Lenemor Skrevet 27. juli 2003 #1 Skrevet 27. juli 2003 Hva skal man gjøre med folk som har lite positivt å si om andre mennesker? Har nemlig ei i min bekjentskapskrets som alltid har noe negativt å si om alle andre :evil: Det er ganske slitsomt ettersom jeg kan godta folk som de er, enten de er litt kortere i hodet enn andre eller de kler seng mindre pent, har feil foreldre, dum søster eller andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå. Det må da gå ann å ikke henge seg opp i allt det som er negativt for en gangs skyld. Hvorfor skal sånne folk bestemme hva jeg bør synes er feil eller dumt Hvis jeg tar opp dette, så er det jeg som er dum og ikke skjønner noen ting. :o Skal jeg bare lukke ørene og ikke bry meg om det?? Hva synes du??
*Lillian* Skrevet 27. juli 2003 #2 Skrevet 27. juli 2003 Det er vel ikke tilfeldigvis "venninna" mi på Hamar du snakker om? (Så du har bosted Hamar) Synes ikke du skal godta det! Hun trenger tydeligvis å få høre det skikkelig. Synes du skal si ifra til henne at du driter i hvem hun prater om så lenge hun ikke prater drit om andre mens du er tilstede! Folk som mååå rakke ned på andre gjør det mest sannsynlig for å føle seg bedre selv, og du må dessverre regne med at hun også prater slik om deg når du ikke er tilstede. Trist, men sant. Du skal ikke godta at hun "bare er sånn", for hvis hun er voksen så bør hun skjønne såpass at slik holder du ikke på! Hvor gammel er hun forresten? Jeg har noen slike i min bekjentskapskrets jeg også. Jeg har begynt med et par teknikker for å få bukt med dette. Når de åpner kjeften for å slenge drit om andre pleier jeg å finne ett eller annet positivt å si om de personene de rakker ned på. F.eks. ei som sier at "Kari er jo sååå korttenkt", så sier jeg "Jeg synes Kari er kjempetrivelig, jeg." Da blir det som regel stille. Ellers sier jeg også ofte rett ut at jeg har ikke noe til overs for folk som prater drit. Nytter ikke å gå rundt grøten. Lillian
punkyB Skrevet 27. juli 2003 #3 Skrevet 27. juli 2003 Kan jo være at vedkommende ikke er klar over det? Uansett bør du jo si fra. Hvis det fremdeles fortsetter på samme måte bør du kanskje vurdere om du vil fortsette kontakten hvis det irriterer deg.
chimp Skrevet 27. juli 2003 #4 Skrevet 27. juli 2003 Har funnet ut at den mennesketypen du omtaler der, er uhelbredelige. D jeg gjør er å skygge unna, nekter å ha mer m dem å gjøre enn jeg MÅ!!! Fixer ikke å høre på syting og klaging og negativ omtale av andre mennesker......Eg. syns jeg synd på dem.....Tenke seg for et verdensbilde de har i hodet sitt!
Lenemor Skrevet 27. juli 2003 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2003 Mulig hun ikke vet at hun gjør det, men hun er 30 år!! Skal si noe positivt neste gang hun prøver seg på en spydighet!! Så får jeg se om det hjelper hvis ikke må jeg til med sterkere "lut"
Marianne Skrevet 27. juli 2003 #6 Skrevet 27. juli 2003 Ja sånne er skikkelig slitsomme. Rett og slett irriterende til tider, men du må nok bare svare igjen. Er nok ikke noe annet å gjøre.
OppNed Skrevet 27. juli 2003 #7 Skrevet 27. juli 2003 Har funnet en glimrende måte å takle slike mennesker på, hvis du tør da. Jeg sier, rett og slett, rett ut at hvis vi skal ha en samtale, så får det bli under forutsetning av at andre ikke skal omtales negativt. Enkelte blir jo sippete og støtt av en sånn direktehet, men det er ikke mitt problem. Synes det er en real måte å unngå sånt på, ihvertfall. Men det resulterer jo selvfølgelig i at ikke alle liker meg like godt da. Noe som plager meg...fint lite.
Gjest Vega Skrevet 27. juli 2003 #8 Skrevet 27. juli 2003 Si at du ikke gidder høre negativt om andre, for absolutt alle har skitt med seg i bagasjen - og må først feie for sin egen dør, noe som jo er ganske så umulig å få til hundre prosent. Man skal ikke kaste stein i glasshus... Du kan også si, huff - jeg orker ikke høre skitt om andre - kan ikke vi heller prate om noe oppbyggende... Vet om noen som er uhelbredelige, kjenner de godt, og avfeier sladder - sier rett ut at jeg ikke gidder høre på skitprat om andre. De godtar det.
Gunilla Skrevet 27. juli 2003 #9 Skrevet 27. juli 2003 En annen variant er å insistere på å være positiv; vri alt positivt hele veien! Det er som regel ALLTID noe positivt å si (noe annet ville være rart)
OppNed Skrevet 27. juli 2003 #10 Skrevet 27. juli 2003 Ja, utmattelsestaktikk kan jo være en variant: Herreguuud, har du sett frisyren hennes eller? Ja, hun ble dødsschtilig! SYNES DU??? Herregud da, hun tror jo hun er tjue igjen... Yepp, hun ser ut som tjue Nåja...synes hun ser desperat ut, jeg Hehe...tipper mannen din ikke er helt enig der, gitt Kan virke temmelig utpsykende, sånt noe.
Gjest Lea Skrevet 27. juli 2003 #11 Skrevet 27. juli 2003 Ja, sånne er slitsomme. Jeg blir rett og slett trassig og vanskelig sammen med slike folk jeg. Snakker dem midt i mot, uansett hva de sier. Synes de at noe er stygt, så sier jeg at det er pent, spesielt eller stilig. Til slutt gir de seg som regel.
Lenemor Skrevet 27. juli 2003 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2003 Her var det mange gode råd! Må vel bare prøve meg fram med det der tror jeg. Prøve å vri det til noe positivt ved alle som hun snakker stygt om!
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #13 Skrevet 27. juli 2003 Ja, utmattelsestaktikk kan jo være en variant: Herreguuud, har du sett frisyren hennes eller? Ja, hun ble dødsschtilig! SYNES DU??? Herregud da, hun tror jo hun er tjue igjen... Yepp, hun ser ut som tjue Nåja...synes hun ser desperat ut, jeg Hehe...tipper mannen din ikke er helt enig der, gitt kanon stilig tror jeg skal teste den neste gang Kan virke temmelig utpsykende, sånt noe.
Skusla Skrevet 27. juli 2003 #14 Skrevet 27. juli 2003 Eller bor hun kanskje for tiden i Ålesund den venninna?? Man møter vel alltid på slike mennesker uansett hvor man er i verden.. Jeg syntes det er kjempe travelt med slike mennesker. Om man ikke har noe godt å si, hold kjeft mener jeg.. Jeg tror det har litt med selvtillitt å gjøre også.. At man må rakke ned på alt og alle for å hevde seg selv. Å ikke ha noe godt å si om andre må da vært fryktelig travelt og trist ??? Den personen jeg snakker om var sånn.. Det var alltid noe galt med alle. Ingen var gode nok. Alle var dumme, teite, stygge, feite, tynne.. Alt var galt. Til slutt sa jeg bare fra jeg: Det må være tungt å være så perfekt som det du er.. Hun ble skikkelig fornærma. Å det er en av grunnene til at jeg har minimal kontakt med henne i dag. Heldigvis må jeg nesten si. For det er og var FRYKTELIG travelt å sitte å høre på slike folk i time etter time. Dag etter dag... Jeg orka det hvertfall ikke mer! Å jeg går bevisst inn for å prøve å se det positive i mennesker. For ALLE har noe godt i seg, uansett.. :D
Iset Skrevet 27. juli 2003 #15 Skrevet 27. juli 2003 uff ja, kjenner til problemet. moren til ei venninne av meg er sånn. uansett hva hun sier så er det negativt. hver gang hun er på besøk hos mamma så er det bare skittsnakk om meg og mannen min, hun graver og spør om hvordan det går, og blir nesten sur dersom det går bra (og det gjør det jo alltid). mannen min er italiener, og hun er skikkelig rasist så det og er jo gale da, mannen min er liksom en "jævla utlending" selv om han er født og oppvokst i Norge og kun faren er italiener. men det nytter det ikke å si. hver gang jeg ser henne er det "å du har lagt på deg, spiser du mye godteri eller?" jeg blir så sint. nå skal det legges til at hun er ei bitter gammel kjerring som sitter alene hver dag og hater livet og alt og alle. de som alltid snakker negativt om andre er som regel sånne folk, de har det aldri godt med seg selv. dermed føler de seg litt bedre når de kan snakke negativt om andre. Iset 23+2
Gjest Hilde K S Skrevet 27. juli 2003 #16 Skrevet 27. juli 2003 Hva med å gi bort en lykkepilleresept til jul ? Eller en slik av disse dropspakkene som de selger rundt omkring med tekst utenpå ? (Gav mannen en med "medisin mot sure kvinnfolk" i fjor før jul i det verste stresset)
Bertha Skrevet 27. juli 2003 #17 Skrevet 27. juli 2003 Jeg jobber sammen med et slikt vesen. Og som dere påpeker, det er fryktelig slitsomt til tider - spesielt når man MÅ ha en viss grad av kontakt med henne. I alder kunne hun vært moren min... Det som er skummelt, er at slike folk har en forunderlig evne til å dra med seg flere inn i sånne tankespinn. Hvorpå man fort risikerer at det dannes en større klikk eller at halve avdelingen har negative vibber. Alt nytt er skummelt, for eksempel. Ting utenom boka vris og vrenges til det ugjenkjennelige - selv om det som skjedde egentlig var noe bra. Hun MÅ liksom finne NOE negativt selv ved gode hendelser. Og hvis noen er syke, så har hun enda mer vondt et sted. Jeg tror slike personer egentlig har et litt dårlig selvbilde, og at de negative holdningene er et rop om hjelp eller oppmerksomhet. Det er i hvert fall slik jeg selv velger å tolke det, for da er det litt enklere å gi blaffen.
Gjest celine Skrevet 28. juli 2003 #18 Skrevet 28. juli 2003 Maiken skrev: Hehe...tipper mannen din ikke er helt enig der' date= gitt Tror nok denne virker, ja!!
Gjest Mzfire Skrevet 28. juli 2003 #19 Skrevet 28. juli 2003 Ja det er synd på slike mennesker. Negativitet smitter veldig. Det er en ond sirkel. Den stjeler energien din. Den oppsluker deg og gjør deg til et menneske du ikke er. Er vondt å bære på så mye negativiet. Selv har jeg en del av den og selv om jeg ikke er et tvers igjennom negativt menneske, er det jeg har i meg mer enn nok. Flere som nevner at det har med bl.a dårlig selvbilde og selvtillit. Det er helt klart en stor grunn. Noen som nevner at det ikke har det godt med seg selv, det tror jeg også stemmer. Av de rådene her som er blitt sagt er jeg fullstendig enig. SI rett ut at dette her gidder jeg ikke. Kaste bort min dyrebare tid på å høre dritt og søppel om andre og seg selv for den saks skyld. Må bare sette foten ned. Da hjelper du vedkommende også. De som er så negative blir så blinde i seg selv, mange. De er ofte ikke klar over at de er så ILLE. Sånne mennesker trenger faktisk hjelp. Er det som er saken her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå