Gjest missmassi Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Hei. Har lagt om til en ny, sunnere livsstil og stortrives med det. Har gått ned flere kilo uten å tenke over det, og først i det siste begynt å tenke på kcal i maten jeg spiser. Synes det er greit til alle de andre måltidene men sliter litt med å lage middager med lavt kcal innhold. Og hvor mange kcal bør man få i seg til middag? Ex i dag lagde en rett jeg trodde var sunn, men så så jeg på kcal innholdet og ble ganse overrasket. .Lagde en porsjon brunm upolert ris (ikke raffinert, fra helsekosten) med dampede grønnsker og en mager middags pølse. Og det ble jo endel kcal det... Spiser endel kylling og alltid mist halvparten er salat eller grønnsaker. Og om jeg spiser pasta ol er det alltid fullkorn... Tåler ikke fisk eller annen sjømat..
Glynis Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Hvis én porsjon brun ris med grønnsaker og én mager pølse ble 'endel kcal' så har du enten gjort noe veldig galt eller så har du en feiloppfatning av hva som er passe kalorier til middag. Det finnes ikke et fasitsvar på hvor mye man bør få i seg til middag, det kommer an på aktivitetsnivå, vekt og hvor mye man spiser til de andre måltidene.
Gjest TS Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Spiser stort sett sånn her: Frokost: Melon eller grapefrukt Eple Lunch: Grønn salat med skinke Eple Middag: Her jeg sliter.... Kvelds: Gulerøtter, melon ol Drikker 1 glass elple eller appelisnjuce til lunch, ellers vann.. Er 173 og veier ca 69 kg. Sykler ca 1 time 3 ganger i uken, jogger ca 30 min 2 ganger i uken og går lang tur i raskt tempo med hunden min omtrent hver dag. Ble du noe klokere nå?? Grunnen til at jeg ble overrasket var at det stod på risen at 100 g var over 300 kcl og 100 gr pølse var 169 kcal. (koker opp 1 dl ris, er ikke det ca 100 gr? En pølse var 100 g i allefall...)
Glynis Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 I det kostholdet er det jo nesten ikke noe proteiner eller korn/langsomme karbohydrater. Nesten ingen kalorier heller. Men til middagsspørsmålet: Du kan trygt spise 600 kalorier til middag. Det betyr at du fin kan spise 100 gram fullkornsris/fullkornspasta/belgfrukter osv, en mager pølse/et kylllingbryst/en svinekotelett osv og masse grønnsaker uten å føle at det blir en hel del kalorier. Mennesket trenger faktisk en del ulike næringsstoffer, og et eller annet sted må vi jo få det fra. I ditt tilfelle må du ta det igjen i middagen, så spis i vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå