Gå til innhold

Hvor sover bier, veps&humler?

Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Wacmoc

Vi har en god del busker og blomster rundt huset vårt som er fullt av forskjellige stikkende dyr. Kan ikke gå ut fra terrassen til hagen der på dagen fordi de flyr etter deg. Men om kvelden er det jo alltid stille..

Drar de og sover i bikuber og vepsebol og humlehjem, eller hvor drar de? Sover de i busken, eller sover de i det hele tatt?

Blir så nyskjerrig over rare ting noen ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vi har en god del busker og blomster rundt huset vårt som er fullt av forskjellige stikkende dyr. Kan ikke gå ut fra terrassen til hagen der på dagen fordi de flyr etter deg. Men om kvelden er det jo alltid stille..

Drar de og sover i bikuber og vepsebol og humlehjem, eller hvor drar de? Sover de i busken, eller sover de i det hele tatt?

Blir så nyskjerrig over rare ting noen ganger..

Artig spørsmål. :fnise: Tror de sover i bolene sine....

Forøvrig hater jeg disse ekle krypene, og det tror jeg de vet, for hele sommeren flyr de etter og plager meg...Bzzzzzz! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De sover i bol og kuber :) Vet forresten ikke helt hvordan de sover, men hviler seg gjør de i hvert fall, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektene sover faktisk - eller i hvert fall har en atferd som minner mye om søvn.

Sikkert vanskelig å konstatere om de sover da de har for små hjerner til at man kan måle hjernesvingningene hos dem vil jeg tro.

Leste at forskere lot bananfluer få sin nattesøvn i et glass, og bortsett fra små rykninger i bena holdt de seg i ro i gjennomsnittlig syv timer hver natt. Fluene trakk seg dessuten tilbake til bestemte steder i glassene, der de lot hodet synke ned i en spesiell posisjon.

Innsekter sover i bol, tuer, sprekker, busker osv....

----

Fisker hviler, men har fortsatt litt av de viktigste sansene på! Siden de ikke har øyelokk så kan man ikke se på øynene når de sover! De fleste fisker finner vel et skjulested der de sover!

Akvariefiskene mine slår seg til ro når jeg skrur av lyset for natten.

Om morgenen når jeg skrur det på er mange av dem ganske trege i starten til å våkne (sånn som meg ;) )

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sativa

Bier etc er i bolene sine om natten av andre grunner enn søvn også, nemlig for å holde varmen. Når solen går ned så blir biene kalde, og søker sammen for minst mulig varmetap. En kald bie er treig, slapp og forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...