snøflak Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har vært sammen med verdens beste kjæreste i over ett år og vil gjerne fortsette med det lenge Man hører ofte at for å ha et sterkt forhold som varer må man jobbe med forholdet, men hvordan gjør man egentlig det? Snakke om ting? Gjøre romantiske ting sammen? Hva gjør dere for å jobbe med forholdet?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Man kan for eksempel sette av tid til å snakke om hvordan man har det sammen og hvordan man vil ha det. Om det er noe man ønsker at skal være annerledes, hva man liker ved hverandre. Dele drømmer og tanker om framtiden. Noen eksempler, bare
Gjest Purple Haze Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Vi jobber vel ikke for forholdet, sånn rent bevisst. Men vi velger å slå av tv og pc mesteparten av tiden vi er sammen. I stedet, så finner vi på ting når vi er i lag. Spiller spill (type brettspill), går en tur med hunden, besøker venner og familie, spiller bowling, går på kino eller bare sitter og prater. Sånn småprat og sitte inntil hverandre og bare kose litt, gjør underverker for et forhold, framfor å sitte foran tv`n i hver sin stol, kveld etter kveld.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Vi jobber vel ikke for forholdet, sånn rent bevisst. Men vi velger å slå av tv og pc mesteparten av tiden vi er sammen. I stedet, så finner vi på ting når vi er i lag. Det gjør vi også Vi tar oss tid til å lage mat sammen og spise den uten å se på tv eller lese aviser, vi går på date og prater og vi drar på treningstur i skogen. Men det er også viktig å ha sine egne interesser og gjøre ting hver for seg uten at det blir sjalusi og krise av den grunn. Å ønske det beste for sin partner og være tilstede er iallefall det beste utgangspunktet. Skippertaksmetoden fungerer dårlig på forhold.
Gjest Purple Haze Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Også glemte jeg å si at vi sover tett sammen hver natt. Det styrker nærheten mellom oss, hvert fall Og vi er enig om at vi prater med hverandre om det meste. Uansett hva det måtte være, så deler vi det med hverandre. Viktig å være åpne og prate om alt mellom himmel og jord. Humor og kommunikasjon tror jeg er noe av det viktigste å ha i et forhold. Og å ikke ta hverandre for gitt. Vise at man bryr seg og er takknemlig for den andre
Brianna Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 En viktig del av å jobbe med forholdet er vel kanskje å ta seg tid til hverandre, ikke ta hverandre for gitt og ikke slutte å flørte! Bevar spenningen mellom dere
Gjest riiiight Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Vi jobber vel ikke for forholdet, sånn rent bevisst. Men vi velger å slå av tv og pc mesteparten av tiden vi er sammen. I stedet, så finner vi på ting når vi er i lag. Spiller spill (type brettspill), går en tur med hunden, besøker venner og familie, spiller bowling, går på kino eller bare sitter og prater. Sånn småprat og sitte inntil hverandre og bare kose litt, gjør underverker for et forhold, framfor å sitte foran tv`n i hver sin stol, kveld etter kveld. Dere kan umulig være samboere, i hvert fall ikke vært i lag mer enn to år. Når man bor sammen og er oppå hverandre ganske mye ( begger leser skole ) så setter man umåtelig pris på at kjæresten/samboeren er ute og gjøre noe alene, eller at TV`en er på slik at man slipper å prate med vedkommende.
Gjest rats Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 tja....det kan bety så mangt, men for mange handler det om både de store og de små tingene. respekt og gjensidighet er vel nøkkelen for trivsel. små ting kan være koselige overraskelser avogtil, komplimenter, kjærtegn osv. det er viktig å tenke seg om et par ganger når man krangler - forsøke å holde seg til å si det du faktisk mener, og ikke det du har lyst å bryte ut av frustrasjon der og da. jeg har vært sammen med kjæresten i 9 år, og på enkelte områder er vi veldig "flinke", mens på andre områder er vi ikke fullt så flinke. det blir lite krangling, men de temaene vi diskuterer blir vi aldri enige om.....han har en helt annen oppfatning og helt andre behov enn meg på enkelte områder - og det betyr jo at jeg føler dette er negativt for forholdet, mens han ikke gjør det. på den annen side er vi veldig flinke på komplimenter og nærhet, så det er vel den største grunnen til at vi holder sammen enda. men, jeg skal ikke legge skjul på at vedvarende uenighet om ting som er sentralt for meg over tid tar på selv om han ikke opplever det slik. vi er fortsatt forelsket, men likevel så har jeg problemer med dette området. så det er ikke bare enkelt selv om man holder sammen:=) som andre her sier så er det å prioritere tid sammen viktig for mange(men også frihet) - og vårt problem er vel at det har blitt alt for mye tid fra hverandre enten fysisk eller rett og slett at man ikke er flink nok til å finne på ting sammen med jevne mellomrom. den gyldne middelvei!
Lissi Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 For meg er det å lese hverandre, å fange opp signaler hvor den ene trenger deg, eller at man har noen konkrete problemstillinger som man bevisst jobber med begge to. Det ideelle må være et forhold hvor det stort sett går på skinner, det er drømmen min neste gang. Å jobbe med et forhold er hvertfall noe BEGGE to gjør! En kan ikke gjøre det alene! Om man sliter med feks sexlivet og man jobber for det, betyr det at begge to tar ansvar og initiativ til at det skal bli bedre!
Gjest najki Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Småting i hverdagen er det viktigste. F.eks sender vi hverandre meldinger på morgenkvisten, og jeg får alltid et nattakyss før samboeren min drar hver morgen. Vi legger oss alltid samtidig, så fremt vi er hjemme begge to. TV-stunda er også god i mine øyne, men til mine venninners forskrekkelse bruker vi bare den minste av våre to sofaer, og sitter i "haug". I det siste har vi også begynt å gå turer sammen på kveldene hvor vi bare nyter hverandre og den friske lufta.
Gjest Purple Haze Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Dere kan umulig være samboere, i hvert fall ikke vært i lag mer enn to år. Når man bor sammen og er oppå hverandre ganske mye ( begger leser skole ) så setter man umåtelig pris på at kjæresten/samboeren er ute og gjøre noe alene, eller at TV`en er på slik at man slipper å prate med vedkommende. Det spiller forsåvidt ingen rolle hvor lenge vi har vært sammen eller om vi er samboere. Poenget er at vi ønsker å bevare det flotte vi har sammen, og ikke gå i hverdagsfella. Begynne å ta hverandre for gitt og slutte å være kjærester. Nå er vi ikke siamesiske tvillinger heller, som aldri gjør noe hver for oss, tvert i mot. Og jeg ønsker ikke å slutte å prate med han heller. Gud forby.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Hva gjør dere for å jobbe med forholdet? Jeg er ikke i noe forhold nå, men vet at et minstekrav er at man må være 2 som jobber, ikke mest 1. Ellers vet jeg ikke helt hva jeg synes om ordet "jobbe". Det høres litt for slitsomt ut. Aller helst bør det bare gå av seg selv fordi man passer så bra.
Anglofil Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 (endret) For min del så handler det vel kanskje om å ikke ta den jeg er sammen med for gitt, at man tar tak i de problemene som oppstår, og pleier forholdet slik at begge parter har det fint i forholdet, dvs at jeg f. eks investerer en god del tid og oppmerksomhet på nettopp den jeg er sammen med. Mvh Yvonne Endret 9. juni 2009 av Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå