Gå til innhold

Datter i puberteten

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Datteren min har begynt å få kjønnshår, og hun er tydelig utilpass med dette. Hun vil ikke snakke om hvordan det er med de andre i klassen hennes, men burde jeg vise henne hvordan hun bruker en barberhøvel for å fjerne det? Personlig liker jeg ikke seksualiseringen ved å fjerne hår, men om det gjør situasjonen for datteren min bedre bør jeg kanskje gjøre det. Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Datteren min har begynt å få kjønnshår, og hun er tydelig utilpass med dette. Hun vil ikke snakke om hvordan det er med de andre i klassen hennes, men burde jeg vise henne hvordan hun bruker en barberhøvel for å fjerne det? Personlig liker jeg ikke seksualiseringen ved å fjerne hår, men om det gjør situasjonen for datteren min bedre bør jeg kanskje gjøre det. Hva sier dere?

Ja, det bør du absolutt. Selv synes ikke det har noe med seksualisering å gjøre i det hele tatt, men det har ikke noe å si etter min mening. Det viktigste er at barne har det behagelig med seg selv.

Skrevet

Hvor gammel er dattera di?

Jeg var ferdig utviklet som 12åring, og var den første i klassen med alt. Det var flaut, og jeg snakket ikke med noen om det. Men ting gjevner seg ut og det er ikke så farlig å få noen rare blikk i dusjen, de er misunnelige og det er faktisk verre for de som er seint ute enn de som er tidlig ute i puberteten. I ung alder er det kjedelig å være annerledes, men hun blir bare sterkere av det.

Ikke lær henne å barbere seg selv enda, hun er ung og hårene er der faktisk for en grunn.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble faktisk rimelig sjokkert når dere snakker om å barbere jentene allerede når de er tidlig i puberteten. Skal de også gå med trange gensere innerst for å skjule at de får pupper også? Hvis den første jenta barberer seg for å skjule at hun får kjønnshår, hva skal nummer to gjøre? Skal hun også barbere seg? Og slik skal de holde på til alle har fått kjønnshår men skjult det ved å barbere seg? Skal de da ha en hemmelig avstemning alle på likt og så avtale at nå skal de slutte å barbere seg? Og da skal de vel bli enige om hva slags mønster de skal ha? Eller er det slik at de andre elevene skal vente til de tøffe som tør å stå frem får hår for da å slutte å barbere seg?

Skrevet

Du bør heller hjelpe henne å godta at hun er i ferd med å bli kvinne.

Hvis du lærer henne å barbere seg sier du vel egentlig at det ikke er så greit å bli voksen. Det er en del av livet, det også. Hun bør heller lære å takle utfordringer, enn å skygge unna.

Og de fleste som barberer seg nedentil vet jo at det ofte blir rødt, sårt og nuppete, og mange får plager med inngrodde hår. Det klør jo også når det vokser ut igjen.

Jeg tror ikke det er så mye greiere.

Det er mange som synes puberteten er vanskelig. Vi voksne rundt må da hjelpe dem å takle den, heller enn å fortrenge virkeligheten.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvis min mor hadde lært meg å barbere kjønnshårene da jeg kom i puberteten, hadde jeg følt at dette var flaut, skam og noe man for en hver pris måtte skjule. Ikke akkurat noen god start på et gryende kjønnsliv og seksualitet.

Aldri i verden om jeg hadde gjort det, om jeg hadde hatt en datter. Da hadde jeg heller tatt en skikkelig prat med henne om puberteten, og vist på alle måter at dette er en normal ting.

Skrevet

Det er det jeg mener også. Datteren min er 13 år og hun er jo sikkert ikke den første som har fått kjønnshår, men siden hun tydeligvis misliker dette så sterkt begynner jeg å lure på om de andre i klassen hennes fjerner håret. Ikke lett dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke uvanlig at 13-åringer fjerner håret der (men de fleste holder det nok for seg selv). Hvis ikke hun vil ha det så bør hun fjerne det om det er det hun vil. Hvorforfor gå å rundt å skamme seg eller å være flau når man kan gjøre noe med problemet.

Å fjerne hår er jo noe som er utrolig vanlig nå i dag også, hun er garantert ikke den eneste i hennes klasse. For alt jeg vet så er hun kanskje en av de få som ikke gjør det.

Gjest Gjest
Skrevet

Så voksne damer som barberer seg vil ikke være kvinne? Og når er det egentlig greit å barbere seg nedentil?

Hvis du lærer henne å barbere seg sier du vel egentlig at det ikke er så greit å bli voksen.

Ja, hvis mora sier til datteren "nå som du har fått hår så må du barbere det vekk" og står på for hun skal se ut som et barn. Men hva om barnet finner ut av dette selv og mora godtar det?

Eller hva når ungen spør mora om hjelp og tips til å gjøre det? Er det fortsatt galt? Er det fortsatt sånn at det "ikke er greit å bli voksen" da?

Jeg tror ikke akkurat at man godtar puberteten over natta heller. En 13-åring er ikke et barn, men de er langt fra voksen også. Og de fleste trettenåringer vil nok være som de andre vennene, er vennene "voksen" så vil nok også de også ville være det, eller omvendt.

For meg så er det vigtigste at min datter har det bra og er komfortabel med sin kropp. Er hun ikke det så fikser vi problemet om det ikke er for stort (som plastisk kirurgi) og at det lar seg gjøre, som å fjerne litt hår. Silikon og sånt hadde jeg så klart ikke tilatt så klart.

Skrevet

Bittelitt på siden - men hva med hår under armene?

(har datter på snart 12 og kommer vel ikke til å legge meg så veldig opp i kjønnshårene hennes med mindre hun skulle spørre om råd)

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det vel et spørsmål om vi skal støtte opp om oppfatningen at hår og pubertet er flaut og noe man skal skjule eller at man skal stå for en oppfatning at dette er naturlig og en del av livet.

Skrevet

Jeg ville prøvd og forklart henne hvorfor man får hår nedentil og under armene. Det følger med puberteten og er en del av det å bli eldre. Jeg ville ikke nevnt barberingi det hele tatt, men heller prøvd å få henne til å bli mindre ukomfortabel angående kjønnshår.

Nevner du barbering med en gang, så kan datteren din oppfatte det som om at det er flaut å ha hår nedentil og at dette må skjules. Spør hun derimot om barbering av kjønnshår på egen hånd, da hadde jeg kanskje nevnt det og eventuelt kjøpt barbersaker til henne.

Skrevet

Det er som regel flaut å komme i puberteten, men det er også helt normalt. Hvis du lar henne barbere seg fordi hun er flau, bekrefter du overfor henne at det er flaut. Jeg tror ikke det gjør det bedre for henne i lengden.

Skrevet
For meg så er det vigtigste at min datter har det bra og er komfortabel med sin kropp. Er hun ikke det så fikser vi problemet om det ikke er for stort (som plastisk kirurgi) og at det lar seg gjøre, som å fjerne litt hår. Silikon og sånt hadde jeg så klart ikke tilatt så klart.

De aller fleste barn som kommer i puberteten er ikke komfortable i sin egen kropp før puberteten er overstått. Jeg tror ikke det hjelper hvor mye hun enn barberer seg. Og jeg tror ikke det at du som hun ser opp til som voksenperson er med på barberingen gjør at hun synes det er mindre flaut å ha hår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...