Gå til innhold

leiemarkedet - langtidsleie?

Gjest Bond

Anbefalte innlegg

Vi er for tiden etter å finne en leilighet. I utgangspunkt tenker vi at vi skal bo der for noe mellom 1,5-2 år, og da kjøpe noe selv.

Ser jo på finn, og en del leiligheter utlyses som 'langtidsleie' med 3 års kontrakt.

Betyr dette likevel at jeg kan da si opp leiligheten med 3 måneders oppsigelsestid i løpet av de 3 årene? Eller signerer man for 3 år uten mulighet til oppsigelsestid i det hele tatt i løpet av de årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Glør

De har vel ikke lov å sette mer en ett år som minimumsleie, og min erfaring er at "3 års kontrakt" i annonser bare betyr at de bruker standard leiekontrakt, som gjelder for inntil 3 år, og at det er ett signal om at de gjerne vil ha leietagere som kan bo 1-2 år eller mere.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er for tiden etter å finne en leilighet. I utgangspunkt tenker vi at vi skal bo der for noe mellom 1,5-2 år, og da kjøpe noe selv.

Ser jo på finn, og en del leiligheter utlyses som 'langtidsleie' med 3 års kontrakt.

Betyr dette likevel at jeg kan da si opp leiligheten med 3 måneders oppsigelsestid i løpet av de 3 årene? Eller signerer man for 3 år uten mulighet til oppsigelsestid i det hele tatt i løpet av de årene?

Tidsbestemte kontrakter har i utgangspunktet en minstetid på tre år ja (med visse unntak). Det vil si at dere ikke kan si opp i løpet av den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke lov å sette mer en ett år som minimumsleie, og min erfaring er at "3 års kontrakt" i annonser bare betyr at de bruker standard leiekontrakt, som gjelder for inntil 3 år, og at det er ett signal om at de gjerne vil ha leietagere som kan bo 1-2 år eller mere.

Joda, det kan de, jfr. husleieloven §§ 9-3 og 9-2. Det de derimot ikke har lov til, er uoppsigelige ettårskontrakter, med mindre noen av unntakene i § 9-3 kommer til anvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig med oppsigelsesrett selv om det er tidsbestemt kontrakt. Dette bør dere be om om de ikke selv foreslår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig med oppsigelsesrett selv om det er tidsbestemt kontrakt. Dette bør dere be om om de ikke selv foreslår det.

Ja, selvsagt, mitt svar gikk bare på om det var lovlig å ha en tre års binding :) Det er jo heller ikke sikkert at utleier vil godta en oppsigelsesrett. Men det er lov å forhandle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sukk:

Sånn jeg ser det her i Oslo, er det så mange søkere at forhandlingene ødelegger sjansene å få leiligheten.. Men men, skal i hvert fall prøve da.

Men bare så jeg forstår helt korrekt - hvis ikke det står spesielt i kontrakten og man har ikke blitt spesielt enig om dette, da har man ikke oppsigelsesrett i løpet av de 3 årene?

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:sukk:

Sånn jeg ser det her i Oslo, er det så mange søkere at forhandlingene ødelegger sjansene å få leiligheten.. Men men, skal i hvert fall prøve da.

Men bare så jeg forstår helt korrekt - hvis ikke det står spesielt i kontrakten og man har ikke blitt spesielt enig om dette, da har man ikke oppsigelsesrett i løpet av de 3 årene?

Det stemmer. Utgangspunktet ved tidsbestemte kontrakter er at ingen av partene kan si opp i den avtalte leietiden.

Men er det virkelig så mange som leier ut med denne typen kontrakter? Er ikke så lenge siden jeg var ute og tittet selv, og husker ikke at det var så mange slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er da mange 3-års kontrakter med f.eks. 3 måneders oppsigelsestid i leieperioden, så det er neppe noen som kan tvinge dere til å bo et sted i 3 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er da mange 3-års kontrakter med f.eks. 3 måneders oppsigelsestid i leieperioden, så det er neppe noen som kan tvinge dere til å bo et sted i 3 år!

Herregud, hvorfor svarer folk når dere overhodet ikke har peiling!??!?

Jo, det er fullt lovlig å "tvinge" folk til å bo et sted i 3 år (eller rettere sagt ha en kontrakt som gjør at man må betale leie i 3 år, og ikke kan si opp før denne tiden har gått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Ser at det ble litt feil med det som kom etter komma. Poenget mitt var at det er mange leiligheter til leie som i utgangspunktet har 3 års leiekontrakt, men som i tillegg har 3 måneders oppsigelsestid. Bor selv i en slik leilighet nå, og har funnet mange leiligheter med denne ordningen på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet jeg i hvert fall at jeg kan spørre om dette!

Så jeg kan i hvert fall ta kontakt med noen av de som i utgangspunkt utlyser med 3-års kontrakt :)

Takker for svar! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...