Gå til innhold

Kjøpt oppvaskmaskin, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en brukt benkoppvask av merket Matsui. Kjøpte den av en venninne da hun skal flytte til stort hus, og da har kjøpt seg stor oppvaskmaskin.

Men så kommer spm mitt.

Hvor legge jeg tabletten? Er ikke noe lokk som man skal legge den i som det er på store oppvaskmaskiner jeg har sett.

Skal den bare ligge løst?

Videoannonse
Annonse
Gjest Miley
Skrevet

Om jeg ikke husker feil så lar bestemor (hun er den eneste jeg kjenner med en slik liten en) tabletten bare ligge løst i døra og så lukker hun igjen. Den detter sikkert ned da, så jeg vil tro det gjør samme nytten å bare kaste den inn.

Gjest antigartner
Skrevet

Litt på siden:

Bruker en benkeoppvaskmaskin mindre vann?

Bør tabletten i så fall deles i to?

Skrevet
Om jeg ikke husker feil så lar bestemor (hun er den eneste jeg kjenner med en slik liten en) tabletten bare ligge løst i døra og så lukker hun igjen. Den detter sikkert ned da, så jeg vil tro det gjør samme nytten å bare kaste den inn.

Okay, tusen hjertelig takk for svar:) Da skal jeg jammen prøve det!! Kan vel ikke skade noe uansett:)

Skrevet
Litt på siden:

Bruker en benkeoppvaskmaskin mindre vann?

Bør tabletten i så fall deles i to?

Det var igrunn et veldig godt spørsmål! Er iallefall plass mye mindre oppvask i en benkoppvask. Så da trenger den sikkert mye mindre oppvaskmiddel. Men prøver med en hel jeg, og ser hvordan det går:)

Er sånn powerball i midten, og tror den kan være vanskelig og dele.

Skrevet

Den powerballgreia er dyr og oppskrytt. Tablettene fra europris til en tjuekroning gjør akkarat samme jobben.

Har en benkis jeg også, velkommen til klubben. Knekker tablettene i fire, jeg. Med varmvask og hovedprogram er det kun det aller mest påholdne smusset, som ikke slipper taket. Lysestaker får en hel.

Men de småtassene er ikke like effektive som store maskiner. De er ikke overlykkelig for større mengder størknede matrester som legger seg som et teppe over risten. Derfor spyler jeg oftest det grøvste av tallerkner og gryter, før det er alvor, og automatikken overtar.

Kortprogrammet på min er mest til pynt. Bruker det kun til forvask når det er mye fastnede rester i grytene. Det programmet greier ikke å nyttiggjøre seg hele den kvarte tabletten.

Tabletten legger du bare inn i maskina, den. Jeg pleier å legge den på risten. Bruker du pulver, er det ei lita renne eller fordypning i døra, som du kan legge det i.

Maskina bruker mellom en og to liter vann pr gang den fylles. Men det er vel bare en eller to ganger vannet blir oppvarmet av varmeelementet. Ganske energieffektivt. Også i forhold til full oppvaskkum.

Det står ørlitegranne vann igjen under rista etter at den er ferdig. Hvis det er noen dager mellom hver oppvask, heller jeg på vann til rista. Maskinen tømmer først det gamle vannet når den startes, og sånn får du ut maks av gammel gugge.

Velkommen i miniklubben. Hadde jeg visst hva jeg vet i dag da jeg kjøpte den, ville jeg gått for en "voksenutgave". Men det hat jeg ikke plass til. Og oppvaskbørsta og undertegnede er alt annet enn perlevenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...