Jenta24 Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har vært hos legen i dag fordi jeg hadde smerter i fra høyre side på brystkassen og nedover skulderen og armen...Legen sa det var senebetennelse og smerter i musklene..jeg fikk smertestillende som jeg skulle bruke en stund..så får vi se hvordan det går..Men er det noe jeg kan gjøre for å forbygge dette?Jeg hadde tydeligvis fått den betennelsen siden det er uvante bevegelser i den jobben jeg har nå. Men han ville ikke sykemelde meg han mente jeg hadde godt av å jobbe og bruke armen på en normal måte.
Wiggins Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har vært hos legen i dag fordi jeg hadde smerter i fra høyre side på brystkassen og nedover skulderen og armen...Legen sa det var senebetennelse og smerter i musklene..jeg fikk smertestillende som jeg skulle bruke en stund..så får vi se hvordan det går..Men er det noe jeg kan gjøre for å forbygge dette?Jeg hadde tydeligvis fått den betennelsen siden det er uvante bevegelser i den jobben jeg har nå. Men han ville ikke sykemelde meg han mente jeg hadde godt av å jobbe og bruke armen på en normal måte. Med forbehold om at du ikke har gjengitt legetimen fullstendig så synes jeg at denne legen høres ut som en idiot. Hvis uvante og monotone belastninger i den jobben du har nå har gitt det smertene, så blir du ikke bedre av å fortsette med samme bevegelsesmønster og smertestillende for å dempe smertene. Det vil jo høyst sannsynlig gjøre det verre på lengre sikt. Det eneste jeg er enig med legen din i er at du skal fortsette å bevege deg, men da skal du gjøre øvelser du har fått av fysioterapeut. Sannsynligvis hadde du hatt godt av en kombinasjon av fysikalske øvelser og fysioterapi. Hvis du klarer å jobbe med de smertene du har kan du gjøre det ved siden av fysikalsk behandling, men da helst med en gradert sykemelding, at du jobber redusert stilling. Hvis du må ha smertestillende for å klare å jobbe må du si til legen din at slik skal det for pokker ikke være! Hvis han ikke da sykemelder deg og sender deg til fysioterapeut må du bytte lege fort som svint. Også når det gjelder fysioterapeut bør du være kresen i hvem du velger. Jeg vet ikke hvor du bor og hvor mange fysioterapeuter det er der, men hvis det er flere bør du undersøke litt rundt dem. Jeg har hatt senebetennelse og en stram muskel som ikke ville slippe. Jeg var hos flere typer terapeuter, både fysio og andre, men ingenting hjalp. Løsningen ble at jeg kom meg til en fysioterapeut som brukte triggernåler. Det er ikke akupunktur, terapeuten setter nåler på triggerpunkter og kobler så på et apparat som genererer strømpulser som får musklene til å trekke seg sammen og slappe av, og stimulerer sirkulasjonen. Denne fysioterapeuten sa at han hadde holdt kurs for andre fysioterapeuter, og mange hadde fulgt dårlig med i utviklingen i faget de siste 20-30 årene. I fjor sto det en artikkel om den til dels korrupte ordningen med kommunale fysioterapeuter i Norge. Jeg husker ikke alle detaljene, men på 80-tallet ble det bestemt at det skulle deles ut 2500 løyver til fysioterapeuter som da skulle få refusjonsordning. Det er i dag kø for å få et slikt løyve, og de som vil inn må betale skjorta for det som de på 80-tallet fikk gratis. Det er mye snusk her som blant annet ikke stimulerer til faglig utvikling. Så det er kanskje ikke som i de fleste andre fag at de som har vært i yrket lenge er mer flinke og erfarne enn de som er ferske. Jeg har noen venner som har erfaring fra fysikalske institutter at de som er nyutdannet tar seg nøye av hver pasient, mens de erfarne slumser mer. Uansett, når du får vondt så er det kroppen som sier at den nåværende belastningssituasjonen er gal. Da kan du ikke spise smertestillende og fortsette med samme gale belastningsmønster. Først må du bli kvitt smertene, så må du trene styrke slik at du tåler belastninger bedre. Så kan du kanskje fortsette med jobben din. Alternativet er å ødelegge deg selv skikkelig, muligens for resten av livet. Jeg antar at du ikke ønsker det.
Wiggins Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Glemte å si at den artikkelen om fysioterapiordningen jeg sikter til sto i Dagens Næringsliv.
Jenta24 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2009 Med forbehold om at du ikke har gjengitt legetimen fullstendig så synes jeg at denne legen høres ut som en idiot. Hvis uvante og monotone belastninger i den jobben du har nå har gitt det smertene, så blir du ikke bedre av å fortsette med samme bevegelsesmønster og smertestillende for å dempe smertene. Det vil jo høyst sannsynlig gjøre det verre på lengre sikt. Det eneste jeg er enig med legen din i er at du skal fortsette å bevege deg, men da skal du gjøre øvelser du har fått av fysioterapeut. Sannsynligvis hadde du hatt godt av en kombinasjon av fysikalske øvelser og fysioterapi. Hvis du klarer å jobbe med de smertene du har kan du gjøre det ved siden av fysikalsk behandling, men da helst med en gradert sykemelding, at du jobber redusert stilling. Hvis du må ha smertestillende for å klare å jobbe må du si til legen din at slik skal det for pokker ikke være! Hvis han ikke da sykemelder deg og sender deg til fysioterapeut må du bytte lege fort som svint. Også når det gjelder fysioterapeut bør du være kresen i hvem du velger. Jeg vet ikke hvor du bor og hvor mange fysioterapeuter det er der, men hvis det er flere bør du undersøke litt rundt dem. Jeg har hatt senebetennelse og en stram muskel som ikke ville slippe. Jeg var hos flere typer terapeuter, både fysio og andre, men ingenting hjalp. Løsningen ble at jeg kom meg til en fysioterapeut som brukte triggernåler. Det er ikke akupunktur, terapeuten setter nåler på triggerpunkter og kobler så på et apparat som genererer strømpulser som får musklene til å trekke seg sammen og slappe av, og stimulerer sirkulasjonen. Denne fysioterapeuten sa at han hadde holdt kurs for andre fysioterapeuter, og mange hadde fulgt dårlig med i utviklingen i faget de siste 20-30 årene. I fjor sto det en artikkel om den til dels korrupte ordningen med kommunale fysioterapeuter i Norge. Jeg husker ikke alle detaljene, men på 80-tallet ble det bestemt at det skulle deles ut 2500 løyver til fysioterapeuter som da skulle få refusjonsordning. Det er i dag kø for å få et slikt løyve, og de som vil inn må betale skjorta for det som de på 80-tallet fikk gratis. Det er mye snusk her som blant annet ikke stimulerer til faglig utvikling. Så det er kanskje ikke som i de fleste andre fag at de som har vært i yrket lenge er mer flinke og erfarne enn de som er ferske. Jeg har noen venner som har erfaring fra fysikalske institutter at de som er nyutdannet tar seg nøye av hver pasient, mens de erfarne slumser mer. Uansett, når du får vondt så er det kroppen som sier at den nåværende belastningssituasjonen er gal. Da kan du ikke spise smertestillende og fortsette med samme gale belastningsmønster. Først må du bli kvitt smertene, så må du trene styrke slik at du tåler belastninger bedre. Så kan du kanskje fortsette med jobben din. Alternativet er å ødelegge deg selv skikkelig, muligens for resten av livet. Jeg antar at du ikke ønsker det. Jeg mente venstre siden og venstre arm...
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Her står det mye om fysioterapiordningen, du må trykke på fysioterapi og helse i menyen til høyre på siden: www.totalhelse.net
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Det er forøvrig også en artikkel du bør lese om senebetennelse: ta den med til legen neste gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå