Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har nettopp fått mail fra sjefen. Jeg får ikke feriepengene før jeg er friskmeldt. Er det slik at de ikke skal utbetales så lenge jeg er sykmeldt?
Gjest Gjest_christina_* Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Nei, sjefen din har ikke lov til å holde igjen feriepengene dine!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Nei, sjefen din har ikke lov til å holde igjen feriepengene dine! Det var det jeg også trodde. Finnes det skrevet noen sted, evt er det noen jeg kan kontakte ang det? Jeg kommer til å slite med han ang dette.
Gjest gjest31 Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Hehehe. Det teiteste jeg har hørt. Ring sjefen og si: Bare betal du, hvis du har penger da...???
Gjest Gjest_christina_* Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Det var det jeg også trodde. Finnes det skrevet noen sted, evt er det noen jeg kan kontakte ang det? Jeg kommer til å slite med han ang dette. Fant det ikke i farten, men du kan lese denne diskusjonen http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1377456/tit...or-rettes-dette ellers så står det klart i arbeidsmiljøloven. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk for svar! Jeg lurer på om jeg skal kontakte regnskapskontoret han bruker. Det er en ting til han nekter for. Han skal betale meg for 5 første dagene i mai pga permisjon. Men så er jeg også sykmeldt, så han skal i følge NAV betale meg de 7 første dagene i mai. Ingenting har blitt gjort.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk for svar! Jeg lurer på om jeg skal kontakte regnskapskontoret han bruker. Det er en ting til han nekter for. Han skal betale meg for 5 første dagene i mai pga permisjon. Men så er jeg også sykmeldt, så han skal i følge NAV betale meg de 7 første dagene i mai. Ingenting har blitt gjort. Hæ? Hva mener du egentlig? Han skal betale deg for å ha permisjon?
Gjest annen gjest Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Hæ? Hva mener du egentlig? Han skal betale deg for å ha permisjon? Ikke permisjon,, men sykemeldt. Arbeidgiver betaler for den første tiden.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Hæ? Hva mener du egentlig? Han skal betale deg for å ha permisjon? Arbeidsgiverens plikt: Etter at varselperioden har utløpt, permitteringen trådt i kraft og den ansatte ikke lenger er i arbeid, har arbeidsgiver plikt til å betale lønn for en periode på 5 fulle arbeidsdager ved hel permittering og ved minst 40 prosent reduksjon av arbeidstiden. Ikke permisjon,, men sykemeldt. Arbeidgiver betaler for den første tiden. Sykepengenes størrelse: Som arbeidstaker har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 OBS OBS: Permisjon og permittering er IKKE det samme. Greit å bruke riktig betegnelse om man skal spørre om noe...
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 OBS OBS: Permisjon og permittering er IKKE det samme. Greit å bruke riktig betegnelse om man skal spørre om noe... Jeg mente selvfølgelig permittering. Litt stresset i dag.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Grunnlag for trekk i lønn og feriepenger finner du i arbeidsmiljølovens § 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger (1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.
Fun Light Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Høres ut som en håpløs sjef, misunner deg ikke som må forholde deg til en som han! Håper det løser seg for deg!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 Grunnlag for trekk i lønn og feriepenger finner du i arbeidsmiljølovens § 14-15. Hva har egentlig de reglene med noe å gjøre? Arbeidsgiver trekker ikke i feriepengene, men holder de tilbake fordi arbeidstakeren ikke har avviklet ferien sin. Ferieloven sier at feriepengene utbetales en uke før ferien avvikles, derfor trenger ikke arbeidsgiver å betale ut, så lenge arbeidstaker er permittert, eller sykemeldt og ikke tar ut ferien.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #15 Skrevet 9. juni 2009 Hva har egentlig de reglene med noe å gjøre? Arbeidsgiver trekker ikke i feriepengene, men holder de tilbake fordi arbeidstakeren ikke har avviklet ferien sin. Ferieloven sier at feriepengene utbetales en uke før ferien avvikles, derfor trenger ikke arbeidsgiver å betale ut, så lenge arbeidstaker er permittert, eller sykemeldt og ikke tar ut ferien. Og da får en ikke feriepengene når en er sykmeldt? Sorry, men må ha det inn med teskje her.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #16 Skrevet 9. juni 2009 Hva har egentlig de reglene med noe å gjøre? Arbeidsgiver trekker ikke i feriepengene, men holder de tilbake fordi arbeidstakeren ikke har avviklet ferien sin. Ferieloven sier at feriepengene utbetales en uke før ferien avvikles, derfor trenger ikke arbeidsgiver å betale ut, så lenge arbeidstaker er permittert, eller sykemeldt og ikke tar ut ferien. Dette er opptjente feriepenger fra i fjor og de har jeg rett på NÅ!
Glitnir Skrevet 9. juni 2009 #17 Skrevet 9. juni 2009 Dette er opptjente feriepenger fra i fjor og de har jeg rett på NÅ! Det stemmer ikke. Arbeidsgiver har rett til å holde tilbake feriepengene frem til siste lønningsdag før du tar ut ferie, eventuelt en uke før ferien dersom dette er tidligere, jfr. ferieloven § 11 første ledd. Dersom du på grunn av syksom ikke tar ut ferien i år overhodet, blir feriepengene utbetalt første vanlige lønningsdag neste år, jfr. ferieloven § 11 andre ledd, andre avsnitt.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #18 Skrevet 9. juni 2009 fant denne: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...;hl=Feriepenger
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #19 Skrevet 9. juni 2009 fant denne: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...;hl=Feriepenger Det Glitnir sier er korrekt, såfremt det er et fast arbeidsforhold hun er sykemeldt fra.
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #20 Skrevet 9. juni 2009 Dette er opptjente feriepenger fra i fjor og de har jeg rett på NÅ! Dust, feriepenger får du når du tar ferie. Hvorfor mener du at du har rett på dem NÅ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå