg over. Lite empati/trangsynthet er også en sykdom.. Lykke til på høgskolen i Oslo da! Husk at dere kan få rimelig leilighet gjennom studentsamskibnaden www.oas.no
Colargol Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Kanskje det blir lettere å få jobb dersom du slutter å anklage folket som tok i mot deg for å være rasister? Når man er uspiselig frekk er det som regel ikke lett å få jobb. I alle..? H*n er da ikke frekk? Tror dere skal bare fortsette å forsøke jeg! Har jobbet flere steder i Oslo av typen butikk og servicenæringen, og har hatt mange med utenlandsk bakgrunn som kollegaer. Hører om bedrifter som er negativt selektive, men så hører man jo også om de positive. Posten har i flere år vært bevisst på å ytre at de ansetter folk av alle slag, på hovedkontoret i Oslo har de til og med laget eget bønnerom for de som har behov for det i sin religion. Jeg jobbet hos ICA Norge da jeg var yngre (7-8år siden), og de fronter også dette med etflerkulturellt miljø veldig, tror ikke de har forandret mening på den tiden! Tror de fleste bedrifter i dag ansetter etter evne og erfaring/CV, har iallefall ikke opplevd eller hørt om annet! Men det lønner seg nok å søke jobber der man stiller til et ordentlig jobbintervju, og det å skrive en proff søknad er nok også smart, altså å skrive en som arbeidsgiver kan skille ut fra mengden! Lykke til! Håper det ordner seg for dere!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 I alle..? H*n er da ikke frekk? Det er ekstremt frekt av henne å gi klare negative karakteristikker av det folket som tok i mot henne. Og det er ekstremt idiotisk av deg å den andre gjesten å omfavne en offisiell arbeidsmarkedspolitikk som diskriminerer oss selv som folk på bakgrunn av vår etniske tilhørighet. Eller kanskje dere virkelig er så tykke i hodet at dere ikke skjønner konsekvensen av at en annen etnisk tilhørighet enn vår egen i praksis skal regnes for å være en kvalifikasjon i seg selv? Å være empatisk er ikke det samme som å være idiot.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Heisann! Særlig kommunen har fokus på å ansette folk med forskjellige bakgrunner. Sjekk oslo.kommune.no og trykk på ledige stillinger øverst til høyre. "Personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke." Ikke bry deg om gjesten som svarte deg over. Lite empati/trangsynthet er også en sykdom.. Lykke til på høgskolen i Oslo da! Husk at dere kan få rimelig leilighet gjennom studentsamskibnaden www.oas.no Det er ikke en sykdom å påpeke at mange, og da muslimer i særdeleshet, er kjemperaske med å trekke frem rasiststemplet og sutre over hvor slemme vi er. Når det gjelder holdninger overfor andre (vantro, norsk hore etc.) kan de feie for egen dør.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Det er ekstremt frekt av henne å gi klare negative karakteristikker av det folket som tok i mot henne. Og det er ekstremt idiotisk av deg å den andre gjesten å omfavne en offisiell arbeidsmarkedspolitikk som diskriminerer oss selv som folk på bakgrunn av vår etniske tilhørighet. Eller kanskje dere virkelig er så tykke i hodet at dere ikke skjønner konsekvensen av at en annen etnisk tilhørighet enn vår egen i praksis skal regnes for å være en kvalifikasjon i seg selv? Å være empatisk er ikke det samme som å være idiot. Det eneste trådstarter skrev var at det ikke var lett å få seg jobb med minoritetsbakgrunn. Det er et faktum som vises i statistikker. H*n anklaget ingen for å være rasister og ga ingen negative karakteristikker av det norske folk. Du må være ekstremt forutinntatt som klarer å lese alt dette mellom linjene.
Gjest ny gjest Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Det eneste trådstarter skrev var at det ikke var lett å få seg jobb med minoritetsbakgrunn. Det er et faktum som vises i statistikker. H*n anklaget ingen for å være rasister og ga ingen negative karakteristikker av det norske folk. Du må være ekstremt forutinntatt som klarer å lese alt dette mellom linjene. TS skrev at de har sendt mange jobbsøknader, men at det ikke er lett å få jobb med minoritetsbakgrunn. H*n trekker dermed slutningen at h*un ikke får jobb pga. etnisiteten. Det er fordomsfullt. Det kan jo være andre grunner, som for dårlig kompetanse, f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Til ts: Har kjæresten din prøvd å søke på jobber i omsorgsboliger/sykehjem/gamlehjem? Her er det ofte underbemannet, sånn at det er mer sannsynlig at man kan få jobb fort. Jeg jobbet en stund i en omsorgsbolig, trivdes veldig godt, og der var det også mange med minoritetsbakgrunn som jobbet. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Kanskje du kan få jobb i en butikk som drives av noen med minoritetsbakgrunn? I slike butikker ansetter de vel bare personer med minoritetsbakgrunn? Det er ihvertfall ikke lett for personer uten minoritetsbakgrunn å få jobb der.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 H*n trekker dermed slutningen at h*un ikke får jobb pga. etnisiteten. Nei, ts trekker ikke denne slutningen. Da leser du det du vil lese. Jeg er enig at det kan være mange andre grunner til at man ikke får jobb, men å ha innvandrerbakgrunn kan gjøre det enda vanskeligere.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Nei, ts trekker ikke denne slutningen. Da leser du det du vil lese. Hvilke andre betydninger kan det ha, når noen hevder at det dessverre ikke er lett for minoriteter å få seg jobb her i landet, enn at det norske folk er årsaken til dette fordi vi er, vel, rasister? En negativ karakteristikk av det norske folk er den eneste logiske konsekvensen av det hun faktisk sier. Men slike unnskyldninger og tåkelegging er vi etter hvert blitt vant med fra nordmenn full av selvfolkeforakt. Så det kommer ikke som noen bombe at enkelte forsøker å bortforklare det hun indirekte faktisk sier om det folket som tok i mot henne. Vi må jo tolke innvandrere positivt, må vite.
Silmarill Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Nå sier du ikke så mye om jobbsøker, hva h*n kan, ønsker å jobbe med, alder, hvor god vedkomende er i norsk, om h*n har lappen osv. Kanskje vanskelig å få jobb som sjåfør i Oslo om man ikke er kjent her men budbil, utkjøring fra div.matsteder som spice, peppes osv. kunne jo ha godt ann å søkt på. Butikkmedarbeider - lønner seg å oppsøke stedene. Lagerjobber Her trenger de stadig vekk folk. Gå inn på nav.no masse ledige stillinger der. Det eneste trådstarter skrev var at det ikke var lett å få seg jobb med minoritetsbakgrunn. Det er et faktum som vises i statistikker. H*n anklaget ingen for å være rasister og ga ingen negative karakteristikker av det norske folk. Du må være ekstremt forutinntatt som klarer å lese alt dette mellom linjene. Signerer.
Rosalie Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Det er over 11.000 arbeidsledige i oslo pr d.d., og fler skal det visst bli før sommeren er over. Så det er vanskelig å få jobb i Oslo for tiden, spesielt dersom man ikke har utdannelse og/eller langvarig erfaring innen en bransje å vise til. 320 søkere til deltidsstilling på Rimi på Majorstuen. Må dere flytte sammen akkurat nå, da? Dersom dere allerede har et avstandsforhold, skader det jo ikke mye å måtte videreføre det en stund til. Det skader ihvertfall forholdet mindre enn å begynne ekteskapet med økonomiske problemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå