Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2002 #1 Del Skrevet 20. april 2002 For en stund tilbake leste jeg i Foreldre og Barn, at den beste aldersforskjellen mellom barn er 4-5 år. Da var alle hensyn som feks.overskuddet til foreldre,gleden barna hadde av hverandre osv.tatt med i betraktningen. Stemmer dette med fleres erfaringer? Jeg har selv en sønn på snart 3 år. Jeg føler fortsatt at det til tider kan være krevende kun bare å ha en unge(trassalder). Men lysten til å få flere barn er der, men bare ikke helt ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medusa Skrevet 20. april 2002 #2 Del Skrevet 20. april 2002 Hei! Jeg syns egentlig at sånne diskusjoner er litt håpløse, men jeg hiver meg på allikevel. Jeg tror vel ikke det finnes noe som er det ideelle for alle. Familier er så forskjellige. Selv har jeg tre gutter med tre år mellom hver. For oss har det vært det ideelle selvom det på mange måter bare ble sånn. Men for all del, det er slitsomt! Det er slitsomt å ha barn! Hver og en må kjenne etter hva som er best for en selv. Det dummeste man gjør er å gi etter for andres meninger. Bestem det selv, for det er jo dere som skal leve med det. Jeg må si at det var lettere, for min del å få nummer tre. Da har de to andre hverandre mens jeg får litt bedre tid til minstemann.Det var slitsomt å få baby når jeg hadde eldstemann på 3 år. Men jeg syns likevel det var et greit tidspunkt. Den eldste forsto mye av det som skulle skje, og han var veldig grei da nummer to ble født. Men det er jo også personavhengig. Jeg har vært heldig og ikke vært plaget med noen søskensjalusi av betydning. Det jeg syns å ha merket, er at når man får en ny baby i huset, blir den som før var minst mer selvstendig. Man må jo slippe dem litt. De vokser på det. Men som sagt, ingen er like, så jeg tviler på at det finnes noen "riktig" løsning. Jeg ønsker deg lykke til når du er rede til å få et barn til! Det er rikt og spennende å ha flere barn, men det koster mer, både av penger og tid. Selv var jeg redd jeg ikke skulle bli like glad i det neste barnet, men det blir man, vet du. Når man er moden for en til, er det jo det som er det naturlige for en. Igjen lykke til! Kos deg med barnet ditt og bruk tiden du har med ham alene på en fin måte. Det blir aldri det samme igjen. Man går videre hele tiden. Medusa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Em@lie Skrevet 21. april 2002 #3 Del Skrevet 21. april 2002 Det er 19 mnd mellom mine to barn. Det var veldig slitsomt, men de hadde stor glede av hverandre. Da tenker jeg på oppveksten med felles venner, bare et klassetrinn forskjell. På videreg. sammen. De fikk kjærester på samme tid. I det hele blir det mye felles da de er så tett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambrosia Skrevet 21. april 2002 #4 Del Skrevet 21. april 2002 Jeg har også 19 mnd mellom prinsene mine. Det er nok å gjøre med en gutt på 10 mnd og en på 2,5 år.Det var planlagt å få dem så tett.Jeg føler at hver av dem får nok kos og oppmerksomhet. Og så har de masse glede av hverandre allere.Jeg kommer meg også på trening og kino innimellom, så det går ikke bare på barn her i huset.Jeg hadde valgt det samme om igjen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #5 Del Skrevet 22. april 2002 Det er noe som "heter seg" at kroppen bør få to sommre på seg før nestemann. det er litt over 2 år mellom mine to - og de har det veldig fint sammen (og hver for seg). og selv om du synes at det er slitsomt med en 3 åring nå, så må du huske at det går nesten ett år til nestemann. hadde jeg vært deg - hadde jeg satt igang nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 22. april 2002 #6 Del Skrevet 22. april 2002 2 år er det aller beste! Hvorfor høre på det ekspertene sier? De sier jo så mye rart. Vår sønn ble født 2 uker etter vår datters fødselsdag. Og mer perfekt avstand får du ikke altså.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2002 #7 Del Skrevet 23. april 2002 Jeg tror den rette avstanden mellom barna avhenger av foreldrenes situasjon og innstilling. Noen har jobber å ta hensyn til, noen ikke, noen har vanskelige fødsler som de trenger litt avstand til, noen har mer slitsom spebarnstid enn andre.... Det er helheten i familien som skal fungere, ikke bare mellom søsknene. Jeg for min del har 2 år mellom nr.1 og nr.2, og så 3 år mellom nr.2 og nr.3. For meg var det akkurat passe å få dem ganske tett. Jeg har valgt å være hjemme hele tiden, og da er det greit at ikke småbarnsperioden strekkes ut unødvendig lenge. Samtidig har jeg hatt greie fødsler og veldig greie babyer, og følt at jeg ikke tok på meg for mye, det var greit å "bli ferdig med" nattevåk og bleieskifting når jeg først var innstilt på det/vant til det. Dette har fungert veldig bra for oss. (Selv om jeg ser frem til å få det litt roligere om et par år, de er nå 7, 5 og 2...) Hjemmemamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ka:Oz Skrevet 23. april 2002 #8 Del Skrevet 23. april 2002 Om en tenker på barna, så vil det jo alltid være noen å leke med om det ikke er så stor aldersforskjell.. Men så er det jo så mange andre hensyn å ta... For min egen del, så skulle eg ønske at eg hadde fått den neste for lenge siden! Men det har ikke passet.. Det var uvisst med jobb, og så har vi bygget hus... Men jeg er nå fremdeles ung..(24) Nå er sønnen min snart 6 år, så han burde vel få en søster eller bror snart... Ha det bra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Har ikke barn selv, men har en storebror som er tre år eldre. Det funket fint Anonymkode: 96368...655 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Her får du nok like mange svar som det er foreldre. Det er to år mellom våre og det er helt perfekt for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Det er forsket mye på og 3-4 år skal vist være det beste for både foreldre og barn. Anonymkode: 669c1...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Har to år og tre mnd mellom mine, det har vært perfekt for vår familie. De har hatt mye glede av hverandre i oppveksten, og vi foreldre ble ferdige med småbarns tiden ganske kjapt. Mellom meg og mitt søsken er det fire år, det synes jeg er litt for mye. Anonymkode: 5bea7...2c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Arkana skrev (3 timer siden): Her får du nok like mange svar som det er foreldre. Det er to år mellom våre og det er helt perfekt for oss. Helt enig! 2 år mellom våre tre også (nå er ikke nummer tre født enda så vi får se hva som skjer da, men mellom 1 og 2 var det perfekt). Jeg skjønner godt at noen velger å ha 4, 5, 6 år mellom barna sine, småbarnsperioden blir jo litt mindre hektisk, men for meg høres det ut som et mareritt å starte på nytt når barnet ditt har blitt skolebarn😅 akkurat som at de som foretrekker høy aldersforskjell sikkert synes det høres kaotisk ut å ha tre småbarn under 4 år🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå