øyenstikker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har fått beskjed av ernæringsfysiolog til å spise mer proteiner. Jeg vil gjerna ha alternativer til brødskivmat. Altså proteinrik mat jeg kan spise isteden for brødmat til lunsj, kvedls og frokost. Vil kutte ned på karbohydrater fra brød, pga glutenfritt brød har så høy GI Jeg har cøliaki og melkeallergi, så grovt brød og melkeprodukter er da utelukket. Noen med tips?
Mia- Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Da kan du jo spise mat laget av egg, kjøtt, bønner, soyaprodukter, grønnsaker osv. F. eks. en omelett med kjøtt i, speilegg og bacon, kokt egg og laks, salater. Siden du er allergisk mot melk, kan du jo spise soyaprodukter som et alternativ. I store matvarebutikker og helsekostbutikker har de mange forskjellige soyaprodukter som ost osv. Mye godt som ikke inneholder gluten og melk.
øyenstikker Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2009 Da kan du jo spise mat laget av egg, kjøtt, bønner, soyaprodukter, grønnsaker osv. F. eks. en omelett med kjøtt i, speilegg og bacon, kokt egg og laks, salater. Siden du er allergisk mot melk, kan du jo spise soyaprodukter som et alternativ. I store matvarebutikker og helsekostbutikker har de mange forskjellige soyaprodukter som ost osv. Mye godt som ikke inneholder gluten og melk. Ja, jeg er inn i det med erstatningsprodukter osv. Trenger bare litt inspirasjon til forskjellige retter liksom. Kan også slenge med at jeg ikke tåler fisk eller skalldyr heller..
Mia- Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Okej. Virkelig trist å være allergisk mot så mye... Men man finner alltid en løsning på det! Frokost; - Smoothie med bær, frukt og juice (Bl.a. Coop har ferdige smoothieblandinger i frysedisken som du kan bruke, tilsett fruktjuice). - Stekt egg m/bacon, salat/tomat/agurk ved siden av. - Omelett (her er det jo bare å bruke vann i stedet for melk) med f.eks. pølsebiter (Go' mager pølsene er uten melk). - Eggerøre - Kokt egg med kjøtt (bacon, kalkunskinke osv) og salat. Lunsj; - Omelett (Her kan du jo lage en stor til frokost, og ha med deg resten til lunsj) med en salat til. - Salat med f.eks. isbergsalat, kidneybønner, tomat, agurk osv. Mye forskjellig du kan ha til/oppi salaten; kyllingfilet, grillet kyllinglår (om du har en butikk i nærheten kan du jo kjøpe det når du er på jobb), skinke osv. - Middagsrester fra dagen før Kvelds; - Smoothie med bær, frukt og juice. - Mye av det samme som du kan spise til frokost/lunsj kan du jo også spise til kvelds. Regner med du tar Omega-3-tilskudd?
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Cottage cheese med litt syltetøy, evt friske bær og litt sukker eller juksesukker, er et enkelt, kjapt og proteinrikt alternativ.
øyenstikker Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2009 Cottage cheese med litt syltetøy, evt friske bær og litt sukker eller juksesukker, er et enkelt, kjapt og proteinrikt alternativ. jepp, men ikke til de som har melkeallergi;-)
Gjest MooCow Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Du kan bruke Matvaretabellen til aa finne matvarer med mye protein. Det er en del protein i nøtter saa soyayoghurt med frukt og nøtter kan vaere et enkelt og godt maaltid.
Glynis Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 På vegne av trådstarter sier jeg takk til Mia. Synes du fikk mange gode forslag.
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 jepp, men ikke til de som har melkeallergi;-)Åja, jeg tenkte på laktoseintoleranse, og da er jo cottage cheese greit, men melkeallergi er visst noe annet...
yoga Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Åja, jeg tenkte på laktoseintoleranse, og da er jo cottage cheese greit, men melkeallergi er visst noe annet... Ikke for å kuppe tråden, men kan folk med laktoseintoleranse spise Cottage cheese? Hvorfor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå