Gå til innhold

Hellig Birma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg håper noen kanskje kan gi meg noen svar.

Min han birma er blitt mørkere i pelsen lengre bak, på begge sider der med hoftene, ganske store områder, begynner smått på ryggen. Ikke kunne veterinæren svare meg, er jo ganske unormalt for en birma å bli sånn? Er så redd det kanskje er noe gale med han. Han virker jo fin og rask som alltid, ikke noe unormalt der.

Videoannonse
Annonse
Gjest Raggisfrøkna
Skrevet

Det er helt normalt at maskekater mørkner i pelsen jo eldre den blir, men noen blir mørkere enn andre.

Det er pointsene som kommer tydeligere frem, og det fremtrer som sterkest på ører, nese, ben og hale, og som også gir mørkere punkter, men ikke like mørke som i masken,på kroppen- over hoftene og over ryggen, og muligens en flekk under magen.

Lysest mulig kroppsfarge er jo å foretrekke utstillingsmessig, men det er absolutt ingenting som feiler katten din helsemessig pga dette iallefall ;)

Jo kaldere temperatur katten blir utsatt for, jo mørkere blir pointsene.

Jeg driver selv med ragdolls, og har sett dette mange ganger.

Dette fenomenet sees på siamesere, birmaer, colourpoint britter og persere,mfl., altså maskekatter.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Bra det er noe som er normalt. Vært litt beskymret. Siden ho katten ikke e blitt mørkere i sin hvite pels. Og siden det skjedde så plutselig at pelsen hans ble mørkere på ryggen bak og på sidene. Tenkte først kanskje han reagerer på noe.

Men visst det er noe som er normalt og kan skje, så er det ikke noe eg trenger å beskymre meg for, godt e det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...