Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har bestilt valp fra oppdretter, og valpen skal hentes i løpet av to uker. Forutsetningen for valpekjøpet var samarbeid med en nabo om gjensidig pass av dyrene (han har en 1/2-år gammel valp) for å minimere de firbeintes alenetid. (Vi jobber på ulike tider, og ved samarbeid ville hundene enten vært "alene sammen" eller sammen med hverandre + en tobeint. Nå har imidlertid naboen av ulike grunner måttet trekke seg fra dette planlagte samarbeidet, og jeg lurer på hvorvidt jeg har samvittighet til å skaffe meg hund alene. Uten samarbeidspartner må hunden naturlig nok tilbringe langt mer tid alene enn planlagt. Jeg er lærer og har "lærersommerferie", en eventuell valp vil hentes ved feriens begynnelse og selvfølgelig - hvis det blir aktuelt - trenes til å være alene. Mitt ene spørsmål er til Kvinneguidens lesere er følgende: synes dere jeg kan kjøpe valpen, bruke 7 uker på "innkjøring" og opptrening, for deretter å la valpen være alene i de timene jeg jobber fra midten av august av? Eller burde jeg av hensyn til valpen frasi meg kjøpet? Det absolutt viktigste for meg er valpens ve og vel! Mitt andre spørsmål til dere er dette: jeg har per mail gjort avtaler med oppdretter om kjøp, men ikke betalt noe for reservering av valpen. Jeg vet imidlertid at oppdretter har registrert valpen på meg, og nå bare venter på klarsignal for levering. Kan jeg eventuelt trekke meg fra kjøpet uten konsekvenser, eller har jeg visse (f.eks. økonomiske-) forpliktelser overfor oppdretter? Mitt inntrykk er at kennelen er seriøs, og jeg vil derfor tro at der i oppdretters interesse at en valp får de best tenkelige forhold i sitt nye hjem? På forhånd takk for innspill til håndtering av en for meg vanskelig situasjon!
Gjest ~VanDora~ Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Ser at ingen har svart her enda og jeg har ikke selv så mye fornufitig å komme med. Men du kan kontakte en annen oppdretter og spørre hvordan han ville reagert om du hadde gått fra kjøpet nå og hva han synes om alt det andre du har spurt om i innleggt ditt
Gjest Lamia Lenis Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Jeg tenker at det er da masse folk som har hund som også jobber. Og hundene deres klarer jo fint å være alene noen timer hver dag. Så lenge den ellers har alt den trenger av aktivitet, er det jo greit?
la Flaca Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 De færreste har mer enn 7 uker fri med valpen før de begynner på jobb igjen. 7 uker er nok av tid til å trene på å være alene hjemme, bli renslig og trygg. Hvis du har satt deg godt inn i valpetiden på forhånd og engasjerer deg 100% (særlig i renslighetstreningen). Hvis du ønsker det og har mulighet kan du også tilvenne valpen å ligge i bilen deler av dagen. Da har du mulighet til å lufte og være sammen med valpen i pausene. Men selvfølgelig er det en forutsetning at bilen holder en ok temperatur. Jeg er faktisk mer skeptisk til ordningen med denne naboen som trakk seg jeg. Å la en valp være så mye sammen med en så og si jevnaldrende kan by på problemer. Særlig en valp som har fysisk pubertet rett rundt hjørnet, ikke særlig heldig selskap for din lille. Så jeg syns ikke du skal trekke deg fordi du ikke kan samarbeide med den andre hundeeieren, men se det som en fordel at det ikke ble noe av. Lykke til med valpen!
Gjest Illiya Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 De færreste har mer enn 7 uker fri med valpen før de begynner på jobb igjen. 7 uker er nok av tid til å trene på å være alene hjemme, bli renslig og trygg. Hvis du har satt deg godt inn i valpetiden på forhånd og engasjerer deg 100% (særlig i renslighetstreningen). Hvis du ønsker det og har mulighet kan du også tilvenne valpen å ligge i bilen deler av dagen. Da har du mulighet til å lufte og være sammen med valpen i pausene. Men selvfølgelig er det en forutsetning at bilen holder en ok temperatur. Jeg er faktisk mer skeptisk til ordningen med denne naboen som trakk seg jeg. Å la en valp være så mye sammen med en så og si jevnaldrende kan by på problemer. Særlig en valp som har fysisk pubertet rett rundt hjørnet, ikke særlig heldig selskap for din lille. Så jeg syns ikke du skal trekke deg fordi du ikke kan samarbeide med den andre hundeeieren, men se det som en fordel at det ikke ble noe av. Lykke til med valpen! Enig her! Tror dette går bra. Ville også vært mer skeptisk til avtalen med naboen enn at hunden er alene når du jobber. Du har jo også så god tid til å venne den til.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk til dere som har svart og dermed hjulpet meg til å ta beslutningen om opprettholde valpekjøpet:-)
Kamelia83 Skrevet 11. juni 2009 #7 Skrevet 11. juni 2009 Enig med de andre over. Jeg ville ikke sagt fra meg hunden. Men jeg ville nok aktivt gått inn for å få noen til å titte innom hunden i løpet av arbeidsdagen. Syns ikke en valp på fire måneder skal være alene 7-8 timer. Men det er min mening.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Ønsker deg lykke til Dette går fint Tusen takk, kjære deg. Nå er det dagen før dagen, og i morgen flyr jeg for å hente ham. Det er med skrekkblandet fryd må jeg innrømme, for ansvaret føles tyngende. Jeg har hatt "varopptelling", og håper jeg har alt et nytt firbeint familiemedlem trenger, i hus. Gi gjerne lyd, hvis dere ser at noe mangler på listen: * flygodkjent bærebag med mykt teppe * diverse leker * valpefor av merket han er vant til * godbiter fra dyrebutikk * seng med mykt, "skinninnlegg" (jeg tenkte først på saueskinn, men det ble for svært og uhandsamelig, så det er foreløpig parkert i lenestolen min:-) * klotang * blødningsstansende middel * hundetannkrem med kyllingsmak (!) * mat og vannskåler + plastunderlag * myk pelsbørste * diverse fleecetepper til bruk der det trengs * valpehalsbånd + kobbel * sele fra puppia (str. small, men antakelig altfor stor likevel - noen som vet om de fins i xs?) * klikkere til klikkertrening * flexi line * små gnagebein fra dyrebutikk * diverse bøker matmor er i ferd med å lese seg opp på - har jaktet på et allright, ikke for tykt dekken, men har ikke funnet noen som er små nok! Det er uansett ikke prekært, årstiden tatt i betraktning. Takk igjen, til alle som har synset omkring spørsmålene mine. Legger inn en liten oppdatering på hvordan valpehenting og introduksjon til nytt hjem har gått, når Balder er installert:-)
Gjest Illiya Skrevet 12. juni 2009 #10 Skrevet 12. juni 2009 Lykke til med valp i hus, og bare gled deg! Det er en morsom tid, men strevsom også, særlig i begynnelsen. Tissing, biting osv, blir du nok lei av, men husk at det er naturlig, og at det går seg til. Og tilføyelse til listen din: svarte poser Vår er snart 5 mnd, og helt skjønn. Da hun begynte å nærme seg 4 mnd sluttet hun med biting, og husren var hun mye tidligere. Ha valpen nær deg om nettene, og ta ellers alt i valpens tempo. Rolige dager med bare dere i familien den første uka til valpen føler seg trygg er lurt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juni 2009 #12 Skrevet 12. juni 2009 Glemte å skrive svarte poser. De ligger klare på kjøkkenbenken:-) Det er en liten chihuahua jeg skal hente. Og la meg straks føye til at jeg verken har sans for veskehunder eller miniatyrhunder som statussymboler overhodet. Meningen er at Balder skal bli akkurat like turglad, frimodig og "raddisrufsete" som sin matmor:-) Rasen har jeg fått sans for etter jevnlig (nær)kontakt med en chi som tilfeldigvis krysset min sti, og jeg synes det er synd at en så prektig hunderase er omfattet av så mange fordommer som den er. (Selv om det et stykke på veg er forståelig ut fra den misforståtte menneskeliggjøringen av hunden sin en del chieiere tilsyntelatende bedriver.) En får bestrebe seg på å holde tungen bent i munnen, og ikke laste (slik jeg har inntrykk av at enkelte gjør) hundene (uansett rase) for eiernes feil og nykker:-)
Frey Skrevet 12. juni 2009 #13 Skrevet 12. juni 2009 Bare et lite spørsmål: Hvorfor flexiline? Vær i alle fall veldig forsiktig med den. Mister du den og den snurrer seg inn og treffer beina på valpen så kan den faktisk bli skadd. En chi er en liten rase, og beintykkelsen er tilhørende. Jeg ser at flexi kan være kjekt i visse situasjoner, men jeg ville aldri brukt det for å lære en valp å gå i bånd. Ellers lykke til - kos deg masse med den!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juni 2009 #14 Skrevet 12. juni 2009 Nå har jeg vel ikke skrevet at jeg akter å bruke flexi line for å lære valpen å gå i bånd:-) Som du ser av utstyrslisten min er både valpehalsbånd og valpekobbel med, og det er dette som gjelder innledningsvis. Det er heller ikke gitt at alt det utstyret jeg har skaffet nødvendigvis skal brukes mens valpen er som minst. Flexi line er anskaffet for etterhvert å gi hunden litt større "armslag" enn den har med bare kobbel. Tanken er nettopp det at chier per def er både mindre og mer sårbar enn større valper/hunder og derfor bare kan f.eks. slippes løs på inngjerdete områder. Jeg synes imidlertid det ville være både synd og skam om ikke en chi skulle få løpe og utfolde seg litt, og til det bruket har jeg altså en line. Her i nabolaget, fjellsiden i Bergen, ses forresten ofte chi`er i flexi line. Det er vel forøvrig selvsagt at all hundehåndtering må skje aktsomt og med utgangpsunkt i rasespesifikke karakteristika:-)
Frey Skrevet 12. juni 2009 #15 Skrevet 12. juni 2009 Jeg har ikke angrepet noen så ingen grunn til å gå i forsvar - djises.. Forøvrig finnes det et meget godt alternativ til flexi, som samtidig egner seg mye bedre til f eks innkallingstrening: Langline.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. juni 2009 #16 Skrevet 12. juni 2009 Ikke meningen å gå i forsvar:-) Så etter at jeg hadde postet at svaret mitt at det kunne virke slik. Jeg er glad for engasjementet ditt og for at du tok deg tid til å kommentere innlegget mitt! Du er antakelig en langt mer rutinert hundeeier enn jeg er, og alle råd og innspill mottas med takk:-) Hva er forresten forskjellen på langline og flexi line?
la Flaca Skrevet 12. juni 2009 #17 Skrevet 12. juni 2009 Ikke meningen å gå i forsvar:-) Så etter at jeg hadde postet at svaret mitt at det kunne virke slik. Jeg er glad for engasjementet ditt og for at du tok deg tid til å kommentere innlegget mitt! Du er antakelig en langt mer rutinert hundeeier enn jeg er, og alle råd og innspill mottas med takk:-) Hva er forresten forskjellen på langline og flexi line? Langline er et tynt langt tau, som du bærer med deg i hele sin lengde. Jeg syns flexiline-hetsen blir litt teit. Flexibånd er veldig praktisk til sitt bruk, og jeg ser ingen grunn til å droppe å bruke det i blant. Jeg varierte mellom flexi, vanlig kobbel og langline. Jeg stiller en god del krav når jeg bruker flexi også, lærer inn høyre og venstre, stopp på avstand, stå, bli etc.) men slipper å ha med en stor kveil tau på tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå