Persillen Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 (endret) Endret 24. september 2009 av Persillen
Gjest Marlo Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Först og fremst - finn frem ALT du har av gamle regninger til inkassobolag. Sök og finn alle inkassobolager som finnes (på nett, gulesider e.l.) Ta så en ringerunde til alle og hör om du skylder noen penger. Skriv ned navnet på bolaget samt summen du skylder, si at du vil ringe de tilbake. Finn så ut hvor mye du kan betale pr mnd, ring så til de du skylder penger og kom med en nedbetalingsplan. Jeg gjorde dette, og er blitt kvitt det meste av gjelden min. Har bare to regninger igjen - de störste (60k samlet) Så det vil si at jeg valgte å kvitte meg med alle mindre regninger först
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 For å gjøre det litt enklere for deg, du trenger ikke ringe rundt til alle inkasso selskapene for å undersøke, det tar tid for det finnes veldig mange av dem. Du tar rett og slett kontakt med de tre kredittopplysningsbyråene i Norge som hver sitter med en database med betalingsanmerkninger. Det holder ikke med å kontakte bare et av de, for selv om det som regel er registrert det samme alle steder kan det være avvik da byråene har forskjellige rapportører. De du må kontakte er: Experian (tidligere Creditinform) Lindorf Dun & Bradstreet Du har rett til å få en kostnadsfri oversikt over hva som er registrert på deg en gang i året. Du må oppgi fødselsnummer og får oversikten tilsendt din forlkeregistrerte adresse. Når du har fått oversikten tar du kontakt med inkassoselskapene og eller kreditorene som har registrert saker på deg.
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 27. juni 2009 #4 Skrevet 27. juni 2009 MEN husk at det er kun hvis man har betalingsanmerkninger at de kommer opp hos de tre store (blant annet experian). Hvis man har hatt en sak på seg i over 4 år er det vel så har bet-anm blitt borte, men saken er ikke borte. Derfor må man likevel kontakte alle inkasso byråer hvis man vil være helt sikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå